Geschiedenis van de school in Nederland

Bieden
Verzenden
Verzenden voor € 4,25
30sinds 29 apr. '24, 18:55
Deel via
of

Kenmerken

Jaar (oorspr.)1987
Productnummer (ISBN)9023222601
Periode20e eeuw of later
ConditieGelezen
AuteurDr. P. Th. F. M. Boekholt & dr. E.P. de Booy

Beschrijving

 

Geschiedenis van de school in Nederland vanaf de middeleeuwen tot aan de huidige tijd 

(Dr. P. Th. F. M. Boekholt & dr. E.P. de Booy)

In dit boek wordt een schets gegeven van de scholen in Nederland. Een overzicht daarvan ontbreekt en wij hebben getracht in deze lacune te voorzien op een moment, dat de schoolstructuur in beweging is en de vertrouwdheid met diverse schooltypen, die soms honderden jaren een bekende klank hadden, verloren gaat. Het onderwijs van dit moment is sterk historisch bepaald. Ook al verouderen benamingen van scholen de laatste tijd in snel tempo, de wortels ervan zijn dikwijls in een ver verleden te vinden. Wij hebben gepoogd de onderwijsinstituten te beschrijven, zoals die in de loop der tijden hebben bestaan. Hun ontwikkelingsgang wordt nagegaan en hun plaats in de maatschappelijke constellatie van de verschillende tijden bepaald. Dit boek bevat geen geschiedenis van het onderwijs in Nederland. Het gaat over de school als institutie, zijn herkomst en effecten, minder over het pedagogische denken, de inhoud en methodiek van het onderwijs, over hoe er in school opgevoed werd. Deze en andere onderwerpen worden wel aangestipt om zodoende iets meer van de werkelijkheid van de school te laten zien, dan strikt genomen voor ons doel nodig zou zijn geweest. Meer kon ook daarom moeilijk, omdat wat zich binnen de verschillende vormen van onderwijs afspeelde, nauwelijks is beschreven en zeker niet op systematische wijze. Deze studie is in hoofdzaak op de bestaande literatuur gebaseerd. Na het klassieke werk uit het begin van de zestiger jaren van Ph. J. Idenburg, Schets van het Nederlandse schoolwezen, is er, zeker in het laatste decennium een grotere aandacht voor het verleden van school en onderwijs gekomen, resulterende in een aantal monografieën en talrijke andere publicaties over verschillende onderwerpen, waarbij de negentiende eeuw opvallend veel en de vroegere en latere tijd weinig aandacht kregen. Echter, niet alleen de literatuur heeft gegevens voor het boek verschaft. Ook werden bronnen geraadpleegd en werd met name gebruik gemaakt van eigentijdse geschriften, die ons het onderwijs nader leren kennen.

 

Paperback, 325 pag., geïllustreerd, register

Uitg. Van Gorcum, 1987

ISBN 9023222601

 

 

 

Alleen verzenden, niet ophalen

Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd

Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd

Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd

Advertentienummer: a1501148546