Van Straaten (XX) - Zittend naakt€ 185,00
Beschrijving
Cristo Crocefisso is een olieverfschilderij uit de negentiende eeuw in Italiaanse Barok stijl naar het werk van van Dyck, 119 x 88 cm met een bijpassende lijst.
Na Antonio van Dyck
Anversa, 1599 – Londen, 1641
Cristo Crocefisso
Olie op doek, cm 100 x 66
Afmeting lijst, cm. 119 x 88 x 8 ca.
OPMERKING: Publicatie catalogus werken van de collectie Intermidiart. Werk niet ondertekend. Garantiebewijs en rechtmatige herkomst. Werk met een eigentijdse lijst (XIX) in verguld hout met goud zecchino (met ernstige defecten).
Het schilderij dat hier wordt beschreven, toont Christus frontaal afgebeeld met het hoofd op de rechter schouder rustend, gericht naar de hemel. Het witte perizoma hangt links met sterk gevouwen plooien, waardoor de tegenovergestelde zijrand gedeeltelijk onbedekt blijft; bovenaan in het midden van het kruis, binnen een goed opgerolde cartouche, verschijnt de Latijnse inscriptie 'Gesù Nazareno Re dei Giudei', licht schuin naar rechts gekant. Het doek illustreert de kruisiging van Jezus, met zijn daaropvolgende dood aan het kruis. Dit voorval, samen met de opstanding na drie dagen, wordt door christenen beschouwd als het hoogtepunt van de menselijke geschiedenis, omdat hierin de verlossing door God plaatsvindt; voor de mensheid, die door de erfzonde de redding en de eeuwige gelukzaligheid was ontzegd. Het gebeurtenis, beschreven in alle canonieke evangeliën, beeldt Christus aan het kruis uit, wiens blauwachtige lichaam zich aftekent tegen een sombere, loodgrijze hemel, afgebeeld in het uiterste moment van de dood.
Het schilderij – afkomstig uit een privécollectie uit Sicilië – is ongetwijfeld toe te schrijven aan de late 19e-eeuwse volgeling, van een nog onbekende maker, maar mogelijk toe te wijzen aan een kunstenaar die werkzaam was op Sicilië.
Het schilderij is immers duidelijk van italo-flamingsche oorsprong, verwijzend naar de zeventiende-eeuwse productie van de school van Antwerpen en in het bijzonder naar de productieve kring van Antonio Van Dyck (Aversa, 1599 – Londen, 1641).
Het is bekend dat de Vlaamse schilder Antoon Van Dyck herhaaldelijk het onderwerp van de Kruisiging heeft behandeld in enkele doeken die hij gedurende zijn carrière heeft gemaakt. Er zijn talloze werken die als authentiek worden beschouwd, evenals kopieën en afgeleiden van deze compositie, met minimale variaties, bewaard in openbare collecties of verschenen op de antiekmarkt. Deze variaties verschillen in de positie van Christus en in de schilderstijl.
De referentietype voor dit werk is zeker het doek bewaard in het Museo di Capodimonte in Napels, dat door de kritiek wordt toegeschreven aan van Dyck. Het kwam in het museum in 1884 via een aankoop door Diego de Sartorio, wiens oorspronkelijke herkomst of de versie die tegenwoordig in de kerk van S. Zaccaria in Venetië wordt bewaard, niet bekend is. Hieruit zijn een ongelooflijk aantal kopieën voortgekomen die variëren in afmetingen en tegenwoordig worden bewaard in privé- en openbare collecties, vooral in Ligurië. In tegenstelling tot deze exemplaren wijkt dit doek af door een andere uitvoering van het cartouche en de inclinatie van het gezicht van Christus, evenals door de achtergrond onderaan, waar in ons werk een silhouet van een landschap op afstand te zien is dat het doek niet tot een eenvoudige, getrouwe en banaal kopie maakt, maar eerder het resultaat is van een onafhankelijke en autonome bewerking.
Wat betreft de staat van conservering, wordt het doek over het algemeen in redelijk goede conditie gepresenteerd en vertoont het een patina op het schilderoppervlak. Bij het bekijken onder Wood-licht zijn enkele verspreide restauraties zichtbaar, vooral op de achtergrond tussen het landschap en de hemel, evenals enige glazuur en oxidatie van het schilderoppervlak. Daarnaast is er boven het kruisbeeld een groot gat met verlies van kleur en doek. Er worden geen andere conserveringsproblemen vastgesteld en het originele doek vertoont een oude rintelo, die naar verwachting geen interventie vereist. Bij zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar die past bij de leeftijd. Het frame kan tijdens de rintelo zijn vervangen. De afmetingen van het doek zijn 100 x 66 cm. Het werk is ingelijst in een gelijktijdig (19e eeuw) gouden houten lijst met vergulding (afmetingen circa 119 x 88 x 8 cm), met defecten zoals afgevallen goud, vooral aan de onderkant. De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt zonder extra kosten meegeleverd, zodat het werk direct kan worden tentoongesteld bij ontvangst. De lijst wordt als een cortesie bijgevoegd en maakt geen deel uit van het kunstwerk. Daarom wordt elk potentieel schade aan de lijst die het kunstwerk niet beïnvloedt, niet geaccepteerd als geldige reden voor het openen van een claim of het annuleren van de bestelling.
Herkomst: Privécollectie
Publicatie
Inedito;
De mythen en het land in Sicilië met haar duizend culturen. ONGEPUBLISEERDE KWADRERIA algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de serie „De mythen en het land“, uitgever Lab_04, Marsala, 2025.
Het werk wordt verzonden – vanwege de kwetsbaarheid – in een houten kist en polystyreen. In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de afhandelingstermijnen van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Na Antonio van Dyck
Anversa, 1599 – Londen, 1641
Cristo Crocefisso
Olie op doek, cm 100 x 66
Afmeting lijst, cm. 119 x 88 x 8 ca.
OPMERKING: Publicatie catalogus werken van de collectie Intermidiart. Werk niet ondertekend. Garantiebewijs en rechtmatige herkomst. Werk met een eigentijdse lijst (XIX) in verguld hout met goud zecchino (met ernstige defecten).
Het schilderij dat hier wordt beschreven, toont Christus frontaal afgebeeld met het hoofd op de rechter schouder rustend, gericht naar de hemel. Het witte perizoma hangt links met sterk gevouwen plooien, waardoor de tegenovergestelde zijrand gedeeltelijk onbedekt blijft; bovenaan in het midden van het kruis, binnen een goed opgerolde cartouche, verschijnt de Latijnse inscriptie 'Gesù Nazareno Re dei Giudei', licht schuin naar rechts gekant. Het doek illustreert de kruisiging van Jezus, met zijn daaropvolgende dood aan het kruis. Dit voorval, samen met de opstanding na drie dagen, wordt door christenen beschouwd als het hoogtepunt van de menselijke geschiedenis, omdat hierin de verlossing door God plaatsvindt; voor de mensheid, die door de erfzonde de redding en de eeuwige gelukzaligheid was ontzegd. Het gebeurtenis, beschreven in alle canonieke evangeliën, beeldt Christus aan het kruis uit, wiens blauwachtige lichaam zich aftekent tegen een sombere, loodgrijze hemel, afgebeeld in het uiterste moment van de dood.
Het schilderij – afkomstig uit een privécollectie uit Sicilië – is ongetwijfeld toe te schrijven aan de late 19e-eeuwse volgeling, van een nog onbekende maker, maar mogelijk toe te wijzen aan een kunstenaar die werkzaam was op Sicilië.
Het schilderij is immers duidelijk van italo-flamingsche oorsprong, verwijzend naar de zeventiende-eeuwse productie van de school van Antwerpen en in het bijzonder naar de productieve kring van Antonio Van Dyck (Aversa, 1599 – Londen, 1641).
Het is bekend dat de Vlaamse schilder Antoon Van Dyck herhaaldelijk het onderwerp van de Kruisiging heeft behandeld in enkele doeken die hij gedurende zijn carrière heeft gemaakt. Er zijn talloze werken die als authentiek worden beschouwd, evenals kopieën en afgeleiden van deze compositie, met minimale variaties, bewaard in openbare collecties of verschenen op de antiekmarkt. Deze variaties verschillen in de positie van Christus en in de schilderstijl.
De referentietype voor dit werk is zeker het doek bewaard in het Museo di Capodimonte in Napels, dat door de kritiek wordt toegeschreven aan van Dyck. Het kwam in het museum in 1884 via een aankoop door Diego de Sartorio, wiens oorspronkelijke herkomst of de versie die tegenwoordig in de kerk van S. Zaccaria in Venetië wordt bewaard, niet bekend is. Hieruit zijn een ongelooflijk aantal kopieën voortgekomen die variëren in afmetingen en tegenwoordig worden bewaard in privé- en openbare collecties, vooral in Ligurië. In tegenstelling tot deze exemplaren wijkt dit doek af door een andere uitvoering van het cartouche en de inclinatie van het gezicht van Christus, evenals door de achtergrond onderaan, waar in ons werk een silhouet van een landschap op afstand te zien is dat het doek niet tot een eenvoudige, getrouwe en banaal kopie maakt, maar eerder het resultaat is van een onafhankelijke en autonome bewerking.
Wat betreft de staat van conservering, wordt het doek over het algemeen in redelijk goede conditie gepresenteerd en vertoont het een patina op het schilderoppervlak. Bij het bekijken onder Wood-licht zijn enkele verspreide restauraties zichtbaar, vooral op de achtergrond tussen het landschap en de hemel, evenals enige glazuur en oxidatie van het schilderoppervlak. Daarnaast is er boven het kruisbeeld een groot gat met verlies van kleur en doek. Er worden geen andere conserveringsproblemen vastgesteld en het originele doek vertoont een oude rintelo, die naar verwachting geen interventie vereist. Bij zonlicht is een fijne craquelé zichtbaar die past bij de leeftijd. Het frame kan tijdens de rintelo zijn vervangen. De afmetingen van het doek zijn 100 x 66 cm. Het werk is ingelijst in een gelijktijdig (19e eeuw) gouden houten lijst met vergulding (afmetingen circa 119 x 88 x 8 cm), met defecten zoals afgevallen goud, vooral aan de onderkant. De lijst die op de bovenstaande foto's te zien is, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt zonder extra kosten meegeleverd, zodat het werk direct kan worden tentoongesteld bij ontvangst. De lijst wordt als een cortesie bijgevoegd en maakt geen deel uit van het kunstwerk. Daarom wordt elk potentieel schade aan de lijst die het kunstwerk niet beïnvloedt, niet geaccepteerd als geldige reden voor het openen van een claim of het annuleren van de bestelling.
Herkomst: Privécollectie
Publicatie
Inedito;
De mythen en het land in Sicilië met haar duizend culturen. ONGEPUBLISEERDE KWADRERIA algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de serie „De mythen en het land“, uitgever Lab_04, Marsala, 2025.
Het werk wordt verzonden – vanwege de kwetsbaarheid – in een houten kist en polystyreen. In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de afhandelingstermijnen van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
3x bekeken
0x bewaard
Sinds 17 okt '25
Advertentienummer: a1519158596
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelcivic ep spoiler in Carrosserie en Plaatwerkdaruma lamp in Lampen | Tafellampenverschoor in Kinderboeken | Jeugd | onder 10 jaarbionicle bohrok in Speelgoed | Duplo en Legofein multitool accu in Gereedschap | Zaagmachinesturok in Strips | Comicsnomad slaapzak junior in Slaapzakkenpuppyren aluminium in Hondenhokkenongezien in Overige Boekenzak wol in Schapen, Geiten en Varkens