Beschrijving



Olie op doek 70x50 van Gaetano D'Aquino met geauthenticeerde foto

Gaetano D'Aquino is geboren op 30 augustus 1969 in Catania, waar hij momenteel woont en werkt. Na het behalen van zijn eindexamen kunstonderwijs aan de middelbare school, heeft hij zich aangesloten bij verschillende hedendaagse kunstbewegingen.


D'Aquino is begonnen aan zijn persoonlijke reis in de schilderkunst, waarbij hij zijn creatieve visies tot leven bracht met behulp van een verscheidenheid aan thema's en technieken. Deze weg heeft hem tot een vooraanstaande vertegenwoordiger van de hedendaagse kunst gemaakt.


De werken van D'Aquino zijn verworven door verschillende belangrijke collecties, zowel publieke als privé, en hebben hun weg gevonden naar diverse gespecialiseerde tijdschriften en kunstreferentiegidsen.



Persoonlijke en collectieve tentoonstellingen:

1998 Maggio Artistico Catanese, Catania (collectief)


2000 Galleria, Il Massimo, Catania (personeel)


2000 Ontmoeting met de Schilderkunst, Mascalucia (collectief)


2001 Galleria, Giotto, Catania (persoonlijk)


2004 Eerste overzicht van hedendaagse kunst, BOHEMIEN, gemeentehuis, Acireale


2004 Evento d'Arte KATACLOÒ, Teatro Metropolita, Catania (Tentoonstelling controleerd)


2004 Galleria, Il Massimo, Catania (personeel)


2005 Tweede Estemporane Schilderkunst georganiseerd door Vittorio Sgarbi, Nineo


2005 Premio Letterario e Artistico ARETUSA Terzo Millennio, sectie schilderkunst, eerste prijs, Centro Siculo per la Diffusione della Cultura, Regionale Vestiging Siracusa


2006 Ik kleuren binnen en buiten de groene rechthoek, Rassegna van hedendaagse beeldende kunst, Hotel Luna, (Oleggio Castello, Milaan) onder leiding van Donat Conenna


2007 Arte Fiera, Le Ciminiere, Catania


2007 Galleria, Arte Nuvò, Catania (individuele tentoonstelling)


2007 Galleria, Kunstgalerie Ortigia, Siracusa (persoonlijke tentoonstelling)


2008 Tremestieri, Arte XIV editie, Tremestieri Etneo


2009 Galleria, Il Massimo, Catania (persoonlijk scouting)


2012 Galleria, Civico 69, Florence (personeel)


2015 Dag van de Kunst en Creativiteit EMPIRE, Catania (collectief)


2015 Europa Eventi Arte, winkelcentrum Porte di Catania (Groepsruimte)


2016 Galleria, Contemporane Collecties, Enna Bassa (collectief)




Gaetano d'Aquino en de waarheid van het Zijn van Donat Conenna

Om de waarheid van het bestaan (in het personage, het object en in elk ander visueel concept) te bereiken, moet er het lijden van het kennende proces zijn. Eenvoudig gezegd: je moet kunnen schilderen.


In een tweede instantie kunnen we alle bewegingen van de "ex" (uitdrukken, uiten, luisteren, tentoonstellen) overwegen die de mens ertoe brengen om de vertolker te worden van de realiteiten, zowel externe als interne.


Om de casus D'Aquino, Gaetano D'Aquino uit Catania, in het juiste licht te plaatsen, moeten we Cartesiaanse woorden parafraseren. Ik denk, dus ik ben. Een axioma dat de mythe van het beeld, waarvan wij allemaal onbewust dragers zijn door culturele erfenis, aanduidt als de mogelijkheid dat het denken het bestaan kan bereiken. Voor kunstenaars wordt dit soort "Buonarroti-syndroom" ("Waarom spreek je niet?") - natuurlijk meer of minder - gevoeld in verband met hun eigen narratieve mogelijkheden.


De redenen waarom Gaetano D'Aquino naar het witte doek toewerpt en het 'markeert', beginnend met het schetsen van grafische lijnen die vervolgens met kleuren verlicht worden, waardoor de gratie van de waarheid aan het verworven beeld wordt gegeven, liggen precies in die mimesis-actie waarvan wij arme gewone stervelingen niet in staat zijn: dat wil zeggen, het externaliseren — op het doek, al is het beperkt en beperkend — van de uiterlijke en innerlijke horizonten van het landschap, object, personage, concept.


Een handeling die in verschillende stijltempo's door de eeuwen en de geschiedenis van de kunst is gegaan, maar die steeds minder vaak kunstenaars van een 'totaliteit' uit de werkelijkheid (zoals D'Aquino) oproept (uit vocare, roeping).


Beeldoperator, vooral anatomisch, dat goed kan worden omschreven als hyperrealistisch, wanneer hij in zijn 'iconen' civiele, seculiere, profane, het afgebeelde onderwerp op het doek uit de verleidingen van de indruk houdt, dat wil zeggen de verleiding om samen te vatten, te essentiëlen. Het fluwelige 'Lichaam van een vrouw' is de vertelling van een vrouwenlichaam: niemand zal in gedachten hebben om de ander te zien.


D'Aquino werkt met oneindige precisie, speelt met een fijne penseelstreek op de huiddetails van het werk, die hij vervolgens omhult in een reeks kleurglacis, totdat hij het unieke van het onderwerp bereikt, namelijk - "alsof" - de Catanese-schilder de wereld probeert te ontwijken om die (deels) zeldzame fragmenten van plastische integriteit te vangen en ze voor altijd op zijn doeken te laten herleven. Maar dat is natuurlijk niet zomaar gezegd.


En hier is zijn langzame, bedachtzame oriëntering naar de realiteit: zelfs in de verstarrigheid van een enkele foto, worden het bestaan, het 'leven' van een landschap, een object, een personage, een concept doorkruist door een licht dat wij per definitie 'fotografisch' noemen, maar dat in Gaetano D'Aquino niets anders is dan de wellustige verlangens om de mimesis van het absolute natuurlijke te bereiken, om het omringende met strengheid te markeren, om exacte fysiologische trouw te geven aan de anatomieën.


Het zou gemakkelijk zijn, zoals altijd het geval is met realistische, hyperrealistische schilders, ook in dit geval, de inmiddels verouderde interpretatierechtvaardigingen aan te roepen die de mens ongetwijfeld moet claimen, en die - het is historisch vastgesteld - juist het concept van kunst hebben geleid naar de niet-onderscheid tussen betekenis en betekenisdrager van het abstracte, naar de conceptuele toeval van performances, naar het volksvriendelijke handgebaren van de onregelmatige kunst, pardon informele kunst, naar de automatische handelingen van de fotografische klik, naar de niet-spiegelende waarheid, nee, de virtuele waarheid van computerkunst, naar de illusies van kinetische kunst. In één woord, naar de chaos van definities.


Omdat het tienduizend jaar geleden van Altamira is, weten we nog niet precies wat kunst is. Het is precies het tegenovergestelde van de richting waarin deze Siciliaanse operateur heeft gezet, met zijn herbevestigde, rustige, handpalmen, tastbare, antropische volledige narratieve volledigheid.


Donat Conenna


Korte beschrijving van mijn artistieke visie

Vanaf mijn jeugd heb ik het voorrecht gehad om me onder te dompelen in de kunst door de prachtige portretten van Emanuele Di Giovanni, de beroemde schilder uit Catania, te bewonderen. Dit was de eerste betovering die mijn fascinerende reis in de wereld van de schilderkunst ontketende; een reis vol artistieke successen, individuele tentoonstellingen en mijn werken die over de hele wereld te vinden zijn. Ik ben begonnen met portretten, maar heb daarna verschillende thema's aangepakt, zoals landschap, stilleven en naaktheid.


Ik probeer persoonlijk uit te drukken en onder de aandacht te brengen wat anderen niet zien, en dat te laten zien met mijn eigen ogen. Ik beschouw schilderkunst als een stom gedicht, zoals Leonardo Da Vinci zei.


Vandaag, na een lange schilderervaring en het aanpakken van diverse onderwerpen, heb ik me gericht op de intensieve studie van Sicilië, mijn land. Vooral op het water, in al zijn nuances, reflecties, kleuren, glans, transparantie en als levend element, karakteristiek voor mijn eiland; zoals de vulkaan Etna, die ook deel uitmaakt van mijn studies, met zijn lava-uitbarstingen.


Tot nu toe heb ik begrepen dat het bestuderen van water een van de moeilijkste dingen is om weer te geven, en door de schilderijen van Turner te bekijken, heb ik begrepen dat water en licht bijna onmogelijk te materialiseren zijn.


Gaetano D'Aquino


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a151695575930sinds 20 aug. '25, 13:04