Halsteren. Samen wonen langs Zoom en Golven Bieden
Kerende kansen. Het Nederlandse bedrijfsleven in de 20e eeuw
Bieden
Ophalen of Verzenden
Thuisbezorgd via PostNL voor € 4,25
80sinds 14 mei. '24, 21:35
Kenmerken
ConditieZo goed als nieuw
Periode20e eeuw of later
Jaar (oorspr.)2003
Beschrijving
Kerende kansen. Het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw.
Door Keetie E. Sluyterman.
Uitgever Boom, 2003.
Softcover, 389 pagina's.
591 gram.
Formaat: 21,5 x 14,5 x 3,7 cm.
Het boek is in zeer goede staat.
Zie ook andere advertenties van Jansje's Store.
117be
Ondernemen is een zaak van kerende kansen. Steeds weer moeten ondernemers proberen het juiste antwoord te vinden op problemen die zich voordoen en inspelen op nieuwe kansen die zich aandienen.
Het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw
Dit boek over het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw beschrijft de boeiende wisselwerking tussen de strategie van ondernemers en de veranderende economische, sociale en politieke omstandigheden. Het is een verhaal van vallen en opstaan van goede en slechte tijden , van kiezen en gekozen worden.
Een volledig overzicht
De Nederlandse bedrijfsgeschiedenis heeft de afgelopen decennia volop in de belangstelling gestaan. Tot nu toe ontbrak echter een samenvattend overzicht. Dit boek voorziet in deze lacune. Met de bedrijfsstrategie als invalshoek biedt het een eerste overzicht van het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw. Er komen belangrijke en actuele themas aan de orde zoals de organisatie van het familiebedrijf, de opkomst van managers en van het grootbedrijf, fusies en overnames, arbeidsverhoudingen, de relatie tussen bedrijfsleven en overheid en de expansie van multinationale ondernemingen.
Kiezen voor zekerheid of het nemen van risico?
Het ondernemersbeleid van de afgelopen eeuw laat een zeer interessante paradox zien: op de thuismarktgaven ondernemers veelal de voorkeur aan samenwerking in kartels, netwerken en andere overleg structuren boven de onzekerheid van de concurrentie. Tegelijker tijd bleken Nederlandse ondernemers echter bereid de wijde wereld in te trekken en grote risicos te lopen door in het buitenland activiteiten te ontplooien. Vanuit de beschutte positie in eigen land werden de kansen in het buitenland gegrepen.
Recensie(s)
Juist nu we ons weer in een periode van economische laagconjunctuur bevinden, is het ter relativering goed om ons te realiseren dat deze dalen in de achter ons liggende eeuw aanmerkelijk dieper konden zijn. Maar ook laat 'Kerende kansen' zien dat de wijze waarop overheid en bedrijfsleven hierop reageren, aanmerkelijk veranderd is. Zo zijn remedies als kartelvorming, protectionisme, financiele overheidssteun en creeren van werkgelegenheid inmiddels al weer erg gedateerd en lijkt de economie van de vrije markt volledig dominant. Hoewel de geschiedenis van de Nederlandse economie in de twintigste eeuw door anderen reeds uitvoerig is beschreven en opzienbarende conclusies daarom niet te verwachten zijn, onderscheidt dit boek zich door in plaats van macro-economische ontwikkelingen de bedrijfsstrategie als uitgangspunt te nemen. Gezien de diversiteit aan bedrijven komt het er echter toch vaak op neer dat deze analyse op sectorniveau gemaakt is, met uitzondering van de vier multinationals die inmiddels al weer (bijna) een eeuw bestaan: Philips, Unilever, Shell en de Kunstzijde Unie.
Door Keetie E. Sluyterman.
Uitgever Boom, 2003.
Softcover, 389 pagina's.
591 gram.
Formaat: 21,5 x 14,5 x 3,7 cm.
Het boek is in zeer goede staat.
Zie ook andere advertenties van Jansje's Store.
117be
Ondernemen is een zaak van kerende kansen. Steeds weer moeten ondernemers proberen het juiste antwoord te vinden op problemen die zich voordoen en inspelen op nieuwe kansen die zich aandienen.
Het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw
Dit boek over het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw beschrijft de boeiende wisselwerking tussen de strategie van ondernemers en de veranderende economische, sociale en politieke omstandigheden. Het is een verhaal van vallen en opstaan van goede en slechte tijden , van kiezen en gekozen worden.
Een volledig overzicht
De Nederlandse bedrijfsgeschiedenis heeft de afgelopen decennia volop in de belangstelling gestaan. Tot nu toe ontbrak echter een samenvattend overzicht. Dit boek voorziet in deze lacune. Met de bedrijfsstrategie als invalshoek biedt het een eerste overzicht van het Nederlandse bedrijfsleven in de twintigste eeuw. Er komen belangrijke en actuele themas aan de orde zoals de organisatie van het familiebedrijf, de opkomst van managers en van het grootbedrijf, fusies en overnames, arbeidsverhoudingen, de relatie tussen bedrijfsleven en overheid en de expansie van multinationale ondernemingen.
Kiezen voor zekerheid of het nemen van risico?
Het ondernemersbeleid van de afgelopen eeuw laat een zeer interessante paradox zien: op de thuismarktgaven ondernemers veelal de voorkeur aan samenwerking in kartels, netwerken en andere overleg structuren boven de onzekerheid van de concurrentie. Tegelijker tijd bleken Nederlandse ondernemers echter bereid de wijde wereld in te trekken en grote risicos te lopen door in het buitenland activiteiten te ontplooien. Vanuit de beschutte positie in eigen land werden de kansen in het buitenland gegrepen.
Recensie(s)
Juist nu we ons weer in een periode van economische laagconjunctuur bevinden, is het ter relativering goed om ons te realiseren dat deze dalen in de achter ons liggende eeuw aanmerkelijk dieper konden zijn. Maar ook laat 'Kerende kansen' zien dat de wijze waarop overheid en bedrijfsleven hierop reageren, aanmerkelijk veranderd is. Zo zijn remedies als kartelvorming, protectionisme, financiele overheidssteun en creeren van werkgelegenheid inmiddels al weer erg gedateerd en lijkt de economie van de vrije markt volledig dominant. Hoewel de geschiedenis van de Nederlandse economie in de twintigste eeuw door anderen reeds uitvoerig is beschreven en opzienbarende conclusies daarom niet te verwachten zijn, onderscheidt dit boek zich door in plaats van macro-economische ontwikkelingen de bedrijfsstrategie als uitgangspunt te nemen. Gezien de diversiteit aan bedrijven komt het er echter toch vaak op neer dat deze analyse op sectorniveau gemaakt is, met uitzondering van de vier multinationals die inmiddels al weer (bijna) een eeuw bestaan: Philips, Unilever, Shell en de Kunstzijde Unie.
Advertentienummer: m2115122736
Populaire zoektermen
de jong koninkrijk der nederlanden in Geschiedenis & Vaderlandkroniek van nederland in Geschiedenis & Vaderlandgens nostra in Geschiedenis | Vaderlandalgemene geschiedenis der nederlandenGeschiedenis & Vaderland in Boekenelsevier in Geschiedenis, Vaderlandhandboek in Geschiedenis, Vaderlandshell in Geschiedenis, Vaderland100 jaar in Geschiedenis, Vaderlandmet radio in Geschiedenis, Vaderlandreader's digest in Geschiedenis & Vaderlandvan alexander in Geschiedenis, Vaderlandj de rek in Geschiedenis & Vaderlandde schoonheid van ons land in Geschiedenis & Vaderlandveldgids nederlandse floratopper 140x200battle b-damanfietsenwinkel ravensteineurom pac 12ltd 454 in Kawasaki