Beschrijving

Een zeventiende-eeuwse Venetiaans school olieverf op doek van de Wijding van Betanië, met een tijdsgenoot carved houten omlijsting die de scène en het religieuze thema versterkt.



Venetiaanse schilder uit de 17e eeuw
Zalving in Betania
Olie op doek, cm 76 x 114
In coevan lijst in uitgesneden hout, 103 x 140 cm

De schilderij, uitgevoerd door een meester uit de Venetiaanse school uit het eerste kwart van de zeventiende eeuw, beeldt het Bijbelse incident van de Zalving in Betanië uit. Het incident, beschreven in de canonieke evangeliën, vertelt over de zalving van Jezus door een vrouw tijdens een diner in het huis van Simon de melaatse, in Marcus en Mattheüs, of in dat van Lazarus in Johannes. De verschillen tussen de evangeliën zijn minimaal, maar laten ons toe te stellen dat Johannes het meest dicht bij deze voorstelling staat: in de scène worden namelijk de voeten van Jezus gezalfd, iets dat door de andere evangelisten niet wordt gespecificeerd. Volgens deze versie zou het incident hebben plaatsgevonden in Betanië tijdens een diner, zes dagen voor Pasen, na de opstanding van Lazarus. Lazarus' zus, Maria, brengt een vaas met olie met extract van puur nardus, dat zeer kostbaar is; met deze olie zalft ze de voeten van Jezus en droogt ze af met haar haar. Judas Iskariot, die de kas van de discipelen van Jezus beheerde, wordt boos over de verspilling en zegt dat door het verkopen van de geur driehonderd denarii konden worden verdiend, waarmee de armen konden worden geholpen. Ook in dit geval zegt Jezus dat men de vrouw niet moet berispen en dat ze de olie moet gebruiken voor zijn begrafenis, omdat de discipelen nog steeds met de armen zouden blijven omgaan, maar niet Jezus. Terug naar het kunstwerk: de setting is architectonisch, met klassieke elementen zoals zuilen en een voetstuk met een standbeeld links, die goed aansluiten bij het visuele imaginaire van de kunstenaars actief in Veneto tussen de zestiende en zeventiende eeuw, vooral de familie Caliari. Aan de rechterkant is een imposantere structuur met bogen zichtbaar, duidelijk van klassieke oorsprong. De bewolkte en grijze hemel creëert een dramatische sfeer die de naderende tragische kruisiging van de Heer aankondigt. De in hout gesneden lijst, rijk versierd met krul- en bladmotieven, is een belangrijk element dat het werk waardeert en de kwaliteit benadrukt, en past perfect bij de technische en artistieke stijl van het grote vakmanschap uit die periode. Het schilderij vertoont sterke overeenkomsten met werken die deel uitmaakten van een decoratief cyclus over de Verlossing, oorspronkelijk geplaatst in de kerk van San Nicolò della Lattuga en tegenwoordig in de Gallerie dell’Accademia in Venetië, gemaakt door Paolo Veronese en zijn atelier aan het eind van de jaren zeventig van de zestiende eeuw. Voor de cyclus in de kerk van San Nicolò maakte Benedetto Caliari (Verona, 1538 – Venetië, 1598), een bekwame broer van Paolo, drie schilderijen: de Gevangenis (verloren gegaan), Christus voor Pilatus, tegenwoordig in de collecties van de Academie, en de Laatste Avondmaal en de Voeten wassen, een van de bekendste en meest gewaardeerde werken van de schilder. Hoewel Ridolfi het aan Paolo Veronese toeschreef, laten de stilistische en documentarische bewijzen geen twijfel bestaan over de auteurschap van Benedetto, hoewel een deel van de kritiek de deelname van de hoofdateliermeester met minimale interventies heeft gesuggereerd. Het is juist dit laatste doek dat de Venetiaanse kunstenaar verantwoordelijk voor het werk moet worden beschouwd: van Benedetto Veronese is de gedurfde perspectivische opvatting van de ruimtes, de vlotte en beweeglijke penseelvoering en de levendigheid van de kleuren overgenomen, die zich binnen de rijke traditie van Venetiaanse kleurisme bevindt.

Het kader wordt gratis geleverd, daarom kan het geen reden zijn voor retournering of klacht.

Voor de schilderijen gekocht in het buitenland: na betaling wordt de procedure gestart om de exportlicentie (ALC) te verkrijgen. Alle antiquiteiten die vanuit Italië naar het buitenland worden verzonden, vereisen dit document, afgegeven door het Ministerie van Cultuur. De procedure kan 3 tot 5 weken duren vanaf het moment van aanvraag, dus zodra we het document hebben, wordt het schilderij verzonden.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    9x bekeken
    1x bewaard
    Sinds 11 okt '25
    Advertentienummer: a1518949195