Klaas Gubbels (1934) - Uniek werk; drie kannen€ 100,00
Beschrijving
Verhogen van de planningsefficiëntie voor effectievere economische werkzaamheden.
Oud print uit de jaren 80
Iconieke poster over het systeem van vijfjarenplannen.
Achtergrond:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Collectivization_in_Hungary
Verzending is inclusief verzekering.
Een kunstenaarskoppel dat sinds het begin van de jaren 1950 samenwerkt, waren ze zeer effectieve en overtuigende propagandisten voor het sociale systeem. Naast politieke posters werkten ze in elk veld van visuele communicatie.
Hun posters representeren de typische visuele cultuur van de jaren 1960, en illustreren een stijl die tegenwoordig bekend staat als "retro" of socialistisch modernisme, dat de meubels, architectuur en grafisch ontwerp van die periode heeft bepaald. Na de achteruitgang van het verplichte socialistisch realisme werd een nieuwe trend invloedrijk. Deze combineerde typische socialistische onderwerpen (het leven van arbeiders, fabrieken, gezin, landbouw) met een moderne attitude en stijl: ze hebben een stijl gebruikt die dicht ligt bij het constructivisme. Deze neiging, nu soc-modern genoemd, werd belangrijk in het Oostblok in de jaren 1960. So-Ky gebruikte verschillende technieken, zoals papierknip, tekening, foto, fotomontage, en ze hebben vaak alleen gebruik gemaakt van duidelijke typografische ontwerpen. Voor hun politieke posters gebruikten ze eenvoudige maar effectieve vormen en symbolen, soms zonder tekst. Bijvoorbeeld, de rode sikkel en hamer en doorgeknipte prikkeldraad staan samen voor de "bevrijding" van 1945.
Lange beschrijving:
Éva Kemény studeerde textielontwerp aan de Hogeschool voor Toegepaste Kunsten in 1949, waar haar mentoren Pál Miháltz en Béla Molnár waren. Ze ontmoette haar man, László Sós, een fellow kunstenaar die zijn carrière begon in de workshop van István Irsai, in het begin van de jaren veertig. Ze presenteerden voor het eerst een gezamenlijk kunstwerk op de nationale posterexpositie van 1956, onder de artistieke naam SO-KY. Dit werk wekte de aandacht van de United Bulb Company (Egyesült Izzó), wat leidde tot een duurzame samenwerking met het kunstenaarsduo. Onder hun talrijke werken voor het bedrijf is de creatie van de visuele identiteit die nog steeds door Tungsram wordt gebruikt, het meest opvallend. Ze werkten ook voor vele andere grote bedrijven, waarbij ze product- en culturele posters ontwierpen voor CASCO, IBUSZ en BNV, maar hun meest significante activiteit werd het ontwerpen van politieke posters.
Sós en Kemény verbergen hun politieke overtuigingen nooit, zoals kunsthistorica Nóra Aradi stelt, "door ideologische en materiële verantwoordelijkheid en risico te omarmen." In de jaren vijftig waren ze nog niet betrokken bij het ontwerpen van politieke posters. Ze kregen hun eerste opdracht in deze richting in 1967, toen de avant-garde stijl die ze vertegenwoordigden al goed was geïntegreerd in het cultuurbeleid van de Kádár-tijd. Het betrokken linksgeorienteerde standpunt van het kunstenaarsduo en hun pacifisme dat voortkwam uit hun ervaringen tijdens de oorlog, gekoppeld aan een sterk anti-Amerikaans sentiment in de jaren zestig, werden een bepalende factor in de binnenlandse grafische kunstscene. Dit was vooral te danken aan hun talrijke reizende tentoonstellingen met een educatief doel.
Aangezien officiële commissies relatief zeldzaam waren en vooral beperkt tot vakanties, gelegenheden, congressen en partij-evenementen, maakte SO-KY vaak politieke posters met hun eigen inhoud en boodschappen. Naast de gebruikelijke posters ter gelegenheid van jubilea zoals 4 april, 1 mei, 20 augustus, 7 november, Internationale Vrouwendag, Moederdag en Kinderdag, waren zij van groot belang bij het verspreiden van het genre vredesposters in Hongarije. Hun uiterst fantasierijke en impactvolle propagandawapen op zak omvatte sterke visuele contrasten (tegenovergestelde symbolen van de ontwikkelde westerse wereld met verhongerende Afrikaanse kinderen), betekenisvolle visuele elementen (de CIA-slang om de boom van onafhankelijke landen gerold, of de vredesduif gekleed in de Amerikaanse vlag en door het hart geschoten), evenals effectieve typografie (de letters "NATO" vormen tot een kruis).
SO-KY behaalde aanzienlijke resultaten, niet alleen op het gebied van posterontwerp, maar ook op het gebied van logo-ontwerp. Hun emblemen, dragend elementen van pop- en op-kunst, dienden over het algemeen als af en toe gedrukte versieringen, maar sommige waren bijzonder succesvol en kwamen in commercieel gebruik. Naast de eerder genoemde visuele identiteit van Tungsram, creëerden ze logo's voor Budapest FÜSZÉRT Company, Képcsarnok, Csepel School Gallery, Mvészeti Alap, Luxus Department Store en Hotel Karancs in Salgótarján. Een van hun mooiste werken was het KGST-embleem uit 1975, waar een effectief en elegant versiering werd gevormd door een draaiend zwart patroon binnen drie bogen, centraal rond een ongewone kleine vijfpuntige ster.
Het werk van SO-KY was ook van cruciaal belang bij het ontwerpen van tentoonstellingen, een gebied binnen grafisch ontwerp dat minder onderzocht en bestudeerd is. Ze werden belast met prestigieuze projecten zoals de tentoonstelling "60 Jaar de Sovjet-Unie", die in vijftig exemplaren werd geproduceerd en in 14 landen werd gepresenteerd, de "25 Jaar van de Arbeiderswacht", of de belangrijke Bartók-tentoonstelling die in 1970 in drie Tunisische steden werd gepresenteerd. Ze ontwierpen ook de permanente tentoonstelling van het Museums van de Hongaarse Arbeidersbeweging, dat in 1979 opende in het voormalige Koninklijke Paleis in Buda.
Over Hongaarse posterkunst
Hongaars affichekunst wordt al lange tijd gevierd vanwege zijn unieke en boeiende stijl, waardoor het een belangrijke culturele en artistieke stroming in de wereld is. Van de late 19e eeuw tot heden heeft de Hongaarse affichekunst een onuitwisbare indruk achtergelaten op de wereldwijde kunstwereld, met zijn innovatieve technieken, gedurfde ontwerpen en krachtige boodschappen.
Een van de hoogtepunten van het Hongaarse affichekunst is het vermogen om verschillende artistieke stijlen en invloeden naadloos te combineren. De beweging liet zich inspireren door een breed scala aan bronnen, waaronder Art Nouveau, Constructivisme en Surrealisme, wat resulteerde in een diverse en eclectische collectie werken. Kunstenaars zoals Mihály Bíró, József Bottlik en István Irsai verlegden de grenzen van traditioneel affiche-ontwerp en experimenteerden met typografie, kleur en compositie om visueel indrukwekkende en gedachte-uitdagende werken te creëren.
Een ander opvallend aspect van het Hongaarse affichekunst is de nadruk op verhalen vertellen en narratief. In tegenstelling tot veel posters uit andere landen, die vooral dienst deden als reclamehulpmiddelen, droegen Hongaarse posters vaak een diepere betekenis of sociale commentaar. Ze waren niet alleen bedoeld om producten te verkopen, maar ook om kijkers intellectueel en emotioneel te betrekken. Deze vertelgerichte aanpak stelde het Hongaarse affichekunst in staat om haar commerciële doel te overstijgen en een krachtig medium te worden voor sociale en politieke expressie.
Het belang van Hongaarse affichekunst in de wereld kan niet worden overschat. Tijdens het begin van de 20e eeuw stond Hongarije vooraan op het gebied van grafisch ontwerp, en hun affiches kregen internationale erkenning en succes. De Boedapest School, een groep Hongaarse kunstenaars, revolutiereerde het vak met hun avant-garde benadering, wat invloed had op affichekunststromingen door heel Europa en daarbuiten. Hun innovatieve technieken en artistieke visie bepaalden nieuwe normen voor affich ontwerp, en inspireerden generaties kunstenaars over de hele wereld.
Bovendien speelde het Hongaarse affichekunst een cruciale rol bij het vormen van de publieke opinie en het mobiliseren van de samenleving. In tijden van politieke onrust en sociale verandering werden affiches een krachtig instrument voor propaganda en activisme. Tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Hongaarse Opstand van 1956 werden affiches gebruikt om steun te verzamelen, boodschappen van verzet over te brengen en historische gebeurtenissen te documenteren. Het vermogen van Hongaarse kunstenaars om de geest van de tijd vast te leggen en complexe ideeën via visuele beelden over te brengen, maakte hun affiches tot een integraal onderdeel van de culturele en politieke identiteit van het land.
Vandaag de dag blijft de Hongaarse posterkunst floreren, met hedendaagse kunstenaars die de erfenis van hun voorgangers voortzetten. Het Hongaarse Posters Museum in Boedapest toont de rijke geschiedenis en evolutie van deze kunstvorm en trekt bezoekers van over de hele wereld. De blijvende aantrekkingskracht en invloed van de Hongaarse posterkunst zijn zichtbaar in het werk van bekende kunstenaars zoals Tibor Helényi en István Orosz, die met succes traditionele technieken hebben gecombineerd met moderne esthetiek.
Kortom, het Hongaarse affichekunst is een bewijs van de artistieke bekwaamheid en culturele erfenis van het land. De unieke stijl, de nadruk op verhalen vertellen en het vermogen om tot nadenken en emoties aan te zetten, hebben het tot een belangrijke en invloedrijke beweging in de wereld gemaakt. Van de vroege beginselen tot vandaag de dag blijft Hongaarse affichekunst het publiek boeien en kunstenaars inspireren, en een onuitwisbare indruk achterlaten op het wereldwijde kunsttoneel.
—
Houd er rekening mee dat ons bedrijf in 1994 is opgericht en internationaal traceerbaar is. Factuur is op verzoek beschikbaar.
Ons team bestaat uit leden met een universitaire graad in kunst, schilderijwaarderingsdeskundigen en ervaren kunst- en antiekhandelaren.
Voel je vrij om zoveel te vragen als je wilt. Er is levenslange garantie op de authenticiteit van alle items.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Website
klik hier om mee te bieden...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bezorgt in heel Nederland
0x bekeken
0x bewaard
Sinds 11 okt '25
Advertentienummer: a1518945626
Populaire zoektermen
peter van straaten tekeningenhelmut newton posterfoto naakte vrouwroy lichtenstein posterjan sanders tekeningentekeningen disneynaakt fotochagall posterkaws posteranton pieck tekeningenclement kunstKunst | Tekeningen en Foto'stoorop tekeningenvincent van gogh tekeningensilk'n flash in Persoonlijke-verzorgingsapparatuurversnellingsbak audi 80 in Transmissie en Toebehorenyamaha virago 250 in Motoren | Yamahaklooster tafel in Tafels | Eettafelsbetonblok in Metselstenenalarmpoort in Kantoor en Winkelinrichting | Beveiligingmetz in Fotografie | Flitsersalcoholtest anwbkratdrager in Fietsen | Dames | Damesfietsenpiaggio zip h20 in Tuning en Styling