Beschrijving
Die Dominikaner Bastei in Graz, Münzgraben is een olieverfschilderij uit Oostenrijk, gedateerd 1950.
Dominicaanse sacristie van de Dominicanenkerk in Graz vóór de verwoesting in 1944.
Kunstenaar: Adolf Wieser (academisch schilder, Wenen)
Olie op doek, ingelijst.
Beschrijving van het pand
Groot formaat, academisch uitgevoerd architectonisch interieurschilderij in olieverf op doek, dat de sacristie van de Dominicanenkerk St. Anna ("Dominicaanse Kerk") in Graz afbeeldt, zoals deze er voor de volledige verwoesting in 1944 uitzag.
olieverf op doek
• Afmetingen: ca. 120 × 90 cm (canvas), 139,7 × 110,1 × 6,7 cm (met lijst). Lijst niet inbegrepen. Kan na aankoop apart worden aangeschaft.
• Kunstenaar: Adolf Wieser (academisch schilder, actief in Wenen, begin 20e eeuw)
• Datum: gedateerd 1950
• Lijst: Prachtige, goudkleurige stucwerklijst met florale reliëfdecoratie, niet inbegrepen, kan na de veiling worden gekocht.
Herkomst en historische context
Het werk bezit een uitzonderlijke documentaire waarde: het toont de sacristie van de Dominicanenkerk St. Anna am Münzgraben in Graz – een belangrijk gebouw met een barok karakter, dat volledig werd verwoest tijdens een bombardement op 1 november 1944.
De afbeelding is dan ook een van de laatste picturale documenten van het interieur van deze kerk en kan worden beschouwd als een visueel monument van een verloren gegaan cultureel erfgoed.
• Herkomst:
1. Uit de nalatenschap van de industrieel Boschmann (Wenen)
2. Later in de collectie van Käthe Chreiska, eigenaresse van een warenhuis in Allentsteig (Neder-Oostenrijk)
De herkomstketen onderstreept de historische authenticiteit en de maatschappelijke verankering van het werk in het verzamelmilieu van de geciviliseerde middenklasse in het begin van de 20e eeuw.
Representatie en iconografische analyse
De afbeelding biedt een subtiel gecomponeerd kijkje in de barokke sacristie met het karakteristieke tongewelf.
• Architectuur:
Het gewelf is rijkelijk versierd met stucwerk, cassettes en fresco's, uitgevoerd in gedempte grijs-, goud- en okertinten. Wieser toont een opmerkelijke gevoeligheid voor ruimtelijke diepte en het spel van licht, waardoor de toeschouwer als het ware de ruimte in wordt getrokken.
• Grond en perspectief:
De dambordvloer (in blauw-wit of blauwgrijs) versterkt het dieptegevoel en geeft het interieur een heldere, architectonische orde. Deze perspectiefconstructie doet denken aan klassieke academische lesmethoden en suggereert een gedegen opleiding aan een kunstacademie.
• Groep figuren:
Twee monniken, gekleed in bruine habijten en witte koorhemden, verlevendigen het tafereel. Ze staan aan een sacristietafel en lijken zich voor te bereiden op de dienst. Deze figuren geven het tafereel een verhalende dimensie en verankeren de ruimte in haar liturgische functie.
• Inventaris:
Donkere houten kasten en ladekasten, typisch voor barokke sacristieën, flankeren de ruimte. Aan de achterwand hangen ingelijste schilderijen (mogelijk afbeeldingen van Maria of heiligen). Boven een deur is een klok te zien – een symbool van het monastieke ritme van gebed en tijd.
• Lichtontwerp:
Het licht valt zacht en gelijkmatig van linksboven naar binnen en beeldhouwt de architectuur en figuren driedimensionaal. Het laat de goud- en okertinten van de stucversieringen oplichten en benadrukt de hoogte van de ruimte.
De afbeelding is dus niet alleen een architectonisch overzicht, maar ook een historisch document en een momentopname van de sfeer van het religieuze dagelijkse leven vóór de verwoesting van de kerk.
Techniek en stijl
De schilderstijl is academisch realistisch, met heldere tekeningen, gecontroleerde penseelvoering en een hoge mate van detailprecisie.
Wieser bewijst dat hij een technisch vaardig kunstenaar is die licht, ruimte en textuur meesterlijk beheerst.
• Penseelvoering: Fijne, lineaire penseelstreken in de architectonische details; bredere, zacht gemoduleerde vlakken in de lucht en het stucwerk.
• Kleurenpalet: Overwegend goud, oker en grijstinten, afgewisseld met koele blauwe accenten vanaf de grond. De figuren zijn harmonieus geïntegreerd in het kleurenschema, wat een rustige en samenhangende indruk creëert.
• Licht en schaduw: Duidelijke clair-obscur-modellering benadrukt de gewelfstructuur en creëert een illusionistische diepte, typerend voor de Oostenrijkse interieurschilderkunst van het begin van de 20e eeuw.
De stijl van Wieser staat in de traditie van de academische architectuurschilderkunst van de Weense School, die beïnvloed werd door leermeesters als Rudolf von Alt en Franz Alt. Hun werken waren geworteld in het realisme van de 19e eeuw, maar concurreerden qua precisie met het nieuwe medium fotografie.
toestand
• Canvas gespannen, zonder zichtbare scheuren.
• Oppervlak met een licht vergeelde vernis die de kleurdiepte minimaal verzacht, maar een patina van historische authenticiteit creëert.
• Mogelijk enkele fijne craquelévorming, typisch voor werken van deze leeftijd, geen verlies van substantie.
• Frame met lichte slijtage aan randen en hoeken, structureel stabiel.
Een professionele reiniging en het verwijderen van vernis kan de levendigheid van de kleuren en de diepte van de kamer vergroten.
Goed verpakte verzending, wereldwijd!
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Dominicaanse sacristie van de Dominicanenkerk in Graz vóór de verwoesting in 1944.
Kunstenaar: Adolf Wieser (academisch schilder, Wenen)
Olie op doek, ingelijst.
Beschrijving van het pand
Groot formaat, academisch uitgevoerd architectonisch interieurschilderij in olieverf op doek, dat de sacristie van de Dominicanenkerk St. Anna ("Dominicaanse Kerk") in Graz afbeeldt, zoals deze er voor de volledige verwoesting in 1944 uitzag.
olieverf op doek
• Afmetingen: ca. 120 × 90 cm (canvas), 139,7 × 110,1 × 6,7 cm (met lijst). Lijst niet inbegrepen. Kan na aankoop apart worden aangeschaft.
• Kunstenaar: Adolf Wieser (academisch schilder, actief in Wenen, begin 20e eeuw)
• Datum: gedateerd 1950
• Lijst: Prachtige, goudkleurige stucwerklijst met florale reliëfdecoratie, niet inbegrepen, kan na de veiling worden gekocht.
Herkomst en historische context
Het werk bezit een uitzonderlijke documentaire waarde: het toont de sacristie van de Dominicanenkerk St. Anna am Münzgraben in Graz – een belangrijk gebouw met een barok karakter, dat volledig werd verwoest tijdens een bombardement op 1 november 1944.
De afbeelding is dan ook een van de laatste picturale documenten van het interieur van deze kerk en kan worden beschouwd als een visueel monument van een verloren gegaan cultureel erfgoed.
• Herkomst:
1. Uit de nalatenschap van de industrieel Boschmann (Wenen)
2. Later in de collectie van Käthe Chreiska, eigenaresse van een warenhuis in Allentsteig (Neder-Oostenrijk)
De herkomstketen onderstreept de historische authenticiteit en de maatschappelijke verankering van het werk in het verzamelmilieu van de geciviliseerde middenklasse in het begin van de 20e eeuw.
Representatie en iconografische analyse
De afbeelding biedt een subtiel gecomponeerd kijkje in de barokke sacristie met het karakteristieke tongewelf.
• Architectuur:
Het gewelf is rijkelijk versierd met stucwerk, cassettes en fresco's, uitgevoerd in gedempte grijs-, goud- en okertinten. Wieser toont een opmerkelijke gevoeligheid voor ruimtelijke diepte en het spel van licht, waardoor de toeschouwer als het ware de ruimte in wordt getrokken.
• Grond en perspectief:
De dambordvloer (in blauw-wit of blauwgrijs) versterkt het dieptegevoel en geeft het interieur een heldere, architectonische orde. Deze perspectiefconstructie doet denken aan klassieke academische lesmethoden en suggereert een gedegen opleiding aan een kunstacademie.
• Groep figuren:
Twee monniken, gekleed in bruine habijten en witte koorhemden, verlevendigen het tafereel. Ze staan aan een sacristietafel en lijken zich voor te bereiden op de dienst. Deze figuren geven het tafereel een verhalende dimensie en verankeren de ruimte in haar liturgische functie.
• Inventaris:
Donkere houten kasten en ladekasten, typisch voor barokke sacristieën, flankeren de ruimte. Aan de achterwand hangen ingelijste schilderijen (mogelijk afbeeldingen van Maria of heiligen). Boven een deur is een klok te zien – een symbool van het monastieke ritme van gebed en tijd.
• Lichtontwerp:
Het licht valt zacht en gelijkmatig van linksboven naar binnen en beeldhouwt de architectuur en figuren driedimensionaal. Het laat de goud- en okertinten van de stucversieringen oplichten en benadrukt de hoogte van de ruimte.
De afbeelding is dus niet alleen een architectonisch overzicht, maar ook een historisch document en een momentopname van de sfeer van het religieuze dagelijkse leven vóór de verwoesting van de kerk.
Techniek en stijl
De schilderstijl is academisch realistisch, met heldere tekeningen, gecontroleerde penseelvoering en een hoge mate van detailprecisie.
Wieser bewijst dat hij een technisch vaardig kunstenaar is die licht, ruimte en textuur meesterlijk beheerst.
• Penseelvoering: Fijne, lineaire penseelstreken in de architectonische details; bredere, zacht gemoduleerde vlakken in de lucht en het stucwerk.
• Kleurenpalet: Overwegend goud, oker en grijstinten, afgewisseld met koele blauwe accenten vanaf de grond. De figuren zijn harmonieus geïntegreerd in het kleurenschema, wat een rustige en samenhangende indruk creëert.
• Licht en schaduw: Duidelijke clair-obscur-modellering benadrukt de gewelfstructuur en creëert een illusionistische diepte, typerend voor de Oostenrijkse interieurschilderkunst van het begin van de 20e eeuw.
De stijl van Wieser staat in de traditie van de academische architectuurschilderkunst van de Weense School, die beïnvloed werd door leermeesters als Rudolf von Alt en Franz Alt. Hun werken waren geworteld in het realisme van de 19e eeuw, maar concurreerden qua precisie met het nieuwe medium fotografie.
toestand
• Canvas gespannen, zonder zichtbare scheuren.
• Oppervlak met een licht vergeelde vernis die de kleurdiepte minimaal verzacht, maar een patina van historische authenticiteit creëert.
• Mogelijk enkele fijne craquelévorming, typisch voor werken van deze leeftijd, geen verlies van substantie.
• Frame met lichte slijtage aan randen en hoeken, structureel stabiel.
Een professionele reiniging en het verwijderen van vernis kan de levendigheid van de kleuren en de diepte van de kamer vergroten.
Goed verpakte verzending, wereldwijd!
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
2x bekeken
0x bewaard
Sinds 18 nov '25
Advertentienummer: a1520198567
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelrecreatie grond in Recreatiewoningen te koopfins blokhut in Tuinhuizenultrasoon reiniger vloeistof in Reinigingsmachinesspeksteen oven in Kachelsschokbrekers oldtimer in Brommeronderdelen | Algemeenresource drinkvoeding in Levensmiddelenkoelbox enschede in Koelboxenm65 jacket in Militaria | Algemeencorgi cubs in Modelauto's | 1:43drachten gebruikt in Speelgoed | Houten speelgoed