Ben Viegers (1886-1947 - Stadspoort te Brugge

920sinds 1 jun. '25, 22:58
€ 1.250,00
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
Thuisbezorgd door Brenger vanaf € 42,-
Deel via
of

Beschrijving

Fraai olieverf op doek van Ben Viegers (1866-1947) met een voorstelling van een stadspoort te Brugge. Doek met afmetingen van 40x30cm in een excentrisch vervormde lijst van 51,5x41,5cm. Doek met licht verfverlies aan de randen maar verder in perfecte staat.

Ben Viegers wordt gerekend tot de nabloei van de Haagse school. Hoewel hij was opgeleid in de traditie van deze stroming, werd hij ook geinspireerd door de Franse impressionisten. Met een vrolijk en helder paletzette Viegers in rake penseelstreken, stadsgezichten, landschappen en boerenerven op het doek, paneel of karton. Aanvankelijk trok hij erop uit in zijn woonplaats Den Haag, na zijn verhuizing naar Nunspeet werd hij vooral geinspireerd door de Zuiderzee dorpen. Het grootste deel van zijn oeuvre ontstond buiten, slechts een enkele maal maakte hij zijn buiten schetsen binnen af. Zijn onderwerpkeuze was zeer groot en verschillend.

Wie het werk van Viegers bekijkt, zal verrast worden door het heldere, vrolijke kleurenpalet, dat hij hanteerde. De schilder trok graag naar buiten en legde in een warm Mediterraan licht, neergezet in lichte verftoetsen, een doorkijkje in een stad als Den Haag of Schiedam vast, hoe kinderen in Nijmegen op straat speelden, hoe de vissers in Volendam en Katwijk bezig waren in de haven of een boer op het Veluwse platteland zijn koeien molk. Dit zuidelijke aspect in zijn werk is des te opmerkelijker, omdat de kunstenaar nooit in het zuiden van Europa is geweest, alleen in Normandië en Bretagne. Diverse havengezichten van Concarneau en Camerêt zijn het resultaat van deze bezoeken.

Geruime tijd, van 1938 tot aan zijn dood in 1947 woonde Viegers in Nunspeet en legde het landschap en het boerenleven op doek vast. Daar bevond hij zich onder collega's als Jaap Hiddink, Jos Lussenburg, Frans Huysman en Jan van Vuuren. Er heerste een gevoel van saamhorigheid onder deze schilders op de Noordwest-Veluwe. Viegers onderscheidde zich van zijn vakbroeders, doordat hij de meest uiteenlopende onderwerpen behandelde in een geheel eigen schildersstijl. Nunspeet was in zijn tijd een populair plaatsje bij kunstenaars uit het westen.

Het ongerepte, idyllische landleven trok hen die onder invloed stonden van de Haagse School. Viegers werd in deze traditie opgeleid tijdens de periode dat hij in Den Haag woonde tot aan zijn vertrek naar Nunspeet. Hij was lid van de Haagse Kunstkring en had contact met bekende collega's zoals Jan Toorop, Aris en Jan Knikker en Charles Dankmeijer. Deze Haagse periode van de kunstenaar is grotendeels in nevelen gehuld. Hij noemde zichzelf een broodschilder en vermoedelijk produceerde hij veel om in zijn onderhoud te voorzien. Informatie over Viegers werk is moeilijk te verkijgen. De schilder signeerde zijn schilderijen wel, maar dateerde ze niet, waardoor het lastig is een chronologie aan te brengen. Bovendien hield hij geen register bij, wat hij had geproduceerd en verkocht. Zijn broer Matthijs, die in 1918 een kunsthandel in Nijmegen begon, heeft veel moeite gedaan om het werk van zijn broer Ben aan de man te brengen.
Advertentienummer: m2274620116