Schouwspiegel - hout /gips - Grote gouden spiegel€ 35,00
Beschrijving
Ritratto di Nobiluomo van Circolo di Carlo Maratta, een achttiende-eeuwse olieverf op doek met houten lijst, met barokke portretschilderkunst en een opvallend voorwaartse lichtshow.
Cerchia di CARLO MARATTA
(Camerano, 1625 – Rome, 1713)
Portret van een edelman
Olieverf op doek, 81 x 63 cm
Lijstmaat ca. 97 x 79 x 5 cm.
OPMERKING: Publicatie van een catalogus met werken uit de Interidiart-collectie. Garantiecertificaat en rechtmatige herkomst. Werk met houten lijst (defecten):
In de veilingcatalogus presenteren wij een interessant olieverfschilderij op doek, van hoge kwaliteit, vervaardigd in de achttiende eeuw door een getalenteerde kunstenaar, dat een Portret van een edelman illustreert.
Ondergedompeld in een donkere omgeving domineert de figuur van een man, afgebeeld ten halven lijve op de voorgrond en verlicht door een stralend licht. Hoewel het niet mogelijk is gebleken de geportretteerde te identificeren, zijn er iconografische verwijzingen die wijzen op een prominente positie binnen de hofaristocratie, zoals zijn koninklijke houding. De figuur in het volle licht domineert de scène, versterkt door de blik van de edelman en een prachtig op maat gemaakt blauwbordeauxrood vestaal met witte mouwen.
Wat betreft de stijlkenmerken van dit doek, hebben we te maken met een voorstelling van een kunstenaar van de Zuidelijke School, nauw verwant aan de Maratteske School, begiftigd met goede technische en stilistische vaardigheden. De stijlelementen die uit deze voorstelling naar voren komen, zijn in feite typerend voor een kunstenaar die – waarschijnlijk – actief was in Rome in de tweede helft van de 17e eeuw en het begin van de 18e eeuw, en die zijn opleiding aan het einde van de 17e eeuw volgde. Tot de belangrijkste verwijzingen naar zijn eigentijdse figuratieve cultuur behoren dan ook connecties met werken waarin het Maratteske element duidelijk aanwezig is.
Het doek focust op de contrasterende lichteffecten, de solide modellering van de figuren, de virtuoze draperieën, het flamboyante kleurenpalet, maar ook op de snelle, levendige penseelstreken, waaruit ons doek duidelijk inspiratie put. De bekwame visuele opleiding van de kunstenaar van dit Portret van een edelman benadrukt inderdaad de beschrijvende methoden van een schilder die zich richtte op de meest oogverblindende uitvindingen van de Zuid-Italiaanse meesters, met name de Napolitaanse en Romeinse meesters uit de 17e en 18e eeuw, en deze met originaliteit en gratie herwerkte. Het zijn deze onvermijdelijke overwegingen die ons ertoe brengen – met de nodige voorzichtigheid – het werk in kwestie te associëren met een kunstenaar met een Zuid-Italiaanse opleiding, in de kring of navolger van meester Carlo Maratta (Camerano, 1625 – Rome, 1713).
Hoewel de roem van de schilder vooral verbonden is met zijn schilderijen van heilige onderwerpen en de vele decoraties die hij voor de kerken van Rome maakte, was Maratti een portrettist van Europese faam. Dankzij deze inspanningen wist hij de vooraanstaande positie van zijn atelier te verwerven en gedurende meer dan een halve eeuw een rol te spelen als beoordelaar van de artistieke smaak in het Romeinse landschap.
Vanwege hun realistische effectiviteit, nauwgezette uitvoering, evenwicht en expressiviteit, de gekalibreerde interactie tussen introspectie en het tonen van de publieke rol, en natuurlijk vanwege hun picturale kwaliteit, kunnen de werken van Maratta de vergelijking doorstaan met die van de beste specialisten uit die tijd.
Maratti's Europese faam als portretschilder was niet alleen gebaseerd op zijn vermogen om de definitie van fysiognomieke kenmerken te combineren met een indringend karakteronderzoek, maar ook op zijn vermogen om het model aan het nageslacht door te geven, door hem af te beelden te midden van objecten die met grote meesterschap waren afgebeeld en die speciaal waren gekozen om zijn rang, beroep, smaak, aspiraties en meest geheime interesses te onthullen.
Het betreffende doek vertoont illustratieve overeenkomsten met andere composities met hetzelfde onderwerp die in diverse musea te vinden zijn. Zoals we echter weten, genoot dit type compositie ook grote populariteit bij verzamelaars en werd het meerdere malen gereproduceerd door zijn atelier of navolgers.
Wat betreft de staat van conservering, verkeert het doek in redelijke staat. Het beschilderde oppervlak heeft een patina. Onder Woods licht zijn enkele verspreide restauraties en onregelmatige oxidatie van het beschilderde oppervlak zichtbaar. In zonlicht is craquelé zichtbaar die past bij die periode, evenals een kleine snede met verfverlies nabij de hand (zie foto). Het spieraam is mogelijk vervangen toen het opnieuw werd bekleed. Het schilderij – van goede picturale kwaliteit – is zeer interessant, zowel vanwege de iconografische setting als vanwege de toepassing van kleuren, synoniem voor een kunstenaar met een grote interpretatieve kwaliteit. Het doek meet 81 x 63 cm. Het schilderij wordt gecompleteerd door een prachtige houten lijst (de lijst meet ongeveer 97 x 79 x 5 cm, defecten). De lijst die op de bovenstaande foto's wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u kosteloos verstrekt, zodat u het direct na ontvangst kunt ophangen. De lijst wordt als service meegeleverd en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, wordt daarom niet geaccepteerd als grond voor het indienen van een klacht of een verzoek tot annulering van de bestelling.
Herkomst: Particuliere collectie Sicilië.
PUBLICATIE:
Inedito;
Mijnthes en het land in Sicilië met zijn duizend culturen. Ongepubliceerde galerij, algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mijnthes en het land", uitgever Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Cerchia di CARLO MARATTA
(Camerano, 1625 – Rome, 1713)
Portret van een edelman
Olieverf op doek, 81 x 63 cm
Lijstmaat ca. 97 x 79 x 5 cm.
OPMERKING: Publicatie van een catalogus met werken uit de Interidiart-collectie. Garantiecertificaat en rechtmatige herkomst. Werk met houten lijst (defecten):
In de veilingcatalogus presenteren wij een interessant olieverfschilderij op doek, van hoge kwaliteit, vervaardigd in de achttiende eeuw door een getalenteerde kunstenaar, dat een Portret van een edelman illustreert.
Ondergedompeld in een donkere omgeving domineert de figuur van een man, afgebeeld ten halven lijve op de voorgrond en verlicht door een stralend licht. Hoewel het niet mogelijk is gebleken de geportretteerde te identificeren, zijn er iconografische verwijzingen die wijzen op een prominente positie binnen de hofaristocratie, zoals zijn koninklijke houding. De figuur in het volle licht domineert de scène, versterkt door de blik van de edelman en een prachtig op maat gemaakt blauwbordeauxrood vestaal met witte mouwen.
Wat betreft de stijlkenmerken van dit doek, hebben we te maken met een voorstelling van een kunstenaar van de Zuidelijke School, nauw verwant aan de Maratteske School, begiftigd met goede technische en stilistische vaardigheden. De stijlelementen die uit deze voorstelling naar voren komen, zijn in feite typerend voor een kunstenaar die – waarschijnlijk – actief was in Rome in de tweede helft van de 17e eeuw en het begin van de 18e eeuw, en die zijn opleiding aan het einde van de 17e eeuw volgde. Tot de belangrijkste verwijzingen naar zijn eigentijdse figuratieve cultuur behoren dan ook connecties met werken waarin het Maratteske element duidelijk aanwezig is.
Het doek focust op de contrasterende lichteffecten, de solide modellering van de figuren, de virtuoze draperieën, het flamboyante kleurenpalet, maar ook op de snelle, levendige penseelstreken, waaruit ons doek duidelijk inspiratie put. De bekwame visuele opleiding van de kunstenaar van dit Portret van een edelman benadrukt inderdaad de beschrijvende methoden van een schilder die zich richtte op de meest oogverblindende uitvindingen van de Zuid-Italiaanse meesters, met name de Napolitaanse en Romeinse meesters uit de 17e en 18e eeuw, en deze met originaliteit en gratie herwerkte. Het zijn deze onvermijdelijke overwegingen die ons ertoe brengen – met de nodige voorzichtigheid – het werk in kwestie te associëren met een kunstenaar met een Zuid-Italiaanse opleiding, in de kring of navolger van meester Carlo Maratta (Camerano, 1625 – Rome, 1713).
Hoewel de roem van de schilder vooral verbonden is met zijn schilderijen van heilige onderwerpen en de vele decoraties die hij voor de kerken van Rome maakte, was Maratti een portrettist van Europese faam. Dankzij deze inspanningen wist hij de vooraanstaande positie van zijn atelier te verwerven en gedurende meer dan een halve eeuw een rol te spelen als beoordelaar van de artistieke smaak in het Romeinse landschap.
Vanwege hun realistische effectiviteit, nauwgezette uitvoering, evenwicht en expressiviteit, de gekalibreerde interactie tussen introspectie en het tonen van de publieke rol, en natuurlijk vanwege hun picturale kwaliteit, kunnen de werken van Maratta de vergelijking doorstaan met die van de beste specialisten uit die tijd.
Maratti's Europese faam als portretschilder was niet alleen gebaseerd op zijn vermogen om de definitie van fysiognomieke kenmerken te combineren met een indringend karakteronderzoek, maar ook op zijn vermogen om het model aan het nageslacht door te geven, door hem af te beelden te midden van objecten die met grote meesterschap waren afgebeeld en die speciaal waren gekozen om zijn rang, beroep, smaak, aspiraties en meest geheime interesses te onthullen.
Het betreffende doek vertoont illustratieve overeenkomsten met andere composities met hetzelfde onderwerp die in diverse musea te vinden zijn. Zoals we echter weten, genoot dit type compositie ook grote populariteit bij verzamelaars en werd het meerdere malen gereproduceerd door zijn atelier of navolgers.
Wat betreft de staat van conservering, verkeert het doek in redelijke staat. Het beschilderde oppervlak heeft een patina. Onder Woods licht zijn enkele verspreide restauraties en onregelmatige oxidatie van het beschilderde oppervlak zichtbaar. In zonlicht is craquelé zichtbaar die past bij die periode, evenals een kleine snede met verfverlies nabij de hand (zie foto). Het spieraam is mogelijk vervangen toen het opnieuw werd bekleed. Het schilderij – van goede picturale kwaliteit – is zeer interessant, zowel vanwege de iconografische setting als vanwege de toepassing van kleuren, synoniem voor een kunstenaar met een grote interpretatieve kwaliteit. Het doek meet 81 x 63 cm. Het schilderij wordt gecompleteerd door een prachtige houten lijst (de lijst meet ongeveer 97 x 79 x 5 cm, defecten). De lijst die op de bovenstaande foto's wordt getoond, is door de verkoper of een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt u kosteloos verstrekt, zodat u het direct na ontvangst kunt ophangen. De lijst wordt als service meegeleverd en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf, wordt daarom niet geaccepteerd als grond voor het indienen van een klacht of een verzoek tot annulering van de bestelling.
Herkomst: Particuliere collectie Sicilië.
PUBLICATIE:
Inedito;
Mijnthes en het land in Sicilië met zijn duizend culturen. Ongepubliceerde galerij, algemene catalogus van de schilderijen uit de collectie van de cyclus "Mijnthes en het land", uitgever Lab_04, Marsala, 2025.
In het geval van verkoop buiten het Italiaanse grondgebied, moet de koper wachten op de verwerkingstijd van de exportformaliteiten.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
0x bekeken
0x bewaard
Sinds 17 okt '25
Advertentienummer: a1519160114
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereeltouchscreen fiat 500 in Autoradio'stakchita mobra in Gelegenheidskledingarabia servies faenza in Keuken | Serviesvivo koksmes in Keuken | Bestekdriftwood lamp in Lampen | Tafellampenhandboek kruidengeneeskunde in Esoterie en Spiritualiteitvachtje op tafel in Tafels | Bijzettafelswagner 995 in Schildersmaterialenjuli zeh ons soort mensen in Romansmeneer de uil in Film en Tv