Van Straaten (XX) - Zittend naakt€ 185,00
Beschrijving
Fuga in Egitto uit de kring Nicola Grassi, olieverf op doek 94 x 126 cm, achttiende eeuw rococo, met lijst en in uitstekende staat.
OMSCHRIJVING
"Vlucht naar Egypte", olieverf op doek, 94*126cm met lijst, doek alleen 89*121cm, omgeving van Nicola Grassi (1682-1748), te dateren halverwege de 18e eeuw.
In het midden van de scène houdt Jozef Maria's hand vast en leidt haar naar de linkerkant van het schilderij, waar een piramide, duidelijk afkomstig van de Piramide van Cestius in Rome, het landschap identificeert als onderdeel van Egypte. Maria houdt het kindje Jezus in haar armen en draait zich iets naar rechts om te kijken naar de drie gevleugelde cherubijnen die spelen tussen bloemenkransen. Rechts het bos en een beeld van de god Bacchus en een satyr op een hoge sokkel. Deze elementen zijn niet willekeurig of simpelweg decoratief, maar maken deel uit van een complexere figuratieve metafoor. Jozef en Maria, samen met het kindje Jezus, zijn herkenbaar aan Christus' volk op de reis; de vlucht naar Egypte symboliseert de vele noodzakelijke etappes van de reis die zullen leiden tot de bevestiging van Gods woord. Het dichte, donkere bos en het beeld van de god Bacchus vertegenwoordigen het bijgeloof en heidendom dat Jozef en Maria achter zich laten, een allegorie van de mensheid die de oude en valse heidense goden verlaat en het pad van het geloof inslaat.
De compositie is rijk aan elementen, verfijnd en over het geheel genomen evenwichtig. Het visuele middelpunt zijn de gevouwen handen van Jozef en Maria, bijna perfect geplaatst op het kruispunt van de diagonalen van het schilderij. De organisatie van ruimte en volume is weloverwogen, met een beweging van rechts, met de dichtheid van het bos, het beeld van Bacchus en de groep cherubijnen, die naar links beweegt, Jozefs voortgang volgend, en de meer open ruimtes en schaarse volumes van de stad en de lucht erboven tegenkomen. De constructie van de Heilige Familie-groep is opmerkelijk: Jozef en Maria houden elkaars hand vast, maar elk met hun eigen beweging en figuratieve autonomie, wat de dynamiek en organische harmonie van de groep zelf versterkt. De anonieme kunstenaar behoort duidelijk tot de kring van Nicola Grassi; de invloed van de meester is zichtbaar in het licht en de delicate chromatiek, maar vergezeld door sterke clair-obscurcontrasten, evenals in een zekere lyriek die het werk doordringt. Merk op dat Grassi in zijn volwassenheid verzonk toen hij de modellen van Giambattista Pittoni begon te benaderen.
Een schilderij met een prachtige en verfijnde compositie, opmerkelijk vanwege de constructie en picturale vaardigheid. De verfijnde esthetische en ornamentale impact wordt nog versterkt door de royale afmetingen van het schilderij.
REFERENTIESCHOOL
Nicola Grassi (1682-1748) was een Venetiaanse schilder. Geboren in Friuli, verhuisde hij naar Venetië en volgde daar zijn opleiding, waar hij een sleutelfiguur van de 18e eeuw werd. Hij bracht het grootste deel van zijn artistieke activiteit door in de lagune. Zijn vroege stijl werd sterk beïnvloed door Giambattista Piazzetta, en daarom gebruikte hij sterk clair-obscur om een dramatische sfeer te creëren. Later evolueerde zijn schilderstijl en werd hij helderder en delicater, in lijn met de rococostijl.
Deze evolutie was het resultaat van de invloed van meesters zoals Sebastiano Ricci en Giambattista Pittoni. Zijn rijke, textuurrijke penseelwerk werd vaak omschreven als "schuimend" vanwege zijn vermogen om opvallende licht- en bewegingseffecten te creëren. Grassi excelleerde in religieuze en genretaferelen en liet een erfenis na die barokke plechtigheid combineerde met rococo-gratie. Zijn belangrijkste opdrachten omvatten frescocycli en altaarstukken in kerken in Friuli en Veneto, zoals het altaarstuk met de Madonna del Carmine in de kerk van Santa Maria di Castello in Udine en de werken voor de kerk van Santa Maria a Formeaso.
Conditierapport
De algehele staat is uitstekend, het werk is volledig intact, met levendige, duidelijk leesbare kleuren. Voordat het schilderij ter veiling werd aangeboden, onderging het een grondige reiniging en conservatieve restauratie, inclusief de vervanging van het oude, inmiddels volledig beschadigde spieraam (zie foto van de achterkant). De lijst is gratis.
Verzending getraceerd en verzekerd met geschikte verpakking.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
OMSCHRIJVING
"Vlucht naar Egypte", olieverf op doek, 94*126cm met lijst, doek alleen 89*121cm, omgeving van Nicola Grassi (1682-1748), te dateren halverwege de 18e eeuw.
In het midden van de scène houdt Jozef Maria's hand vast en leidt haar naar de linkerkant van het schilderij, waar een piramide, duidelijk afkomstig van de Piramide van Cestius in Rome, het landschap identificeert als onderdeel van Egypte. Maria houdt het kindje Jezus in haar armen en draait zich iets naar rechts om te kijken naar de drie gevleugelde cherubijnen die spelen tussen bloemenkransen. Rechts het bos en een beeld van de god Bacchus en een satyr op een hoge sokkel. Deze elementen zijn niet willekeurig of simpelweg decoratief, maar maken deel uit van een complexere figuratieve metafoor. Jozef en Maria, samen met het kindje Jezus, zijn herkenbaar aan Christus' volk op de reis; de vlucht naar Egypte symboliseert de vele noodzakelijke etappes van de reis die zullen leiden tot de bevestiging van Gods woord. Het dichte, donkere bos en het beeld van de god Bacchus vertegenwoordigen het bijgeloof en heidendom dat Jozef en Maria achter zich laten, een allegorie van de mensheid die de oude en valse heidense goden verlaat en het pad van het geloof inslaat.
De compositie is rijk aan elementen, verfijnd en over het geheel genomen evenwichtig. Het visuele middelpunt zijn de gevouwen handen van Jozef en Maria, bijna perfect geplaatst op het kruispunt van de diagonalen van het schilderij. De organisatie van ruimte en volume is weloverwogen, met een beweging van rechts, met de dichtheid van het bos, het beeld van Bacchus en de groep cherubijnen, die naar links beweegt, Jozefs voortgang volgend, en de meer open ruimtes en schaarse volumes van de stad en de lucht erboven tegenkomen. De constructie van de Heilige Familie-groep is opmerkelijk: Jozef en Maria houden elkaars hand vast, maar elk met hun eigen beweging en figuratieve autonomie, wat de dynamiek en organische harmonie van de groep zelf versterkt. De anonieme kunstenaar behoort duidelijk tot de kring van Nicola Grassi; de invloed van de meester is zichtbaar in het licht en de delicate chromatiek, maar vergezeld door sterke clair-obscurcontrasten, evenals in een zekere lyriek die het werk doordringt. Merk op dat Grassi in zijn volwassenheid verzonk toen hij de modellen van Giambattista Pittoni begon te benaderen.
Een schilderij met een prachtige en verfijnde compositie, opmerkelijk vanwege de constructie en picturale vaardigheid. De verfijnde esthetische en ornamentale impact wordt nog versterkt door de royale afmetingen van het schilderij.
REFERENTIESCHOOL
Nicola Grassi (1682-1748) was een Venetiaanse schilder. Geboren in Friuli, verhuisde hij naar Venetië en volgde daar zijn opleiding, waar hij een sleutelfiguur van de 18e eeuw werd. Hij bracht het grootste deel van zijn artistieke activiteit door in de lagune. Zijn vroege stijl werd sterk beïnvloed door Giambattista Piazzetta, en daarom gebruikte hij sterk clair-obscur om een dramatische sfeer te creëren. Later evolueerde zijn schilderstijl en werd hij helderder en delicater, in lijn met de rococostijl.
Deze evolutie was het resultaat van de invloed van meesters zoals Sebastiano Ricci en Giambattista Pittoni. Zijn rijke, textuurrijke penseelwerk werd vaak omschreven als "schuimend" vanwege zijn vermogen om opvallende licht- en bewegingseffecten te creëren. Grassi excelleerde in religieuze en genretaferelen en liet een erfenis na die barokke plechtigheid combineerde met rococo-gratie. Zijn belangrijkste opdrachten omvatten frescocycli en altaarstukken in kerken in Friuli en Veneto, zoals het altaarstuk met de Madonna del Carmine in de kerk van Santa Maria di Castello in Udine en de werken voor de kerk van Santa Maria a Formeaso.
Conditierapport
De algehele staat is uitstekend, het werk is volledig intact, met levendige, duidelijk leesbare kleuren. Voordat het schilderij ter veiling werd aangeboden, onderging het een grondige reiniging en conservatieve restauratie, inclusief de vervanging van het oude, inmiddels volledig beschadigde spieraam (zie foto van de achterkant). De lijst is gratis.
Verzending getraceerd en verzekerd met geschikte verpakking.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
2x bekeken
0x bewaard
Sinds 17 okt '25
Advertentienummer: a1519158423
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelcamper toilet in Camper-accessoirespraktica b100 in Fotocamera's Analoogporsche 997 uitlaat in Uitlaatsystementrailer wielen in Boottrailersreel in Camper-accessoirespannen* in Ladders en Trappenflames in Kachelsfrederick forsyth in Thrillerspedicure moter in Laptop-opladerstegel 13x13 in Tegels