Beschrijving
Madonna col libro, een olieverf op doek uit 1670 in Italiaanse Barokstijl door Carlo Maratti, religieus tafereel, afmetingen 70 x 57 cm en met lijst verkocht.
Onbekende schilderkunst van de schilder uit de Romeinse barok Carlo Maratti (Camerano 1625-1713 Rome), ook wel Maratti genoemd.
Voorstelling van de Maagd studerend, geschilderd in olieverf op doek, met afmetingen van het doek 70 x 57 cm en met een oud frame dat 100 x 90 cm meet.
Belangrijke herkomst zoals blijkt uit het zegel met was van de Familie Corsini en de initialen van de Prins Corsini.
-Prestigieuze kunst- en antiekgalerie Cavendish, Londen.
particuliere collectie
Carlo Maratti, een kunstenaar die evenveel succes had als schilder als Bernini als beeldhouwer in het barokke Rome, met grote historische betekenis en internationale invloed die zich uitstrekte tot ver in de 18e eeuw.
Ondanks zijn belang als de voornaamste schilder van het Hoge Barok in Rome, nog steeds het centrum van de smaak voor de grote stijl in de tweede helft van de zeventiende eeuw en de belangrijkste schilder van acht opeenvolgende pausen, zijn er geen schilderijen van Maratti in de National Gallery in Londen; de National Gallery of Art in Washington; het Metropolitan Museum in New York; noch in de meeste grote musea in de Verenigde Staten.
Misschien is hij de belangrijkste onbekende schilder van de 17e eeuw, deels omdat veel van zijn belangrijkste werken altaren zijn en nog steeds op hun oorspronkelijke locaties te vinden zijn, in barokke kerken afgelegen van Rome en de Marken. Ook komt het doordat zijn kwaliteiten als voorbeeld van de hoge klassieke stijl, die Maratti in zijn tijd tot een groot succes maakten, hem onbereikbaar doen lijken voor het huidige publiek. Net zoals mensen zich meer aangetrokken voelen tot Michelangelo dan tot Rafael en tot Caravaggio dan tot Carracci, voelt het publiek zich ook het meest aangetrokken tot Maratti door Bernini.
Een korte opmerking over de naam van de kunstenaar. Al vele jaren verwijzen Engelssprekenden naar deze kunstenaar als Carlo Maratta. Dit is onjuist. Zijn echte naam was altijd Carlo Maratti met een 'i'. Rudolph gelooft dat 'Maratta' met een 'a' een vervalsing is die is ontstaan door de Franse vertaling van zijn naam naar 'Le Maratte', na zijn succes bij Lodewijk XIV.
Tussen de generatie van klassieke Bolognese schilders die actief waren in Rome aan het begin van de zeventiende eeuw, behield Maratta een bijzondere gevoeligheid voor de erfenis van Francesco Albani (1578-1660). Albani's verfijnde benadering van heilige onderwerpen had een blijvende invloed op Maratta's visie op devotiebeelden, vooral in de zachte uitdrukking en harmonieuze compositie die hier te zien zijn.
LITERATUUR
E. K. Waterhouse, Barokschilderkunst in Rome, Londen, 1937, p. 78.
F. Zeri, La Galleria Pallavicini in Rome, Firenze, 1959, pp. 302-3, nos. 85 en 113.
F. Petrucci, Ferdinand Voet (1639-1689) genoemd Ferdinando de Ritratti, Rome, 2005, p. 70, fig. 55.
F. Petrucci, Pittura di Ritratto a Roma: Il Seicento, Rome, 2007, I, p. 233, fig. 330; II, p. 337; III, p. 649, fig. 417.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Onbekende schilderkunst van de schilder uit de Romeinse barok Carlo Maratti (Camerano 1625-1713 Rome), ook wel Maratti genoemd.
Voorstelling van de Maagd studerend, geschilderd in olieverf op doek, met afmetingen van het doek 70 x 57 cm en met een oud frame dat 100 x 90 cm meet.
Belangrijke herkomst zoals blijkt uit het zegel met was van de Familie Corsini en de initialen van de Prins Corsini.
-Prestigieuze kunst- en antiekgalerie Cavendish, Londen.
particuliere collectie
Carlo Maratti, een kunstenaar die evenveel succes had als schilder als Bernini als beeldhouwer in het barokke Rome, met grote historische betekenis en internationale invloed die zich uitstrekte tot ver in de 18e eeuw.
Ondanks zijn belang als de voornaamste schilder van het Hoge Barok in Rome, nog steeds het centrum van de smaak voor de grote stijl in de tweede helft van de zeventiende eeuw en de belangrijkste schilder van acht opeenvolgende pausen, zijn er geen schilderijen van Maratti in de National Gallery in Londen; de National Gallery of Art in Washington; het Metropolitan Museum in New York; noch in de meeste grote musea in de Verenigde Staten.
Misschien is hij de belangrijkste onbekende schilder van de 17e eeuw, deels omdat veel van zijn belangrijkste werken altaren zijn en nog steeds op hun oorspronkelijke locaties te vinden zijn, in barokke kerken afgelegen van Rome en de Marken. Ook komt het doordat zijn kwaliteiten als voorbeeld van de hoge klassieke stijl, die Maratti in zijn tijd tot een groot succes maakten, hem onbereikbaar doen lijken voor het huidige publiek. Net zoals mensen zich meer aangetrokken voelen tot Michelangelo dan tot Rafael en tot Caravaggio dan tot Carracci, voelt het publiek zich ook het meest aangetrokken tot Maratti door Bernini.
Een korte opmerking over de naam van de kunstenaar. Al vele jaren verwijzen Engelssprekenden naar deze kunstenaar als Carlo Maratta. Dit is onjuist. Zijn echte naam was altijd Carlo Maratti met een 'i'. Rudolph gelooft dat 'Maratta' met een 'a' een vervalsing is die is ontstaan door de Franse vertaling van zijn naam naar 'Le Maratte', na zijn succes bij Lodewijk XIV.
Tussen de generatie van klassieke Bolognese schilders die actief waren in Rome aan het begin van de zeventiende eeuw, behield Maratta een bijzondere gevoeligheid voor de erfenis van Francesco Albani (1578-1660). Albani's verfijnde benadering van heilige onderwerpen had een blijvende invloed op Maratta's visie op devotiebeelden, vooral in de zachte uitdrukking en harmonieuze compositie die hier te zien zijn.
LITERATUUR
E. K. Waterhouse, Barokschilderkunst in Rome, Londen, 1937, p. 78.
F. Zeri, La Galleria Pallavicini in Rome, Firenze, 1959, pp. 302-3, nos. 85 en 113.
F. Petrucci, Ferdinand Voet (1639-1689) genoemd Ferdinando de Ritratti, Rome, 2005, p. 70, fig. 55.
F. Petrucci, Pittura di Ritratto a Roma: Il Seicento, Rome, 2007, I, p. 233, fig. 330; II, p. 337; III, p. 649, fig. 417.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
3x bekeken
0x bewaard
Sinds 5 dec '25
Advertentienummer: a1520691449
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenjopie huisman schilderijenoude schilderijenantieke schilderijenschilderijen te koopindonesische schilderijentoon hermans schilderijenolieverf schilderijenhokken schilderijenantiek en kunstwinterlandschap schilderijenrien poortvliet schilderijenschilderijen met jachttafereelhonda novio in Brommers | Hondadecoratie balk in Palen, Balken en Plankenhoefstandaard in Paarden en Pony's | Overige Paardenspullenluna scootmobiel in Brommobielen en Scootmobielenrancho talbot matra in Modelauto's | 1:18dahon rvs in Fietsen | Vouwfietsenmission platenspeler in Platenspelersschuif kandelaar in Antiek | Kandelaarserfo in Rokkennijmegen in Speelgoed | Houten speelgoed