Beschrijving

Temple grec, een olieverfschilderij uit de periode 1900–1910, afkomstig uit Frankrijk, vervaardigd in olieverf op doek.



Abel LAUVRAY (1870-1950)

Griekse tempel

Olieverf op doek
Formaat: 54 x 81 cm
Ondertekend linksonder
Tabel in goede staat.

Herkomst :
- Galerie Yves Jaubert
- Verkoop Atelier Lauvray, Ader, 2009

Schilderij ingeschreven en gereproduceerd in de catalogus raisonné van het werk van Abel Lauvray onder nummer: 025.

Origineel kunstwerk geleverd met factuur en certificaat van echtheid.
Snelle, zorgvuldige en verzekerde verzending.
Koop met vertrouwen!

Abel Lauvray werd geboren in 1870 in een familie van rijke notarisfamilies uit Normandië, en alles leek hem voorbestemd voor deze 'erfelijke' functie, tenzij het lot anders besliste. In deze omstandigheden nam het lot de gedaante aan van een jonge romantische en vernieuwende schilder, zeer bekritiseerd door journalisten en kunstliefhebbers in heel Europa: Claude Monet. Om deze periode goed te situeren, de periode waarin het impressionisme ontstond, moet men zich herinneren dat het Tweede Rijk net was gevallen en de Derde Republiek was opgericht. De sfeer was van verandering. Een kleine groep schilders – Monet, Cezanne, Degas, Renoir, Guillaumin en Pissarro – konden niet goed omgaan met de greep van het classicisme. Ze hadden een andere visie op kleur en licht en, helaas, met beperkte middelen, probeerden ze dat duidelijk te maken. De jonge Abel Lauvray was negen jaar oud toen een van hen, Claude Monet, zich vestigde in Vétheuil, in een klein huisje op enkele meters van het landgoed van de Lauvray, een mooi 18e-eeuws huis dat hun favoriete verblijfplaats was. De 'Meester van het Impressionisme' kwam vaak zijn ezel neerzetten voor het terras van de Lauvray, waar een prachtig uitzicht was op de indrukwekkende kerk uit de 13e eeuw, die de trots was van deze mooie stad, genesteld in de heuvels langs een grote bocht van de Seine, als een juweel in een edelsteen. Monet’s passage in Vétheuil viel samen met de donkerste periode van zijn leven. Hij kon zijn werken niet verkopen en viel in grote armoede. Hij verloor zijn vrouw Camille en moest voor zijn twee kinderen, Jean en Michel, zorgen. De familie Lauvray bleef niet onverschillig voor het lot van haar nieuwe buurman. Ze leenden hem geld en bestelden een portret van de jongste zoon André. Monet vergat dat niet, en toen hij in 1893 terugkeerde om zijn beroemde serie van 70 schilderijen van Vétheuil te maken op zijn boot-atelier, was zijn eerste bezoek aan zijn vrienden. De jonge Abel was zeer blij dat hij de meester kon vergezellen en onder zijn vlotte vingers de geboorte van die prachtige landschappen kon zien, die daar, op een stuk doek, door enkele magische penseelstreken werden getransformeerd, stralend met een licht dat in meerdere tonaliteiten was gehuld, zoals alleen de profeten van de Nieuwe School – de Impressionisten – konden waarnemen en weergeven. Abel Lauvray was overtuigd, hij had het geloof, hij zou schilder worden en niets, zelfs niet de omstandigheden, zou hem daarvan weerhouden. Na zijn rechtenstudie in Parijs, een concessie aan zijn familie, schreef hij zich in bij de Académie de Peinture van Cormon en begon, altijd op advies van Monet, zelf te schilderen. Monet had hem later zijn boot-atelier overgedragen, en Lauvray reisde de Seine af van Vétheuil naar Mantes, onvermoeibaar, en bracht een grote hoeveelheid doeken mee naar huis, geschat op ongeveer 1500, die zijn 60 actieve schilderjaren vertegenwoordigen. Als je deze regels leest, zou je kunnen denken dat deze schilder een volgeling was, zo niet een kopieër van Monet en de impressionisten, zijn vrienden. Niets is minder waar, zoals Claude Roger Marx erkent: 'Zelfs wanneer Lauvray onderwerpen behandelt die identiek zijn aan die van Monet, zit hij op dezelfde plek die deze laatstgenoemde heeft gekozen en schildert hij op hetzelfde uur, zo dicht dat hij vaak dicht bij degene staat die hij als meester heeft aangewezen, maar hij vertoont een vrijer temperament. Pierre Cabanne bevestigt dit in een van zijn voorwoorden: 'Niemand heeft hem geïndoctrineerd, hij blijft vrij, hij houdt ervan de dingen om hem heen uit te drukken, maar zoals hij dat zelf wil, volgens zijn eigen plezier.' Lauvray was niet afhankelijk en was dus onafhankelijk. Hij bezat meerdere eigendommen. In Mantes erfde hij bovendien een weelderige villa, in het park waarvan zijn atelier lag, een exacte kopie van Monet’s atelier in Giverny. Helaas werd deze villa na de bevrijding in beslag genomen door het hoofdkwartier van generaal Rohmel, werd het atelier vernietigd en ongeveer 500 doeken verbrand. Hij reisde ook veel en verschillende schilderijen getuigen van zijn landschappen in Venetië, Syracuse, Athene, enzovoort, waardoor zijn oeuvre geografisch vrij gevarieerd is. Gerald Schurr analyseert het werk van Lauvray als volgt: 'Als de vage en trillende kwaliteit van het licht hem inderdaad doet lijken op de Meester van de Nymphéas, dan distantieert zijn nerveuze en stevig verfijnde penseelvoering hem ervan, zijn opvatting blijft meer klassiek in compositie en in de ordening van de massa’s. Hij excelleert in halftinten, in het gemoduleerde licht van onzekere uren, van dageraad tot schemering: een soort kamermuziek vergelijkbaar met bepaalde harmonieën van Camille Pissarro; het voorbeeld van Monet en ook dat van de Barbizon-school doordrenken zijn landschappen met een toon van ernst. In de loop der jaren wordt zijn penseelvoering steeds lichter, en de dikke verflaag verdwijnt langzaam in vloeiende aanrakingen.' Samengevat is Lauvray een 'getuige van zijn tijd'. Geïnspireerd door de Barbizon-school, toegewijd aan het impressionisme, onverschillig voor kubisme en surrealisme, en tegen het einde van zijn leven aangetrokken tot expressionisme tot aan de grens van abstractie, blijft zijn oeuvre uniform. Zijn landschappen vormen een diepgaande studie van het licht, waarvan de reflecties terug te vinden zijn in het water van de Seine en de Rhône. Zijn hemels met glanzende en vluchtige wolken, die Monet ook waardeerde, zijn opmerkelijk. Lauvray is een meester vol subtiliteit, charme en finesse. De zachtheid van het leven, rust, stilte stralen uit zijn landschappen uit.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    1x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 28 nov '25
    Advertentienummer: a1520504677