Lotus in de Lage Landen (NIEUW in folie) Marcel Poorthuis, T

140sinds 22 mar. '23, 16:03
€ 7,50
Verzenden
Deel via
of

Kenmerken

Conditienieuw

Beschrijving

Paperback uit 2009 Parthenon bevat 384 blz en de conditie is nieuw


Lotus in de lage landen (NIEUW in folie) Marcel Poorthuis, Theo Salemink

Boeddha is een bekende persoonlijkheid in Nederland. Zijn beeld is te koop in tuincentra en warenhuizen. Voor veel mensen staat Boeddha op één lijn met Mozes, Jezus en Mohammed. Maar hoe maakte Boeddha eigenlijk zijn entree in de Lage Landen bij de Zee? En welke invloed heeft het Boeddhisme door de tijd heen in ons land gehad? Het boek Lotus in de Lage Landen schetst een fascinerend beeld van deze kleurrijke geschiedenis.

Eerst is Boeddha nog een mysterieuze figuur uit een oosterse religie en leest slechts een klein groepje geleerden de boeddhistische geschriften, maar begin toste eeuw raakt wat oosters is in de mode: Boeddha wordt steeds meer gezien als een oosterse variant van Jezus, geweldloos en vol mededogen. Voor kunstenaars en schrijvers zoals Toorop, Mondriaan en Van Eeden is hij een inspiratiebron, en voor theosofen en antroposofen een bron van religieuze wijsheid. Krishnamurti is ongekend populair bij de upperclass in Nederland en vaak te gast op grote bijeenkomsten, waar het publiek in de lotushouding zit. Anarchisten en religieus-socialisten bedienen zich van Boeddha voor hun politieke oriëntatie. Christenen zien hem toch vooral als een heidense leraar, al staan de katholieken onder hen wat minder afkeurend tegenover deze 'sporen van het goddelijke licht' uit het Verre Oosten. Uit verzet tegen de populariteit van Boeddha onder vrijzinnige dominees richten behoudende protestanten de Gereformeerde Bond op.

In de jaren zestig ontstaat een 'oosterse renaissance' en trekken veel jonge mensen richting India op zoek naar spirituele inspiratie en een alternatieve levensstijl. Kunstenaars verbinden abstracte kunst met zenboeddhisme en er ontstaat zelfs een Nederlandse variant: het polderboeddhisme. Vanaf de jaren negentig wordt het boeddhisme ook een lifestyle met een eigen psychologie en filosofie: een bron van zelfontplooiing. Ook raakt Boeddha verweven met bedrijfsmanagement en succesvol ondernemen. Boeddhisme wordt business.

Met zeldzame illustraties en foto's brengen theoloog Marcel Poorthuis en historicus Theo Salemink van de Universiteit van Tilburg (FKT) deze fascinerende geschiedenis in beeld. Dit eerste overzichtswerk van een belangrijke periode uit de Nederlandse cultuur- en religiegeschiedenis is bekroond met de Gouden erepenning van het Teylers Godgeleerd Genootschap 2009.

Recensie

Weergave van de receptiegeschiedenis en het proces van beeldvorming van 'het boeddhisme' in Nederland, van 1840 tot nu, door een kerkhistoricus en een theoloog. Aan de orde komen: interesse voor het 'Oosten' in Nederland in de negentiende eeuw; uitwaaierende beeldvorming van het boeddhisme in de eerste helft van de twintigste eeuw; beeldvorming van het boeddhisme na de Tweede Wereldoorlog; terugblik en vooruitzicht. De auteurs melden niets inhoudelijks over het boeddhisme, maar weiden des te meer uit over de grillige ontwikkelingen in de benaderingswijze hier te lande van deze levensvisie: van object van wetenschap tot alternatieve levensbeschouwing, artistiek referentiekader en sociale ideologie - ja, tot modieuze zingeving en 'life-style'. Doordat de kwaliteitscriteria bij de keuze van hun onderwerpen onduidelijk blijven, schetsen de auteurs via het 'boeddhisme' een kleurige reeks tijdsbeelden, waarbij de analyse het echter moest afleggen tegen de beschrijving. Die beschrijving is op zichzelf al formidabel genoeg en verdient een ruim lezerspubliek. Met fraaie illustraties in zwart-wit, literatuurlijst en personenindex.
Drs. C.J.G. v.d. Burg


  • snel en goed verpakt verzonden op dezelfde of de volgende werkdag
  • en bij een bestelling van boven de 75,= GRATIS verzenden
Advertentienummer: a1474284377