Geschiedenis van de school in Nederland
Kenmerken
Beschrijving
Geschiedenis van de school in Nederland vanaf de middeleeuwen tot aan de huidige tijd
(Dr. P. Th. F. M. Boekholt & dr. E.P. de Booy)
In dit boek wordt een schets gegeven van de scholen in Nederland. Een overzicht daarvan ontbreekt en wij hebben getracht in deze lacune te voorzien op een moment, dat de schoolstructuur in beweging is en de vertrouwdheid met diverse schooltypen, die soms honderden jaren een bekende klank hadden, verloren gaat. Het onderwijs van dit moment is sterk historisch bepaald. Ook al verouderen benamingen van scholen de laatste tijd in snel tempo, de wortels ervan zijn dikwijls in een ver verleden te vinden. Wij hebben gepoogd de onderwijsinstituten te beschrijven, zoals die in de loop der tijden hebben bestaan. Hun ontwikkelingsgang wordt nagegaan en hun plaats in de maatschappelijke constellatie van de verschillende tijden bepaald. Dit boek bevat geen geschiedenis van het onderwijs in Nederland. Het gaat over de school als institutie, zijn herkomst en effecten, minder over het pedagogische denken, de inhoud en methodiek van het onderwijs, over hoe er in school opgevoed werd. Deze en andere onderwerpen worden wel aangestipt om zodoende iets meer van de werkelijkheid van de school te laten zien, dan strikt genomen voor ons doel nodig zou zijn geweest. Meer kon ook daarom moeilijk, omdat wat zich binnen de verschillende vormen van onderwijs afspeelde, nauwelijks is beschreven en zeker niet op systematische wijze. Deze studie is in hoofdzaak op de bestaande literatuur gebaseerd. Na het klassieke werk uit het begin van de zestiger jaren van Ph. J. Idenburg, Schets van het Nederlandse schoolwezen, is er, zeker in het laatste decennium een grotere aandacht voor het verleden van school en onderwijs gekomen, resulterende in een aantal monografieën en talrijke andere publicaties over verschillende onderwerpen, waarbij de negentiende eeuw opvallend veel en de vroegere en latere tijd weinig aandacht kregen. Echter, niet alleen de literatuur heeft gegevens voor het boek verschaft. Ook werden bronnen geraadpleegd en werd met name gebruik gemaakt van eigentijdse geschriften, die ons het onderwijs nader leren kennen.
Paperback, 325 pag., geïllustreerd, register
Uitg. Van Gorcum, 1987
ISBN 9023222601
Alleen verzenden, niet ophalen
Op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
Op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
Boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd