Shayer - Golden Dawn - XXL - 100x200cm€ 2,00
Florian Teichmann - Laokoon
50sinds 8 aug. '25, 05:10
€ 100,00
Beschrijving
Mijn beelden maken nieuwe leeswijzen van de klassieke mythes mogelijk. De kijker kan slechts individueel, voor zichzelf, door associatieve correspondentie met het beeld, tot een interpretatie komen van wat ik voorstel. Want mijn beelden bieden noch enige absolute, noch universeel geldende nieuwe interpretaties van de klassieke mythes. Met hun heldenverhalen en drama’s is de klassieke mythologie ontstaan met het doel van interpretatie en het vormen van de mens. „In de achterhoede van de vroege helden worden pas mensen mogelijk die zichzelf kunnen verzekeren door routinematig te leren wat in hun tijd tot het menselijk mogelijke behoort.“ *1
Elke activiteit kan kunst oproepen. Het mogelijk maken van deze oproep door mijn werk aan het beeld is mijn werkpremisse. De voorwaarde daarvoor is een zo onbevangen mogelijke werkwijze, binnen het kader van het intuïtief begrijpen, dat de kennis van een met zekerheid komende richtlijn van het beeld zelf moet omvatten. Hiervoor is het noodzakelijk dat ik in staat ben tot een intensieve verbinding met het schilderij. Er moet een vereniging plaatsvinden tussen beeld en schilder, in samenhang met de verzekerde overtuiging dat een beeld zal ontstaan.
Een vaste sjabloon, zelfs het hele beeld onveranderbaar in het hoofd, zonder dat ik ervan kan afwijken, belemmert het ontstaan van het kunstwerk. Deze inzicht vormt een belangrijk en blijvend principe van mijn werk.
Niets is eerlijker en persoonlijker dan het onderbewustzijn. Mijn eigenmethodische selectie van de mythologische episodes voor elk nieuw beeld en de ongeredigeerde voorcompositie is een poging om dit aan te bappen, om het tot drijfveer van mijn werk te maken.
Mijn methode van beeldproductie is die waarbij ik zonder ingrijpen van het kritische Ik, en zonder intentie of openbaring, composeer en alles toelaat wat mogelijk als fout kan worden gezien in verband met herkenbare verbanden. Tijdens het proces van ontstaan vinden automatische interpretaties van het zichtbare plaats. Deze zijn altijd uniek in hun werking op het verdere werk.
Meer over mijn werkwijze vindt u op: www.florianteichmann.de
Laokoon
De noodzakelijke instructies voor de driedaagse bouw van het 'Trojanisch paard' zouden Odysseus in een droom door de godin Athene zijn overgebracht: de Achaeërs moesten eerst hun kamp in brand steken en doen alsof ze de veldslag verlaten. De sterkste krijgers zouden in de buik van het paard de stad Ilios binnengaan en 's nachts heimelijk uit het paard klimmen. Met een lichtsignaal zouden ze de overige Achaeërs naar de vesting laten stormen en uiteindelijk de poorten openen. Zo vertrokken de meeste Achaeërs naar het eiland Tenedos, buiten het zicht van de Trojanen. Eén man zou achterblijven om de Trojanen het paard te overhandigen als vervanging voor het gestolen Athenbeeld (Palladion). Alleen Sinon was moedig genoeg om dit plan uit te voeren. Hij vertelde de Trojanen de reden voor de terugkeer en deed alsof de Achaeërs hem wilden offeren voor een goede terugreis, maar dat hij was gevlucht, zich aan de voeten van het paard had vastgeklampt en zo in de bescherming van Athenes was gekomen.
Laokoon waarschuwde de bewoners van Troje dat ze het houten 'Trojaanse paard', dat tegen de bewering van de Griek Sinon als een geschenk van heiliging werd gepresenteerd, niet in de stad moesten brengen, en hij wierp zijn speer ertegen. Kort daarna kwamen twee grote zeeslangen, Porkes en Chariboia (of Kurissia of Periboia), uit de zee omhoog. De slangen grepen Laokoons tweelingzonen Antiphas en Thymbraios vast. Toen de vader hen wilde redden, werden ook hij door de twee slangen in de zee getrokken en gewurgd. De Trojanen zagen hierin een goddelijk teken, waardoor ze ten onrechte geen geloof hechtten aan Laokoons waarschuwing en de zieneres Kassandra, en het paard in de stad brachten, wat hun eigen ondergang betekende.
Hij waarschuwde zijn medeburgers dringend om het vermeende Demutsgeschenk niet de stad binnen te brengen („Timeo Danaos et dona ferentes.“ – „Ik vrees de Danaërs, zelfs als ze geschenken brengen.“). Zo'n geschenk wordt vandaag nog steeds een „Danaergeschenk“ genoemd, omdat de Grieken, als nakomelingen van Perseus via zijn moeder Danaë, ook wel Danaërs werden genoemd.
Volgens de legende waren ook de goden van Olympus betrokken bij de Trojaanse oorlog en voerden zij hun interne twist uit tussen de twee strijdende groepen mensen. Daarbij was Apollon de beschermgod van de Trojanen en vocht hij aan hun zijde tegen zijn halfzus Athene.
Meer informatie op www.florianteichmann.de
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te biedenAdvertentienummer: a1516648938
Populaire zoektermen
Kunst | Schilderijen | Modernherman brood schilderijendikke dames schilderijenschilderijen ton schultenjan cremer schilderijenmoderne schilderijenkunstcorrie leushuis schilderijenmarokkaanse schilderijenschilderijen dikke damesschilderijen rekmoderne kunstschilderijen herman paradieskunstrode kater knuffel in Speelgoed | Knuffels en Pluchesmeg radio in Auto-accessoireshouten ooievaar in Kraamcadeaus en Geboortebordenseinlamp spoorwegen in Spoorwegen en Tramwegenvintage frans bureau in Bureau-accessoireslekkerkerk in Navigatiemiddelen en Scheepselektronicaariat rijlegging in Paardrijkledingflymo mes in Grasmaaiersbombay meubels in Kasten | Wandmeubelsagregaat defect in Aggregaten