De dynamiek van commitment Pankaj Ghemawat

€ 6,50
Verzenden
Verzenden voor € 4,25
202sinds 6 apr. '22, 09:31
Deel via
of

Kenmerken

Conditiezo goed als nieuw

Beschrijving

Hardcover met stofomslag uit 1993 Business Bibliotheek bevat 212 blz en de conditie is zo goed als nieuw


De dynamiek van commitment - Pankaj Ghemawat

Een goede strategie is voor elke ondernemer belangrijk om zijn concurrent voor te blijven. Een totale toewijding - commitment - aan zijn strategie is van levensbelang. Daarom is de keuze van de juiste strategie, waarin de concurrentie en de onzekere toekomst zijn verwerkt, essentieel: een eenmaal genomen besluit is moeilijk terug te draaien.

Pankaj Ghemawat geeft u in dit baanbrekende boek De dynamiek van commitment de instrumenten en technieken waarmee u de kwaliteit van uw keuzen kunt verbeteren. Hij gaat in op vragen als:

  • Welke keuzen zijn echt van strategisch belang en vereisen commitment?
  • Hoe analyseert u uw concurrentiepositie op korte en op lange termijn?
  • Hoe verkrijgt u de flexibiliteit die nodig is om toekomstige onzekerheden het hoofd te bieden?
  • Hoe behoudt u het eenmaal verkregen concurrentievoordeel?

De auteur ondersteunt zijn betoog met duidelijke praktijkvoorbeelden.

Pankaj Ghemawat is hoogleraar aan de Harvard Business School. Hij is auteur van diverse invloedrijke artikelen over investeringen, desinvesteringen en het behoud van concurrentievoordeel. Hij was consultant bij McKinsey.

Recensie

De auteur heeft een volstrekt tegendraadse visie op strategieontwikkeling. Waar conventionele theorieën zich richten op kritieke succesfactoren van organisaties, richt de auteur zich meer op commitment (gebondenheid/betrokkenheid) aan eenmaal vastgelegde keuzes. Naar zijn mening is dat vruchtbaarder dan de jacht naar succesfactoren, die volgens hem lijkt op de middeleeuwse speurtocht naar de steen der wijzen. Commitment houdt daarentegen in: vasthouden aan de strategie, jezelf vastleggen. Aan de hand van een aantal in de literatuur populaire casussen (Honda, Wall-mart, Coca-Cola), laat Ghemawat zien waar de populaire theorieën de mist ingaan. Een keuze is 'strategisch' als ze aanzienlijk afgenomen kosten, kans kosten, aanlooptijden of symboliek met zich mee brengt; andere keuzen zijn niet strategisch vindt de auteur. Het begrippenapparaat dat de auteur hanteert, is nieuw, terwijl niet altijd duidelijk is wat de onbevangen lezer ermee aan moet. In die zin is het een moeilijk, ontoegankelijk boek dat meer lijkt te zijn bestemd voor studenten dan voor managers. Baanbrekend boek echter! Met notenregister en bibliografie.
(Biblion recensie, D. Bosker)


  • snel en goed verpakt verzonden op dezelfde of de volgende werkdag
  • en bij een bestelling van boven de 75,= GRATIS verzenden
Advertentienummer: a1429341103