VW DSG automaat problemen? Bel of mail ons.

Op aanvraag
Ophalen of Verzenden
170-1sinds 31 okt. '19, 20:41
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGereviseerd
AutomerkAudi, Volkswagen

Beschrijving

Heeft u met uw DSG automaat ook last van trillingen, bijgeluiden, overmatige slijtage van de koppeling en ongewenst schakelgedrag?

Rijd niet door want dat maakt de reparatie onnodig veel duurder!

De DSG (Double Shift Gear) automaat is binnen de Volkswagen Audi Group (VAG) veelvuldig terug te vinden in diverse modellen. Ze behoren tot een van de beste automatische versnellingsbakken die er op dit moment te verkrijgen zijn. De DSG combineert met zijn dubbele koppeling de sportiviteit en het lage brandstofverbruik van een handbak met het comfort van een automaat.

De dubbele koppelingstransmissie wordt sinds jaren in serie toegepast bij voertuigen uit het VAG-concern. De versie met 6 versnellingen met natte dubbele koppeling wordt sinds 2003 in verschillende modellen van de autofabrikant gebruikt. De nieuwe versnellingsbak met 7 versnellingen met droge dubbele koppeling wordt sinds 2008 toegepast in modellen met motorvarianten met een koppel van maximaal 250Nm.

Bij de ontwikkeling van moderne versnellingsbak-concepten moeten de voordelen van automatische en handgeschakelde transmissies met elkaar worden gecombineerd. Automatische versnellingsbakken bijvoorbeeld bieden comfort en schakelen automatisch zonder tractieonderbreking. Bij handgeschakelde versnellingsbakken zijn sportiviteit, rijplezier en gering verbruik de aantrekkelijke eigenschappen. Deze voordelen worden in beide versnellingsbakvarianten 6-traps en 7-traps verenigd.

Veel klanten klagen echter over trillingen, bijgeluiden, ongewenst schakelgedrag en/of het gaan branden van een storingslampje. Helaas hebben de diverse software-updates van de fabrikant nog geen passende oplossing voor de vele problemen geboden.

RH Revisie update, repareert en reviseert de DSG automaatbak inmiddels al enige jaren. In de praktijk zien we met name de onderstaande problemen veelvuldig voorkomen.
  • Defecte mechatronica bij de 6-traps DSG automaatbak (DQ250)
  • Defecte mechatronica bij de 7-traps DSG automaatbak (DQ200/DQ500)
  • Defecte koppeling bij de 7-traps DSG automaatbak
  • Driveability problemen

Defecte mechatronica bij de 6-traps DSG automaat

In de 6-traps DSG automaatbak wordt een meervoudige plaatkoppeling toegepast. We zien dat de DQ250 transmissie aanzienlijk minder vaak stuk gaat dan de nieuwe 7-traps DSG automaat. Daarentegen zien we bij de 6-traps DSG bak weer veel problemen met de mechatronica met name foutcodes op snelheidssensoren, defecte pompen of defecte actuatoren.

In veel gevallen is het mogelijk om de magatronic te reviseren echter het komt voor dat het de moeite niet meer loont. Daarom heeft RH Revisie ook nieuwe originele mechatronic's met verbeterde plunjers op voorraad liggen. Het monteren van de mechatronic’s is precisiewerk. Het zal niet de eerste keer zijn dat wij voertuigen zien waarbij dat is mis gegaan.

Kom bij ons langs en wij kijken samen wat voor u de beste mogelijkheden zijn om uw auto weer goed te laten rijden. Uiteraard zijn lease- en collega garagebedrijven ook van harte welkom bij ons.

Defecte mechatronic 7-traps DSG automaat

Zoals al beschreven bij de 6-traps DSG automaat zien wij de mechatronic van de nieuwere 7-traps DSG versnellingsbak ook veelvuldig defect gaan. In sommige gevallen kan RH Revisie de mechatronica repareren of reviseren. Indien dit niet mogelijk is dan kunnen wij de mechatronic vervangen voor de verbeterde versie.

Kom bij ons langs en wij kijken samen wat voor u de beste mogelijkheden zijn om uw auto weer goed te laten rijden. Uiteraard zijn lease- en collega garagebedrijven ook van harte welkom bij ons.

Defecte koppeling van de 7-traps DSG versnellingsbak

Indien u er bijtijds bij bent kan overmatige slijtage van de DSG koppeling voorkomen worden. Dit doen wij door softwarematige aanpassingen in uw automaat aan te brengen.

De DSG koppeling gaat veelal kapot door de te lage toerentallen waarmee de DSG automaat opschakelt. Daardoor ontstaan er trillingen in de aandrijflijn en mede hierdoor zal de koppeling overmatig slijten. Zodra de slijtage te ver heen is ontstaan er foutcodes waardoor er een lampje op het dashboard gaat branden. Als deze foutcode eenmaal aanwezig is, dan is het vaak al te laat om alleen te volstaan met een software upgrade.

Het vervangen van de DSG koppeling is op zich geen spannend verhaal. Om de koppeling te kunnen vervangen dient de DSG automaatbak te worden gedemonteerd. Waar het echter op aankomt is het op een juiste manier verwijderen en na montage weer afstellen van de koppeling. RH Revisie heeft daarvoor gekwalificeerde monteurs en het juiste VAG gereedschap in huis.

RH Revisie kan ook los aangeleverde DSG automaatbakken repareren of reviseren. Als de DSG automaatbak los wordt aangeleverd dient de betreffende consument ogarage wel te beschikken over het juiste diagnose gereedschap zodat alle adaptiewaarden van de nieuwe koppeling op een juiste manier kan worden ingevoerd. Aansluitend dient met het voertuig een adaptie proefrit uitgevoerd te worden.

Driveability problemen

Op Internet staat het vol met verhalen van eigenaren van VAG voertuigen die hinderlijke trillingen of onprettige schakelovergangen ondervinden. Veel van deze problemen ontstaan door de DSG automaatbak software die vanuit de fabriek is meegeleverd.

Uiteraard worden er vanuit het VAG-concern software updates verstrekt echter de problemen worden daarmee niet altijd opgelost.

RH Revisie adviseert om zo vroeg mogelijk de software te laten controleren en eventueel te laten upgraden zodat kostbare reparaties zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden. Naast de technische controle van de DSG automaatbak en eventuele update van de software lezen wij ook foutcodes uit.

Daarnaast kan RH Revisie de adaptiewaarden van uw DSG automaat resetten. Na de reset van de adaptiewaarden zal gedurende een adaptierit de DSG automaatbak de adaptiewaarden opnieuw berekenen en opslaan. Het is bij de adaptierit van belang dat er met verschillende snelheden en toerentallen gereden wordt.

Het kan echter ook voorkomen dat de adaptiewaardes door de slijtage van de DSG koppeling niet meer goed te krijgen zijn. Vervanging van de DSG koppeling is dan helaas de enigste oplossing.

RH Revisie is gespecialiseerd in de revisie van automatische en handgeschakelde versnellingsbakken. Maar ook voor de complete revisie van uw motor kunt u bij ons terecht. In onze revisieruimte hebben wij daarvoor de benodigde apparatuur staan om alle voorkomende werkzaamheden in eigen beheer uit te kunnen voeren.

U kunt bij ons terecht voor:

  • uitlezen van storingen en foutanalyse
  • softwarematige aanpassingen van uw transmissie
  • revisie en reparatie van de automatische of handgeschakelde transmissie / versnellingsbak
  • revisie en reparatie van uw motorblok
  • het uit- en inbouwen van uw motor en/of transmissie in onze goed uitgeruste werkplaats
  • mogelijkheden voor haal- en brengservice van uw defecte voertuig
  • mogelijkheden voor een leenauto tijdens de reparatie
  • reparaties met maandelijkse betalingsmogelijkheden, bel voor meer informatie en vraag naar Roland.

Al onze producten en werkzaamheden worden inclusief garantie geleverd.

Wilt u meer informatie of een vrijblijvende prijsopgave ontvangen?
Bel, mail ons of kom gerust langs!
De koffie staat klaar.


RH Revisie BV
Molenveld 3
5446 BL Wanroij

0031 (0)485 215500
Advertentienummer: m1475835814