Beschrijving

Grand Homard – Pronkstilleven avec Argenterie is een XIXeeeuwse Belgische olieverfschilderij, gesigneerd, in een decoratieve lijst, met lijstafmetingen circa 101 × 119 cm.



Maurice Hardyns (1876–1954),
Grote kreef – Pronkstilleven met argentarium
XL-olie op doek, gesigneerd, afmetingen van het schilderij ongeveer 80 × 97 cm, afmetingen met lijst ongeveer 101 × 119 cm.

Een bijzonder indrukwekkend groot olieverfschilderij van een stilleven door Maurice Hardyns, een Belgische academische schilder wiens werk institutioneel erkend is. Zijn schilderij Intérieur belge bevindt zich in de collectie van het Musée des Beaux-Arts de Reims in Frankrijk, wat de reputatie van de kunstenaar en de marktwaarde van zijn werken aanzienlijk verhoogt.

Historisch hoofdstuk

In 1946 werd het werk van Maurice Hardyns geselecteerd voor een prestigieuze schenking die door de Belgische zijde werd gedaan aan het Musée des Beaux-Arts de Reims in Frankrijk. In de naoorlogse periode, waarin de relaties en de culturele identiteit van het land werden hersteld, werden uitsluitend objecten van de hoogste artistieke kwaliteit uitgewisseld, die de nationale vakmanschap op het internationale toneel moesten vertegenwoordigen. De beslissing om Hardyns' werk te kiezen voor de staatsgift getuigt ervan dat de kunstenaar op dat moment in de topfase van zijn carrière verkeerde en werd beschouwd als een van de belangrijkste Belgische schilders van zijn tijd.

Wat vooral belangrijk is voor deze aanbieding, is dat het afgebeelde stuk bijna dezelfde afmetingen, thematiek en afwerkingskwaliteit heeft als het museale werk 'Intérieur belge' dat zich in Reims bevindt. Dit plaatst het aangeboden werk direct in dezelfde museale context en maakt het een unieke verzamelaarskans. De officiële museale kaart van het werk van Hardyns bevindt zich hier:

https://musees-reims.fr/oeuvre/Belgisch-interieur

De gepresenteerde werken, getiteld 'Grand Homard – Pronkstilleven avec Argenterie', toont een indrukwekkende pronkstilleven-compositie, een rijke stilleven van weelde geïnspireerd door de zeventiende-eeuwse Vlaamse traditie. In het midden van de compositie bevindt zich een monumentale rode kreeft, omringd door tafelzilver, glas, koper, fruit en citroenen. De kunstenaar speelt met licht en reflecties van metalen met meesterlijke precisie, waardoor een uitzonderlijk effect van diepte, glans en realisme ontstaat.

Het schilderij is gemaakt met olieverf op doek en is op de originele wijze ondertekend door de kunstenaar, met de handtekening MHardyns in de rechterbenedenhoek. De afmeting van het werk is vergelijkbaar met die van een museale werk van Hardyns uit Reims, wat suggereert dat het in een bijzonder representatieve en volwassen fase van zijn artistieke carrière is vervaardigd.

De werken van Hardyns verschijnen op de markt uiterst zelden, vooral in zo'n grote, complexe en elegante vorm. Het aangeboden schilderij is een voorbeeld van de hoogste klasse Belgische academische realisme uit het eerste kwart van de 20e eeuw. Het is goed bewaard gebleven, in een decoratieve lijst.

Details van het artikel
Artiest Maurice Hardyns
Levensjaren circa 1876–1954
Land België
Belgische schilderopleiding in academisch realisme uit het begin van de 20e eeuw.
Grote kreef – Pronkstilleven avec Argenterie
Techniek olie op doek
Sygnatura sygnowany M Hardyns rechtsonder
Periode 1900–1940
Staat goed, typische sporen van leeftijd, decoratieve lijst
Eigendom privécollectie.
Bevestigde aanwezigheid van de kunstenaar in de musea Musée des Beaux-Arts de Reims in Frankrijk.
Transport dat adequaat beveiligd is, met verzekering.
Decoratieve lijst die qua stijl past.

Schatting 3500–7500 EUR

Opmerkingen voor de curator
Artiest bevestigd door het institutionele museum in Reims.
Zeldzaam groot doek van de hoogste kwaliteit realistisch
Een pronkstilleven wordt gezocht op de markt.
Formaat identiek aan het schilderij geschonken door België aan Frankrijk voor het Musée des Beaux-Arts de Reims.

Nadruk op het belang van de schenking

Het referentiewerk van Maurice Hardyns getiteld Intérieur belge bevindt zich in de collecties van het Musée des Beaux-Arts de Reims als onderdeel van een schenking die in 1946 werd gedaan. In de naoorlogse periode werden voor dergelijke schenkingen alleen representatieve werken geselecteerd, die als het belangrijkste in de oeuvre van de kunstenaar werden beschouwd en het meest waardevol waren voor het presenteren van de nationale cultuur in het buitenland. Dit feit bevestigt de hoge rang van Hardyns' creativiteit al in de jaren veertig van de twintigste eeuw.

Met betrekking tot de gepresenteerde afbeelding, een bijna identiek formaat, verwante thematiek en vergelijkbare kwaliteit van uitvoering, kan worden aangenomen dat het werk mogelijk in dezelfde periode van de piekactiviteit van de kunstenaar is ontstaan. Dit versterkt op zijn beurt aanzienlijk de investerings- en verzamelwaarde ervan. Voor de koper betekent dit de mogelijkheid om een werk van museale aard te verwerven, waarvan de provenance en historische context de uniciteit en het prestige verhogen.


LET OP, EXPERT

De gepresenteerde werken van Maurice Hardyns vormen een uitstekend voorbeeld van de hoogste klasse Belgisch academisch schilderkunst uit de eerste helft van de twintigste eeuw. De kunstenaar, actief in een periode van bijzonder intensieve ontwikkeling van het realistische schilderen in België, stond bekend om zijn uitzonderlijk talent in het omgaan met licht, textuur en detail. Zijn oeuvre wordt institutioneel bevestigd, en een van de belangrijkste bewijzen hiervan is de aanwezigheid van het schilderij Intérieur belge in de collectie van het Musée des Beaux-Arts de Reims, een van de voornaamste musea in Frankrijk.

Het krijgt bijzondere betekenis dat het genoemde werk van Hardyns in 1946 formeel werd overgedragen aan Reims als onderdeel van de naoorlogse schenking van Belgische kunst (Section Belge de l’Idée Française à l’Étranger). Het was een periode waarin staten zorgvuldig de objecten selecteerden die ze aan internationale partners gaven, en alleen werken kozen die als representatief werden beschouwd, met uitzonderlijke artistieke en symbolische waarde. De beslissing om het werk van Hardyns op te nemen in zo'n prestigieuze selectie onderstreept duidelijk zijn positie in de artistieke wereld – hij werd erkend als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Belgische academisme, en zijn schilderijen werden beschouwd als bijzonder waardevolle voorbeelden van de lokale schilderkunst.

Het aangeboden werk Grand Homard – Pronkstilleven avec Argenterie vertoont opvallende overeenkomsten met een museale werk, niet alleen qua stijl en kwaliteit, maar ook qua formaat, dat bijna identiek is (ongeveer 80 × 97 cm zoals bij het schilderij uit Reims). Deze toevalligheid zou kunnen wijzen op een herkomst uit dezelfde periode van de hoogtijdagen van Hardyns, toen hij zijn meest representatieve composities maakte. Doeken van zo'n groot formaat waren kostbaar, bedoeld voor tentoonstellingen in salons, residenties of representatieve ruimtes, en hun creatie was meestal verbonden met hogere opdrachten en prestige.

Pronkstilleven, dat Hardyns met uitzonderlijke aandacht voor detail heeft ontwikkeld, verwijst naar de Vlaamse traditie van de zeventiende eeuw – een periode die Europa enkele van de mooiste stillevens heeft opgeleverd. Een monumentale rode kreeft, glans van zilver, reflecties van metalen, transparantie van glas, zacht gemodelleerd fruit en een karakteristieke citroen met afgeplatte schil – al deze elementen wijzen op een bewuste verwijzing naar de hoogste normen van oud-Vlaamse schilderkunst. Hardyns interpreteert deze echter in de geest van de twintigste-eeuwse academie, waarbij hij historische stijl combineert met moderne precisie en een subtielere benadering van licht.

Het is vermeldenswaard dat werken van Hardyns zelden op de tweedehands markt verschijnen, en grote formaten met zo'n rijke compositie behoren tot de zeldzaamste en meest gewilde door verzamelaars. Het schilderij combineert drie kernkwaliteiten die de investeringswaarde aanzienlijk verhogen: uitstekende schilderkunstige kwaliteit, een sterke band met museaal bevestigde creaties en zeldzaamheid.

De context van Daru voor het Musée des Beaux-Arts de Reims is hier bijzonder belangrijk. Dit betekent dat de werken van Hardyns al in de jaren veertig werden erkend als representatief voor de nationale kunst van België op internationaal niveau. Dit maakt dat het aangeboden schilderij, dat nauw verbonden is met een museumwerk, kan worden beschouwd als een museumachtig stuk, dat zich uitstekend leent voor een privé-, institutioneel of representatief collecties.

Voor een verzamelaar is dit een gelegenheid om een beeld te verwerven met een uitzonderlijke betekenis, niet alleen esthetisch maar ook historisch. De combinatie van een klassiek flamands pronkstilleven, hoogwaardig academisch realisme, de bevestigde positie van de kunstenaar in musea en een directe band met een staatsdonatie vormt een uniek geheel dat zelden op de markt verschijnt.

Het beeld is in goede staat en bevindt zich in een decoratieve lijst die harmonieus het geheel van de compositie aanvult. Dit werk zal ongetwijfeld voldoen aan de verwachtingen van een verzamelaar die op zoek is naar een stuk van museale klasse.
Warm groet ik je :-))


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    ...
    Bezorgt in heel Nederland
    2x bekeken
    0x bewaard
    Sinds 13 dec '25
    Advertentienummer: a1520923561