N+1 Hipster. Een sociologisch onderzoek
Kenmerken
Beschrijving
N+1 Hipster. Een sociologisch onderzoek
(Mark Greif, Kathleen Ross & Dayna Tortorici, redactie)
N+1 is een tweejaarlijks verschijnend cultureel tijdschrift, opgericht in New York in 2007 door Keith Gessen en Mark Greif. Ook Benjamin Kunkel maakt deel uit van de redactie. De onderwerpen in het tijdschrift zijn immer van hoog niveau en behelzen politiek, kunst, filosofie en literatuur. Het blad biedt ook ruimte voor vlijmscherpe debatten. N+1 is een reeks met actuele pamfletten gestart, waarvan HIPSTER het eerste is dat wij in Nederland presenteren.
Hipster: een sociologisch onderzoek naar rebellerende consumenten, modefreaks, trendsetters en iedereen die zich verzet tegen luiheid en cynisme is een hoogst intelligent pamflet waarin de anatomie centraal staat van trends die in de periferie geboren worden en opeens mainstream zijn mode die opeens het straatbeeld kleurt en domineert, muziekgroepen die unaniem doorbreken, ideeën die overnight salonfähig worden. Het is behelsd een poging te zijn serieus na te denken over mode, over mensen die er raar uitzien (met name qua beharing), over het 'hipsterdom'.
De term hipster is niet van vandaag de dag: Jack Kerouac beschrijft de hipsters van de jaren veertig als 'rising and roaming America, bumming and hitchhiking everywhere [as] characters of a special spirituality'. Ook Norman Mailer liet zich niet onbetuigd in het baanbrekende boek The White Negro: hij beschreef hipsters als het Amerikaanse antwoord op de Europese existentialisten, een leven leidend waarin de (angst voor de) atoomoorlog centraal stond, net als verzet tegen conformisme: 'to divorce oneself from society, to exist without roots, to set out on that uncharted journey into the rebellious imperatives of the self.'
Hipster probeert antwoord te geven op de vraag wat een authentieke leefstijl is voor babyboomers, hoe kunst en commercie met elkaar in het reine te brengen, en wat in een tijd van internet subcultuur eigenlijk nog voor kan stellen.
Amerikaans sociologisch onderzoek naar de betekenis en rol van de hedendaagse hipster in met name de Amerikaanse samenleving. De term hipster (niet te verwarren met de hippie uit de jaren zestig) stamt uit de jaren veertig/vijftig van de twintigste eeuw en werd gebruikt om een significante Amerikaanse subcultuur mee aan te duiden. De geschiedenis van dit culturele fenomeen wordt beschreven en er wordt geprobeerd het te analyseren. Een belangrijke rode draad in dit onderzoek is het kernbegrip waarmee de vroegere hipster zich bezighield, namelijk 'ras' (het blank of zwart zijn) als bron van kennis en basis van protest 'vanaf de tijd voor de burgerrechten tot aan ons zogenaamde postraciale tijdperk'. Norman Mailer schreef er destijds het essay 'The White Negro' over. Het boek bevat de oorspronkelijke teksten, verslagen, het debat en de discussies van het symposium dat hierover werd gehouden in 2009 in The New School in Manhattan, reacties van journalisten en essays rond dit thema.
Dit eerste deel van een reeks actuele pamfletten, uitgegeven door het uit New York afkomstige culturele tijdschrift N+1, biedt prikkelende teksten van hoog niveau over een bijna ondefinieerbare Amerikaanse stroming die nog steeds springlevend is.
Paperback, 191 pag., register
Uitg. Lebowski, 2011
ISBN 9789048808793
Alleen verzenden, niet ophalen
Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd