Een erkende DWARSLIGGER (Prof Dr B Smalhout)€ 8,95
Kenmerken
Conditie
Zo goed als nieuw
Beschrijving
Opkomst van de moderne stad (ruimtelijke veranderingen in Maastricht, 1660-1905)
In dit boek wordt een gedetailleerd inzicht gegeven in een verwaarloosd aspect uit de geschiedenis van de (Nederlandse) stad: de transformatie van haar ruimte. Aan de hand van het voorbeeld van Maastricht worden wetmatigheden en mechanieken aan de hand waarvan deze stad - op het breukvlak van de pré-industriële en industriële era - zich heeft ontwikkeld. De analyse van geschreven bronnen en hitorisch kaartmateriaal werpt licht op de veranderingen van de binnenstedelijke ruimte, maar toont ook het verband tussen de beweeglijkheid van het historische centrum en de relatieve immobiliteit van het infrastructurele netwerk daaromheen. In de overgang van een geïsoleerd en 'ontoegankelijk' militair gebied naar een goed ontsloten, transparante moderne ruimte hebben de verworvenheden van de (Franse) cartografie en de technische ingenieurskunst een cruciale rol gespeeld. De (geplande) opname van Maastricht in een netwerk van wegen, kanalen en havens vormden, naast economische en cultuurpolitieke aspecten, onmisbare voorwaarden voor de opkomst van Maastricht als eerste moderne industriestad van Nederland.
Marijke Martin (1958) promoveerde in 1997 aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 1992 is Martin als universitair docent architectuur- en stedenbouwgeschiedenis werkzaam bij de RUG.
In dit boek wordt een gedetailleerd inzicht gegeven in een verwaarloosd aspect uit de geschiedenis van de (Nederlandse) stad: de transformatie van haar ruimte. Aan de hand van het voorbeeld van Maastricht worden wetmatigheden en mechanieken aan de hand waarvan deze stad - op het breukvlak van de pré-industriële en industriële era - zich heeft ontwikkeld. De analyse van geschreven bronnen en hitorisch kaartmateriaal werpt licht op de veranderingen van de binnenstedelijke ruimte, maar toont ook het verband tussen de beweeglijkheid van het historische centrum en de relatieve immobiliteit van het infrastructurele netwerk daaromheen. In de overgang van een geïsoleerd en 'ontoegankelijk' militair gebied naar een goed ontsloten, transparante moderne ruimte hebben de verworvenheden van de (Franse) cartografie en de technische ingenieurskunst een cruciale rol gespeeld. De (geplande) opname van Maastricht in een netwerk van wegen, kanalen en havens vormden, naast economische en cultuurpolitieke aspecten, onmisbare voorwaarden voor de opkomst van Maastricht als eerste moderne industriestad van Nederland.
Marijke Martin (1958) promoveerde in 1997 aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 1992 is Martin als universitair docent architectuur- en stedenbouwgeschiedenis werkzaam bij de RUG.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Heerlen
14x bekeken
1x bewaard
Sinds 22 sep '25
Advertentienummer: m2314221324
Populaire zoektermen
venlo regio venloregio weertregio achterhoek regio doetinchemregio boxmeerregio zaltbommelgroningen stadbreda regiogeschiedenis gorinchemgeschiedenis van den boschregiomaastrichtde kleine geschiedenis van tilburggeschiedenis van steenwijkgeschiedenis van limburgtuinbank teak in Tuinbankenvelux ggl sk06 rolgordijn in Stoffering | Gordijnen en Lamellengebruikte betonbanden in Tegels en Klinkersbontrager stuurpen in Fietsonderdelenhoogezand sappemeersolar edge omvormer in Zonnepanelen en Toebehorenwitte parasol in Parasolssparta comfort in Elektrische fietsenbaby kameel in Kinderboeken | Jeugd | onder 10 jaarcurver hondenmand in Hondenmanden