Beschrijving
Olie op doek uit Circolo di Nicolae Grigorescu, dat de aanval bij Smârdan uit de late negentiende eeuw afbeeldt, met ingelijst tentoonstelling.
AUTEUR (Cirkel van)
Nicolae Grigorescu (1838-1907) was een Roemeense schilder. Hij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de moderne Roemeense schilderkunst en een icoon van de nationale kunst. Geboren in een klein dorpje in Walachije in 1838, begon zijn artistieke opleiding al vroeg, eerst als leerling-schilder van iconen en religieuze fresco's, en vervolgens, dankzij een beurs toegekend voor zijn vroegrijpe talent, verhuisde hij in 1861 naar Parijs. Daar volgde hij lessen aan de École des Beaux-Arts en de ateliers van invloedrijke kunstenaars zoals Sébastien Cornu. Cruciaal was zijn kennismaking met de School van Barbizon, waar hij het plein-air schilderen ontdekte en zich richtte op landschappen en het plattelandsleven, ver van de rigide academische conventies. Deze ervaring bracht hem tot de ontwikkeling van een persoonlijke stijl, gekenmerkt door levendige penseelvoering, warm licht en een intieme gevoeligheid voor het weergeven van bucolische taferelen, boeren en de authentieke sfeer van zijn vaderland.
Zijn terugkeer naar Roemenië, met name na 1877 tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog, waar hij als oorlogsschilder diende, markeerde de meest volwassen en populaire fase in zijn carrière. Grigorescu wijdde zich aan het vastleggen van de ziel van het Roemeense platteland met zijn door ossen getrokken koetsen, herders en portretten van boerenmeisjes, waarmee hij het eenvoudige leven verhief tot een onderwerp dat de moeite waard was om te schilderen. Zijn werk onderscheidde zich door zijn helderheid en lyriek en had een diepgaande invloed op latere generaties Roemeense kunstenaars. Hij stierf in 1907 in de stad Campina, in het zuidoosten van Roemenië, waarheen hij in 1890 was verhuisd.
OMSCHRIJVING
"De aanval van Smârdan", olieverf op doek, 88*74 cm met lijst, 68*54 cm op het doek alleen, van een kunstenaar uit de kring van Nicolae Grigorescu, daterend uit de late 19e eeuw. Het schilderij is opnieuw bekleed en aan de achterkant opnieuw opgespannen.
Het hier gepresenteerde schilderij is een remake van "De Aanval op Smârdan" uit 1885, dat te vinden is in het Nationaal Museum voor Roemeense Geschiedenis in Boekarest. Het onderwerp is een heroïsche episode uit de Roemeense Onafhankelijkheidsoorlog (1877-1878), met name de aanval van Roemeense troepen op het versterkte dorp Smârdan. De scène is opgebouwd rond een dynamische diagonaal die het oog door de aanval van de soldaten leidt, die in dichte formatie oprukken. Op de voorgrond verankeren gewonde Turkse soldaten op de grond de scène in de tragische realiteit van de strijd, wat een sterk dramatisch en gedenkwaardig accent toevoegt. Deze laat-negentiende-eeuwse kunstenaar repliceerde Grigorescu's iconografie en feestelijke intentie, waarschijnlijk rechtstreeks gebaseerd op zijn werk.
Technisch en chromatisch neemt de kunstenaar de picturale gevoeligheid van de meester over. Het chromatische palet is sober en consistent met het afgebeelde drama, gedomineerd door koude, gedempte kleuren – het loodgrijze, het bruin van de uniformen en het vuilwitte van de sneeuw – die de winterse omgeving en de hardheid van de oorlog weerspiegelen. De penseelstreken zijn snel, levendig en vrij, een kenmerkende eigenschap die Grigorescu verwierf door zijn studie van de kunstenaars van de School van Barbizon en die hem aantrok tot het impressionisme. Deze techniek geeft het picturale oppervlak een gevoel van directheid en legt de turbulente sfeer en snelle bewegingen van de troepen vast.
Het schilderij past in de context van de volwassen periode van de meester, waarin via zijn oorspronkelijke werk een stroming van historische en patriottische schilderkunst ontstond. De kunstenaars in zijn omgeving droegen zo bij aan de verspreiding en consolidatie van Grigorescu's invloed, door zijn moderne beeldtaal te gebruiken om de Roemeense identiteit en geschiedenis te vieren, waarbij directe observatie (typisch voor zijn benadering) werd gecombineerd met een sterk romantisch en nationaal sentiment.
Conditierapport
De algehele staat is uitstekend, het werk is volledig intact, met levendige, duidelijk leesbare kleuren en penseelstreken. Het schilderij is opnieuw bedoekt en aan de achterkant opnieuw opgespannen. De lijst is gratis.
Verzending getraceerd en verzekerd met geschikte verpakking.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
AUTEUR (Cirkel van)
Nicolae Grigorescu (1838-1907) was een Roemeense schilder. Hij wordt beschouwd als een van de grondleggers van de moderne Roemeense schilderkunst en een icoon van de nationale kunst. Geboren in een klein dorpje in Walachije in 1838, begon zijn artistieke opleiding al vroeg, eerst als leerling-schilder van iconen en religieuze fresco's, en vervolgens, dankzij een beurs toegekend voor zijn vroegrijpe talent, verhuisde hij in 1861 naar Parijs. Daar volgde hij lessen aan de École des Beaux-Arts en de ateliers van invloedrijke kunstenaars zoals Sébastien Cornu. Cruciaal was zijn kennismaking met de School van Barbizon, waar hij het plein-air schilderen ontdekte en zich richtte op landschappen en het plattelandsleven, ver van de rigide academische conventies. Deze ervaring bracht hem tot de ontwikkeling van een persoonlijke stijl, gekenmerkt door levendige penseelvoering, warm licht en een intieme gevoeligheid voor het weergeven van bucolische taferelen, boeren en de authentieke sfeer van zijn vaderland.
Zijn terugkeer naar Roemenië, met name na 1877 tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog, waar hij als oorlogsschilder diende, markeerde de meest volwassen en populaire fase in zijn carrière. Grigorescu wijdde zich aan het vastleggen van de ziel van het Roemeense platteland met zijn door ossen getrokken koetsen, herders en portretten van boerenmeisjes, waarmee hij het eenvoudige leven verhief tot een onderwerp dat de moeite waard was om te schilderen. Zijn werk onderscheidde zich door zijn helderheid en lyriek en had een diepgaande invloed op latere generaties Roemeense kunstenaars. Hij stierf in 1907 in de stad Campina, in het zuidoosten van Roemenië, waarheen hij in 1890 was verhuisd.
OMSCHRIJVING
"De aanval van Smârdan", olieverf op doek, 88*74 cm met lijst, 68*54 cm op het doek alleen, van een kunstenaar uit de kring van Nicolae Grigorescu, daterend uit de late 19e eeuw. Het schilderij is opnieuw bekleed en aan de achterkant opnieuw opgespannen.
Het hier gepresenteerde schilderij is een remake van "De Aanval op Smârdan" uit 1885, dat te vinden is in het Nationaal Museum voor Roemeense Geschiedenis in Boekarest. Het onderwerp is een heroïsche episode uit de Roemeense Onafhankelijkheidsoorlog (1877-1878), met name de aanval van Roemeense troepen op het versterkte dorp Smârdan. De scène is opgebouwd rond een dynamische diagonaal die het oog door de aanval van de soldaten leidt, die in dichte formatie oprukken. Op de voorgrond verankeren gewonde Turkse soldaten op de grond de scène in de tragische realiteit van de strijd, wat een sterk dramatisch en gedenkwaardig accent toevoegt. Deze laat-negentiende-eeuwse kunstenaar repliceerde Grigorescu's iconografie en feestelijke intentie, waarschijnlijk rechtstreeks gebaseerd op zijn werk.
Technisch en chromatisch neemt de kunstenaar de picturale gevoeligheid van de meester over. Het chromatische palet is sober en consistent met het afgebeelde drama, gedomineerd door koude, gedempte kleuren – het loodgrijze, het bruin van de uniformen en het vuilwitte van de sneeuw – die de winterse omgeving en de hardheid van de oorlog weerspiegelen. De penseelstreken zijn snel, levendig en vrij, een kenmerkende eigenschap die Grigorescu verwierf door zijn studie van de kunstenaars van de School van Barbizon en die hem aantrok tot het impressionisme. Deze techniek geeft het picturale oppervlak een gevoel van directheid en legt de turbulente sfeer en snelle bewegingen van de troepen vast.
Het schilderij past in de context van de volwassen periode van de meester, waarin via zijn oorspronkelijke werk een stroming van historische en patriottische schilderkunst ontstond. De kunstenaars in zijn omgeving droegen zo bij aan de verspreiding en consolidatie van Grigorescu's invloed, door zijn moderne beeldtaal te gebruiken om de Roemeense identiteit en geschiedenis te vieren, waarbij directe observatie (typisch voor zijn benadering) werd gecombineerd met een sterk romantisch en nationaal sentiment.
Conditierapport
De algehele staat is uitstekend, het werk is volledig intact, met levendige, duidelijk leesbare kleuren en penseelstreken. Het schilderij is opnieuw bedoekt en aan de achterkant opnieuw opgespannen. De lijst is gratis.
Verzending getraceerd en verzekerd met geschikte verpakking.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
22x bekeken
1x bewaard
Sinds 29 nov '25
Advertentienummer: a1520554039
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelbushalte bord in Merken en Reclamevoorwerpenbruynzeel kast planken in Kasten | Stellingkastenaudi naafkappen in Banden en Velgenqled samsung 75 in Televisieshonda shadow in Motoren | Harley-Davidsonsobere spiegel in Woonaccessoires | Spiegelspip studio handdoek in Badkamer | Badtextiel en Accessoiresbardale in Schoenenwereldkaart ikea in Atlassen en Landkaartenruin schimmel in Paarden