Geschiedenis van de school in NL vanaf de middeleeuwen

Bieden
Ophalen
100sinds 21 mar. '24, 15:24
Deel via
of

Beschrijving

Geschiedenis van de school in Nederland vanaf de middeleeuwen tot aan de huidige tijd / P.Th.F.M. Boekholt en E.P. de Booy. Assen, Van Gorcum, 1987; 339 bladzijden. In vier perioden beschrijven de auteurs de geschiedenis van ons schoolsysteem: de periode van Karel de Grote en de Middeleeuwen tot 1795; de wetgeving en de eerste uitbouw tot 1860; de schoolstrijd en nieuwe schooltypen tot 1920 en ten slotte de uitbouw en de democratisering tot 1980. De nadruk valt vooral op de herkomst, de vormgeving van het instituut en de uitbouw in nieuwe schooltypen en niet op de inhoud, de methodiek en het pedagogisch denken. Langs deze historische lijnen zien we de taak van de overheid in de wetten en regelingen en het inspelen op de maatschappelijke behoefte door het aanbod van nieuwe schooltypen. Ontbreekt er een nationaal, planmatig onderwijsbeleid, mede door de ontwikkeling van de onderwijskunde, kiezen de ouders meer voor de kwaliteit van het onderwijs. Deze studie vult een hiaat op in de geschiedenis van het onderwijssysteem en geeft door de kleine veranderingen heen de grote lijnen aan van het samenspel van onderwijs en maatschappij. Uitstekende studie voor schoolleiding en historisch geinteresseerden.
Advertentienummer: m2095196165