De nieuwe consument
Kenmerken
Beschrijving
De nieuwe consument
(David Lewis & Darren Bridger)
Wat mensen kopen en waarom in de Nieuwe Economie
Wat mensen kopen en waarom in de Nieuwe Economie
De Nieuwe Economie, met haar nieuwe vormen van marketing en verkoop, bijvoorbeeld via internet, verandert ons koopgedrag, hoe we kopen, wat we kopen en waarom.
De Nieuwe Consument vormt een groeiende machtsfactor. Hij is individueler en beter geïnformeerd dan ooit. Via internet vindt hij alle informatie over wat hij wil kopen, de scherpste prijzen en vergelijkbare waren.
Producten doen kwalitatief nauwelijks voor elkaar onder. De Nieuwe Consument gaat er dan ook van uit dat wat hij koopt goed is. Hij heeft mede daarom geen jarenlange band meer met een product of een winkel.
De Nieuwe Consument wil afwisseling. Hij wil winkelen in een omgeving die past bij zijn levensstijl. Uit de veelheid aan producten die allen veelal overvloedig aanwezig zijn, kiest hij voor authenticiteit, voor datgene waarmee hij zich kan onderscheiden van anderen. Een symbool van individuele, goede smaak.
Het boek De Nieuwe Consument geeft antwoord op vragen als:
* Welke reclame beweegt de consument tot aankoop?
* Waarom is goedkoop chique?
* Waarom moeten merken authenticiteit uitstralen?
* Waarom zal de individuele smaak overwinnen?
* Hoe zal internet de detailhandel veranderen?
[if !supportLineBreakNewLine]
[endif]
De Nieuwe Consument laat helder zien waarom en hoe bedrijven zich zullen moeten aanpassen aan de nieuwe (steeds wisselende) eisen van de klant.
Het boek behandelt de nieuwe trends in de marketing: inspelen op de ontwikkelingen in de consumentenmarkt. De nieuwe consument is volgens de schrijvers authentiek, met als kenwoorden: levensstijl, individualiteit, geen binding, goed geïnformeerd. Bedrijven zullen daar bij de marketingstrategie rekening moeten houden. Het boek is typisch Amerikaans van stijl: vlot geschreven, stellend van stijl. Termen als market mavers, cool hunters, buzzes en hypes worden vlot gepresenteerd. Het boek gaat nadrukkelijk in op de effecten van internet. Het leest lekker weg en is niet echt wetenschappelijk qua stijl. Wel voetnoten per hoofdstuk en een uitgebreide bibliografie achterin het boek. Geen grafieken, een enkele eenvoudige tabel. Prettige layout. De schrijvers zijn verbonden aan een (Amerikaans) marketing consultancybureau. Een opvallende, felgekleurde kaft die aandacht trekt.
Paperback, 251 pag., register
Uitg. Forum, 2001
ISBN 9789022528822/9022528820
· Alleen verzenden, niet ophalen
· Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
· Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
· Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd