"Hollands Landschap X" van De Kunstfabriek€ 550,00
"Raphael verso: De Heilige Familie in het negatief"
€ 1.200,00
Ophalen
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
310sinds 5 mei. '25, 14:08
Beschrijving
"Raphael verso:De Heilige Familie in het negatief"
van De Kunstfabriek; circa 2003, gesigneerd met het logo van De Kunstfabriek r.o.; olieverf op doek, 160x130cm, KF5475a
Uit de reeks "Oude Meesters in Nieuwe Jassen", tentoonstelling 12 oktober -23 november 2003 .
literatuur: Pieter van Os e.a. Kunst en Kapsones, Amsterdam, 2005, p.203 (afbeelding)
Werken die de kinderen Jezus en Johannes de Doper samen laten zien, zijn ontelbaar. Die combinatie van de Heilige Familie met Elisabet en Johannes de Doper als kind is gebaseerd op legendes die vertellen dat de Heilige Familie na terugkeer van hun vlucht naar Egypte een tijd inwoonde bij Elisabet.
Over dit schilderij schreef Giorgio Vasari in zijn Vite:Ook maakte Rafaël, voor Domenico Canigiani, een schilderij van Onze-Lieve-Vrouw met het kind Jezus dat vrolijk een kleine Johannes begroet die door Elisabet is meegebracht: Elisabet die, terwijl ze haar zoontje tegen zich aan laat leunen, met een bijzonder levendige gelaatsuitdrukking een Jozef aankijkt die, met beide handen steunend op een stok, het hoofd naar deze bejaarde vrouw neigt, zich er bijna over verwonderend, in lofprijzing van de grootheid Gods, dat een vrouw zo vergevorderd van jaren nog een zo klein kind heeft; en alle figuren lijken zich te verbazen terwijl ze toekijken hoe verstandig en met hoeveel wederzijdse eerbied de beide neefjes op hun zo tedere leeftijd elkaar vrolijk bejegenen: bovendien lijkt elke kleurtoets in de hoofden, handen en voeten veeleer uit levend vlees te bestaan dan uit verf die is aangebracht door een meester in de kunst. Dit bijzonder edele schilderij bevindt zich tegenwoordig bij de erven van de voornoemde Domenico Canigiani, die het de achting toedragen die een werk van Rafaël van Urbino toekomt.In 1507 trouwde de door Vasari genoemde rijke lakenhandelaar en Medici-aanhanger Domenico Canigiani met Lucrezia Frescobaldi. Waarschijnlijk voor deze gelegenheid gaf hij Rafaël de opdracht de Heilige Familie te maken als altaarschilderij voor de privékapel in zijn palazzo aan de Via de' Bardi in Florence.
Een tedere, maagdelijke Maria zit aan de rechterkant losjes en ontspannen in een weiland alsof ze erop rust tijdens een uitstapje. Het zachte karmozijnrood van de jurk en het gedempte staalblauw van de mantel daarover benadrukken de lieflijkheid van haar gelaat. De pink van haar linkerhand gebruikt ze als bladwijzer bij de pagina in een boekje waar ze is gebleven bij het lezen. De inscriptie RAPHAEL.VRBINAS bevindt zich op een prominente plaats, namelijk de halslijn van haar jurk, zodat de signatuur van het schilderij gemakkelijk zichtbaar is voor de toeschouwer. Het is een vroeg voorbeeld van Rafaël die met deze handtekening een soort handelsmerk probeert op te zetten.
Tegenover haar knielt Elisabet, een oudere vrouw, uitgebeeld als een antieke sibille en gekleed in een eenvoudige grijze mantel, waarvan de kraag versierd is met gouddraad. Ze draagt de sluier van een getrouwde vrouw en lijkt iets te zeggen tegen Jozef, een oudere man, die leunend op de wandelstok achter de twee vrouwen staat en luistert. Diens groene wambuis en de oker gekleurde jas harmoniëren met de kleuren van het landschap achter hem. Zijn prominente plaats - de top van de piramide - op het schilderij heeft vermoedelijk te maken met de toename van de Jozef-verering in de 16e eeuw in centraal Italië.
Maar de hoofdpersonen van de voorstelling zijn de twee onschuldig naakte kinderen: Jezus en zijn familielid Johannes, die zes maanden ouder was. De kleine Jezus glijdt bijna van de schoot van zijn moeder terwijl hij een banderol grijpt die Johannes hem heeft overhandigd. Als je niet als kinderen wordt, zul je het koninkrijk der hemelen niet binnengaan. Deze gedachte die later door Jezus werd uitgedrukt, wordt hier geïllustreerd door de twee hoofdpersonen. Het speelse samenzijn heeft ook een diepere betekenis. Jezus ontvangt van Johannes een banderol met de tekst ECC[e] [a]GN[vs] DE[i], zie het Lam Gods. In dit gebaar geeft Johannes als de laatste profeet van het oude verbond de banderol van de geschiedenis door aan Jezus die als de zoon van God het verbond van God met mensen zal voltooien in een nieuw verbond.
Rafaël geeft ons ook het beeld van een gesloten gezin dat, geïntegreerd in de compacte vorm van een piramide, door niets en niemand kan worden opengebroken.
Het origineel hangt in de Alte Pinakothek in Muenchen, BRD.
De Kunstfabriek (1999-2010) uit Amsterdam liet eigen ontwerpen in China schilderen door vakbekwame academisch getrainde schilders. Ieder ontwerp werd slechts 1 x geschilderd. De schilderijen werden verkocht tegen relatief lage prijzen, waardoor de schilderijen voor een breed publiek bereikbaar waren. De Kunstfabriek was tot 2010 gevestigd in de Westergasfabriek
van De Kunstfabriek; circa 2003, gesigneerd met het logo van De Kunstfabriek r.o.; olieverf op doek, 160x130cm, KF5475a
Uit de reeks "Oude Meesters in Nieuwe Jassen", tentoonstelling 12 oktober -23 november 2003 .
literatuur: Pieter van Os e.a. Kunst en Kapsones, Amsterdam, 2005, p.203 (afbeelding)
Werken die de kinderen Jezus en Johannes de Doper samen laten zien, zijn ontelbaar. Die combinatie van de Heilige Familie met Elisabet en Johannes de Doper als kind is gebaseerd op legendes die vertellen dat de Heilige Familie na terugkeer van hun vlucht naar Egypte een tijd inwoonde bij Elisabet.
Over dit schilderij schreef Giorgio Vasari in zijn Vite:Ook maakte Rafaël, voor Domenico Canigiani, een schilderij van Onze-Lieve-Vrouw met het kind Jezus dat vrolijk een kleine Johannes begroet die door Elisabet is meegebracht: Elisabet die, terwijl ze haar zoontje tegen zich aan laat leunen, met een bijzonder levendige gelaatsuitdrukking een Jozef aankijkt die, met beide handen steunend op een stok, het hoofd naar deze bejaarde vrouw neigt, zich er bijna over verwonderend, in lofprijzing van de grootheid Gods, dat een vrouw zo vergevorderd van jaren nog een zo klein kind heeft; en alle figuren lijken zich te verbazen terwijl ze toekijken hoe verstandig en met hoeveel wederzijdse eerbied de beide neefjes op hun zo tedere leeftijd elkaar vrolijk bejegenen: bovendien lijkt elke kleurtoets in de hoofden, handen en voeten veeleer uit levend vlees te bestaan dan uit verf die is aangebracht door een meester in de kunst. Dit bijzonder edele schilderij bevindt zich tegenwoordig bij de erven van de voornoemde Domenico Canigiani, die het de achting toedragen die een werk van Rafaël van Urbino toekomt.In 1507 trouwde de door Vasari genoemde rijke lakenhandelaar en Medici-aanhanger Domenico Canigiani met Lucrezia Frescobaldi. Waarschijnlijk voor deze gelegenheid gaf hij Rafaël de opdracht de Heilige Familie te maken als altaarschilderij voor de privékapel in zijn palazzo aan de Via de' Bardi in Florence.
Een tedere, maagdelijke Maria zit aan de rechterkant losjes en ontspannen in een weiland alsof ze erop rust tijdens een uitstapje. Het zachte karmozijnrood van de jurk en het gedempte staalblauw van de mantel daarover benadrukken de lieflijkheid van haar gelaat. De pink van haar linkerhand gebruikt ze als bladwijzer bij de pagina in een boekje waar ze is gebleven bij het lezen. De inscriptie RAPHAEL.VRBINAS bevindt zich op een prominente plaats, namelijk de halslijn van haar jurk, zodat de signatuur van het schilderij gemakkelijk zichtbaar is voor de toeschouwer. Het is een vroeg voorbeeld van Rafaël die met deze handtekening een soort handelsmerk probeert op te zetten.
Tegenover haar knielt Elisabet, een oudere vrouw, uitgebeeld als een antieke sibille en gekleed in een eenvoudige grijze mantel, waarvan de kraag versierd is met gouddraad. Ze draagt de sluier van een getrouwde vrouw en lijkt iets te zeggen tegen Jozef, een oudere man, die leunend op de wandelstok achter de twee vrouwen staat en luistert. Diens groene wambuis en de oker gekleurde jas harmoniëren met de kleuren van het landschap achter hem. Zijn prominente plaats - de top van de piramide - op het schilderij heeft vermoedelijk te maken met de toename van de Jozef-verering in de 16e eeuw in centraal Italië.
Maar de hoofdpersonen van de voorstelling zijn de twee onschuldig naakte kinderen: Jezus en zijn familielid Johannes, die zes maanden ouder was. De kleine Jezus glijdt bijna van de schoot van zijn moeder terwijl hij een banderol grijpt die Johannes hem heeft overhandigd. Als je niet als kinderen wordt, zul je het koninkrijk der hemelen niet binnengaan. Deze gedachte die later door Jezus werd uitgedrukt, wordt hier geïllustreerd door de twee hoofdpersonen. Het speelse samenzijn heeft ook een diepere betekenis. Jezus ontvangt van Johannes een banderol met de tekst ECC[e] [a]GN[vs] DE[i], zie het Lam Gods. In dit gebaar geeft Johannes als de laatste profeet van het oude verbond de banderol van de geschiedenis door aan Jezus die als de zoon van God het verbond van God met mensen zal voltooien in een nieuw verbond.
Rafaël geeft ons ook het beeld van een gesloten gezin dat, geïntegreerd in de compacte vorm van een piramide, door niets en niemand kan worden opengebroken.
Het origineel hangt in de Alte Pinakothek in Muenchen, BRD.
De Kunstfabriek (1999-2010) uit Amsterdam liet eigen ontwerpen in China schilderen door vakbekwame academisch getrainde schilders. Ieder ontwerp werd slechts 1 x geschilderd. De schilderijen werden verkocht tegen relatief lage prijzen, waardoor de schilderijen voor een breed publiek bereikbaar waren. De Kunstfabriek was tot 2010 gevestigd in de Westergasfabriek
Advertentienummer: m2264805409
Populaire zoektermen
marokkaanse schilderijen in Kunst | Schilderijen | Klassiekeindhoven in Kunst | Schilderijen | Klassiekbloemstilleven in Kunst | Schilderijen | Klassiekhaagse in Kunst | Schilderijen | Klassiekhans bulder in Kunst | Schilderijen | Klassiekhoutsnijwerk in Kunst | Schilderijen | Klassiekrond schilderij in Kunst | Schilderijen | Klassiekschilderijen groninger ploeglouis van der beesen in Kunst | Schilderijen | Klassiekrien poortvliet schilderijenlandschap schilderijenschilderijen dordrechtschilderij klassiek paneelschilderijen klassiek in Klassiekgaragebox utrecht in Garages en Parkeerplaatsenoude koektrommelrebox re-8220hd s-pvrmitsubishi bestelbusbuitenlamp met dag en nacht sensor gammakaats telegraaflepeltje kroontjechicco glijbaanbetonmolen 145samsung ci module