Millon Stradivari Cobra IV S3 High End Luidsprekers.
Kenmerken
Beschrijving
Stradivari Cobra IV S3 High End Luidsprekers.
Upgrade naar de Cobra IV S3 is mogelijk vanaf 650 euro.
Hierbij worden alle 4 de Stradivari laagmidunits vervangen.
De S3 versie heeft nieuwe drivers ten opzichte van alle eerdere modellen inclusief de S2 met andere spiders die het laag krachtiger, voller en preciezer weergeven dan de vorige modellen.
Stradivari is de nieuwe naam voor Millon.
De naam Stradivari gebruikten wij al in het buitenland en wordt ook de nieuwe naam voor Millon in Nederland.
Als u op dit moment testen en reviews wilt vinden over onze luidsprekers kunt u het nu nog het beste vinden onder de naam Millon Cobra IV S3. Stradivari gebruiken we al enige tijd in het buitenland zie www.stradivariaudio.com nu gebruiken wij een naam. Stradivari gebruiken we al enige tijd in het buitenland zie www.stradivariaudio.com nu gebruiken wij een naam.
De Stradivari Cobra IV S3 laat horen hoe ware klasse klinkt. Vergelijk met de Avalon Opus (22.000 euro) Sonus Faber Guarneri Memento 10.300 euro en de Bowers en Wilkins 804 D4 16.000 euro. En het is ook nog eens een superaanbieding enkele nieuwe sets Millon Cobra IV S3 luidsprekers normaal 2.699,-/set. Nu enkele sets Cobra IV S3 1.698,- per set van twee luidsprekers in hoogglans zwarte uitvoering. In noten/zwarte uitvoering 1.898/set)
Door directe fabrieksverkoop hoge korting.
Vergelijk het in Alkmaar met de Sonus Faber Sonetto III, Avalon Opus Ceramic, Sonus Faber Guaneri Memento, B&W 804D4, B&W 704 S2, Dali Rubicon 5, Audiovector S3 super, Harbeth 30.1 etc. En in Oosterhout met verscheidene anderen.
Nieuwste versie topklasse luidsprekers. Natuurlijk geluid, diepe en strakke bas, volle klank, zeer gedetailleerd en prachtig beeld! Mooie natuurlijke stemweergave. Sprankelend zuiver hoog zonder scherpte. Maar vooral een prachtig geheel.
Met nieuwe voor Thiel ontwikkelde tweeters (weergave op as lineair tot 40 kHz)en groter basreflex systeem. Daardoor nog transparanter en voller geluid.
De achterzijde van de Cobra IV S2 is rond. Het is gemaakt van zeer stijve gebogen lagen hout. Ook de aluminium uitvoering is van gebogen lagen hout opgebouwd en heeft alleen een aluminium toplaag van 0,2 mm om de klank niet negatief te beïnvloeden.
De Cobra IV S3 Is zeer slank, maar heeft, wat je niet verwacht bij zo'n slanke zuil, toch een
volume van ruim
21 liter en heeft mede daardoor een diepe volle en strakke basweergave.
Er wordt gebruik gemaakt van zeer lichte snelle conussen zowel in het laag,
midden als hoog met een grote uitslag; wat de basweergave dieper en de
klank natuurlijk, transparant, luchtig en vol maakt en zorgt voor een goede
plaatsing en ruimtelijkheid.
De Cobra IV S3 is ongevoelig voor de ruimte-akoestiek en kan ook vrij dicht bij de wand geplaatst worden.
Trefwoorden: Audio Physic, Bowers en Wilkins, B&W, Bryston, Celestion, Quad, kef, quadral, Infinity, Wilson, Mordaunt Short, Audiovector, Harman Kardon, Rogers, Spendor, Imf, Heco, Revel, Devialet, Magnepan, Magico, Mc, Totem, Klipsch, Harbeth, Pied Piper, Canton, Martin Logan, Monitor Audio, Meridian, Naim, Paradigm, Philips, Rel, Diapason, Sonos, Chario, Magnat, Dynaudio, Onkyo, Phonar, Piega, Pmc, Epos, Bose, Focal, Tannoy, Triangle, Xanadu, Linn, Dali, Elac, Mission, Proac, Jbl, Usher.
De Cobra II referentie set bij HVT :
Citaat uit Hifi Video Test: De weegevers zijn van Millon, de Cobra 2, esthetisch zeer fraai en daarnaast klankmatig zeer hoog scorend.
Samen met de SAC Mediatore versterker en Sphinx cd speler werd de nieuwe set samengesteld.
En ja, toen gebeurde er iets wat je niet vaak tegenkomt: Dit was goed. Deze combinatie speelde op griezelig hoog niveau.
Het geheel stond me daar een partij muziek te maken!
Een hoop parameters die eigenlijk alleen voor zogenaamde high end systemen gelden, werden ingevuld. De set gaf een duidelijk beeld los van de speakers en goed geplaatst in de ruimte, veel diepte, maar niet overdreven, plus een krachtige natuurlijke stemweergave, die stem was eigenlijk het sterkste punt. De plaatsing in de hoogte was ook vrijwel perfect, maar waar echt hoge ogen werden gegooid, was de laagweergave.
Die ronkte en knorde en werd zeer gedetailleerd en in de goede verhouding tot de rest weergegeven. Kortom, ik luisterde naar een te gek systeem.
Sindsdien speelt de bovengenoemde combinatie door als referentie set.
Voor vergelijk staan er de Avalon Opus Ceramic 22.000 euro Sonus Faber Guarneri Memento 9.400 euro en B&W 804D4 16.000 euro Piega TP5S 2.190 euro en B&O Beolab 8000 3.920 euro/set en B&W XT4 2.500 euro/set in Alkmaar. (Deze sets zijn er alleen voor vergelijk, zijn niet te koop)
Beluisterbaar op een Mark Levinson No 29 eindversterker of Sony DA 50 ES versterker. Parasound
voorversterker Sony 777 cd speler.
Belastbaarheid: 150 Watt continue
aangeraden versterker: 50 tot 150 Watt
Impedantie: 4 - 8 Ohm
Rendement: 90 dB
Frequentiebereik 25 Hz 40 kHz.
Overgangfrequenties;
Laag: 25 Hz - 180 Hz
Laagmidden: 25 Hz - 3.5 kHz
Hoog: 3.5 kHz - 40 kHz
Afmetingen
Hoogte : 109 cm
Breedte: 13.5cm
Diepte : 21 cm
Voet : 20x25 cm
Gewicht: 15.5 kg Aanbiedingsprijs per set in hoogglans zwart (vanaf)1.698 euro/set.
Wit 1.898
Witte fronten +100 /set
Witte marmeren voeten +150 /set
Aluminium/RVS 1.898
Alle Ral kleuren bv wit* rood etc. op aanvraag
Noten met zwart 1.898
Bi-wiring aansluiting ipv Single wiring +275 euro / set
Vaak wordt de vraag gesteld hoe het zo goedkoop kan zijn, het belangrijkste antwoord daarop is dat de luidsprekers bij deze aanbieding direct verkocht worden zonder tussenkomst van tussenhandel die de prijs verhoogt.
Uitbreidbaar tot Dts Surroundset met bijpassende componenten
Bel of mail voor een luisterafspraak.
Waalstraat 317, 1823EP Alkmaar
072 5156166
In vergelijk met B&W 804D4 16.000 euro, Avalon Opus Ceramique 22.000 Sonus Faber Guarneri Memento 10.700. Sonus Faber Sonetto 3, Magico S1 18.000 euro Kef R5, Dynaudio Evoke 30 etc.
Stradivari Oosterhout
Vaartweg 10A
4905BL Oosterhout
Adri Hubregtse
Tel 06-40231310
a.hubregtse@icloud.com
In Oosterhout in vergelijk met B&W 804 D4 16.000 euro, Avalon Arcus 12.000 euro,
Harbeth 30.1 en P3ESR Audio Physic Tempo V, Audio Physic Scorpio 25 5400 euro, PMC GB i, Naim Allae, Final 600i etc
Review Millon Cobra IV door Maarten Slagmolen April 2011
Het was op één van die dagen in december 2010 dat de wegen met een dik pak sneeuw bedekt waren dat ik een afspraak had gemaakt in Alkmaar. Zelf woon ik in Almere dus de reis was op zondagavond door de centimeters hoge sneeuw een hele onderneming.
Ik had interesse in de Millon Cobra IV die door Frits Straatsma in Alkmaar worden gebouwd. Ik had de afspraak gemaakt met Frits want de ervaringen die andere mensen over deze boxen schreven spraken mij aan en ook de prijsklasse van de Millon luidsprekers vielen binnen mijn budget.
Als professioneel muzikant was ik al tijden op zoek naar luidsprekers die de akoestische klank en kleur van instrumenten zo helder en echt mogelijk weergeven. In een onbewaakt ogenblik heb ik mij ooit laten verleiden tot de aanschaf van een set Bose-boxen en met een Yamaha versterker had ik hoge verwachtingen. Dit was voor mij echter een desillusie en miskoop. Het geluid dat ik in de winkel in alle drukte had gehoord of liever gezegd gehoord dacht te hebben heb ik thuis nooit meer ervaren. Daarna heb ik nog diverse andere luidsprekers gehoord waaronder verschillende luidsprekers van Kef, Energie, Quadral en anderen maar kon daarin nog niet helemaal vinden waar ik naar op zoek was.
Mijn afspraak met Frits heeft mij een ervaring gegeven die ik als uiterst plezierig kan omschrijven. Hij nam alle tijd, vooruit het was zondagavond, en gaf vooral de ruimte om mijn eigen indruk en mening te bepalen zonder te pushen.
Om de Millon Cobra IV boxen te kunnen beoordelen had ik een aantal CDs meegenomen van voor mij bekende opnamen zonder dat ik een echte audio expert ben, mijn muzikaal getrainde oren en ervaring is het enige waarmee ik kan beoordelen.
Om te beginnen wilde ik graag een favoriete opname van Peter Herbolzheimer Rhythm Combination and Brass horen. De live-opname van het nummer Heartland, origineel een compositie van Pat Metheny, hierbij gearrangeerd door Peter Herbolzheimer. Dit stuk ken ik door-en-door, heb ik zelf als trombonist gespeeld en de opname heeft enigszins mythische betekenis voor mij. Al na de eerste paar maten bekroop mij een apart gevoel, ik hoorde details die ik nog nooit had gehoord, de instrumenten waren bijna aan te wijzen zo helder maar de balans in de band was niet optimaal. Ik trok echter al snel de conclusie dat mijn mythische opname technisch eigenlijk helemaal niet zo sterk was. Dit ondanks de prachtige en gedetailleerde weergave van de Millon Cobra IV.
Deze gesneuvelde illusie probeerde ik snel te verwerken met een andere opname.Ik ben als klassiek trombonist opgeleid aan het conservatorium en Mahler is voor een koperblazer zeer interessant. Ik had een opname van de vijfde symfonie van Gustav Mahler meegenomen in een uitvoering van de Berliner Philharmoniker onder leiding van Bernard Haitink. Deze opname wordt algemeen als één van de meest toonaangevende interpretaties gedefinieerd. De symfonie begint met een trompetsolo, piano in het laagregister en komt na een paar maten uit in een voltutti fortissimo. In een concertzaal is dit een bijzondere ervaring door met name de dynamiek. De Millons maakten gelijk de eerste keer indruk doordat alle details te horen waren en met name het fortissimo niet schreeuwerig maar wel luid en vol werd. Dit laatste is zelfs live uitermate lastig uit te voeren. Na de luide passage komt het orkest weer in een relatief zacht gedeelte waarin ik meende zelfs de kleppen van de fagot te horen en ik het gevoel had alsof ik in het orkest zat. Eerlijk gezegd waren de boxen toen al verkocht.
Ik raakte steeds meer opgewonden over de weergave van de Millons waarbij vooral de kleur en dynamiek mij erg bevielen. Daarnaast hoorde ik in het hoog en laag precies de akoestische kleur van de instrumenten die echt overkwamen, zoals een trompet briljant en helder klinkt en een contrabas geen brom is die je voelt maar trillende snaren die niet overheersen.
Frits vertelde dat hij ook een opname had van de vijfde symfonie van Mahler en deze graag wilde vergelijken met de eerder genoemde opname. Het bleek ook een Duits orkest, het Frankfurt Radio Symphony Orchestra. Deze opname was zeer aardig maar ook Frits hoorde duidelijk het verschil in kleur van de trompet solo en de minder gebalanceerde dynamiek naar het fortissimo in vergelijk tot de opname uit Berlijn. De muzikanten in Berlijn zijn dan ook absolute wereldtop.
Uiteraard ben ik naast muzikant ook muziekliefhebber en niet uitsluitend geïnteresseerd in klassieke of jazzmuziek. Ook popmuziek wilde ik graag horen en vooral de baslijnen van Michael Jackson leken mij goed om te beoordelen. Billie Jean ging het worden en ook hierbij een verrassing. Details van de uitspraak van Michael Jackson had ik nog niet eerder opgemerkt, het leek soms wel een soort versiering in zijn uitspraak, zeer helder waarneembaar. Ook de baslijn viel mij op, vaak ervaar ik een baslijn als een dreun maar bij Billie Jean over de Millon Cobra IV hoorde ik geen dreun maar een mooi gesampled basgeluid dat soepel door de boxen kwam en aangenaam bleef ook in alle dynamische uitersten.
Op de website van Millon staat dat een vergelijking met B&W boxen mogelijk is. Hier was Frits ook op voorbereid en hij sloot een set B&W 804d aan (set 7000,= euro). Ik moet zeggen dat dit zeer verhelderend was, ik wil de B&W zeker niet als slecht beoordelen maar mijn opmerking was dat ik het een beetje een gekunsteld geluid vond. Frits legde uit dat B&W bekent staat om hun hoogstaande technische snufjes. Mijn leken uitspraak maar puur gebaseerd op wat ik hoorde bleek dus aardig raak te zijn.
Naast de B&W hebben we nog geluisterd naar Sonus Faber Guarneri Memento (set 9400,= euro) . Deze boxen hadden een warm geluid en de trompet-solo in Mahler begon veelbelovend. Tijdens de eerste maten kreeg ik het gevoel van kom maar echter ik bleef het gevoel houden en ik merkte dat er niets meer kwam. Ook de indirectheid van de Sonus gaf niet een bevredigend gevoel.
Zoals gezegd had ik mijn keus gemaakt, de Millon Cobra IV paste in mijn plaatje. Als trombonist wilde ik ook nog een stukje van een tromboneconcerthoren. Christian Lindberg is wel de beste en meest bekende solo trombonist die er rondloopt. Zijn Ballade van Frank Martin is zeer mooi gespeeld. De klank van zijn trombone in opnames is ongekend. Aan de kleur, aanzet en vibrato van Lindberg herkent bijna iedere trombonist hem uit duizenden. Mijn ervaring is dat veel luidsprekers moeite hebben met de dynamiek en rijke kleuring van de trombone, ook hier hadden de Millons een prima antwoord op. Heldere en warme klanken van de trombone zonder scherpe randjes in het fortissimo. Een trombone kan overigens ruim boven de 100 decibel aan geluid produceren onder andere in de Ballade van Frank Martin is de dynamiek zeer belangrijk.
Tenslotte heb ik nog een opname beluisterd uit een nostalgisch oogpunt. Thuis in mijn jeugd ben ik opgegroeid met muziek van de Nederlandse componist en bandleider Rogier van Otterloo. Mijn vader heeft deze liefde op mij overgebracht en zijn bekendste werk is waarschijnlijk de filmmuziek van Turks Fruit. Iedereen zal de klanken van Toots Thielemans op zijn mondharmonica herkennen in Dat Mistige Rooie Beest . Bij de inzet van het stuk reageerde Frits gelijk met het commentaar wat een mooie opname . De volle keyboard-akkoorden en strijkers geven altijd een zeer melancholisch gevoel, wanneer Toots dan inzet is de emotie compleet: wat een heerlijke muziek! Het behoeft waarschijnlijk geen betoog dat de Millon luidsprekers een fijn warm geluidgaven en alle details in verhouding weergaven. Een prachtige balans van kleur, dynamiek en helderheid.
Kortom ik ben nu na een aantal weken in het bezit van de Millon Cobra IV en ben uitermate content met de aanschaf. De prijs-kwaliteit verhouding is voor mij na de luistersessie ongekend. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de natuurlijke weergave van de muziek en is er een prettige balans tussen details en rijke klankkleur.
Maarten Slagmolen
Trombonist en muziekliefhebber
Orkesten waarin Maarten Slagmolen heeft gespeeld (remplaçant trombone):
- Rotterdams Philharmonisch Orkest
- Residentie Orkest
- Nederlands Promenade Orkest
- Marinierskapel der Koninklijke Marine
- Johan Willem Friso Kapel
- Musicals Joop vd Ende (Miss Saigon, Elizabeth)
- Bigband van het Koninklijk Conservatorium (North Sea Jazz Festival, diverse artiesten oa. Bill Holman, Pat Metheny, )
Als u een luisterafspraak wilt maken zou u dan willen vermelden of u een luisterafspraak in Oosterhout wenst of in Alkmaar? En als het kan ook graag welke dag(en) en tijd(en) uit zou komen? Dank u wel!
zie ook www.stradivariaudio.com