HANDBOEK HEILZAME KRUIDEN * Penelope Ody€ 49,95
HET INDISCHE SPOOR IN OOROGSTIJD 1873-1949
€ 9,95
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 4,25
351sinds 31 mar. '25, 08:12
Kenmerken
ConditieGelezen
Jaar (oorspr.)2003
AuteurJan de Bruin
Beschrijving
Jan de Bruin
HET INDISCHE SPOOR IN OOROGSTIJD. De spoor- en tramwegmaatschappijen in nederlands-Indië in de vuurlinie, 1873-1949
9789071513466
Vaste prijs, op lagere biedingen wordt niet gereageerd
€ 14,20 inclusief verzending binnen Nederland
€ 10 bij ophalen in Groningen
2 punten kaft gestoten, verkleuring boven op snee en langs bovenrand blzn, lichte gebruikssporen kaft, iets uitgegomd voorin, naamsticker voorin
Uitgeverij Uquilair, 1e druk 2003; hardcover, 224 blzn
Mede dankzij de Atjeh Tram konden de Nederlanders zich in de negentiende eeuw handhaven in Koetaradja. De aanleg van de Atjeh Tram na 1896 maakte de verovering door de Nederlanders van heel Atjeh mogelijk. Deze enige Nederlandse "oorlogslijn" wordt in dit boek dan ook uitgebreid beschreven. Na de Duitse inval in Nederland werden in de kolonie verstrekkende mobilisatiemaatregelen genomen. De Japanse bezetting in februari/maart 1942 zette de gehele koloniale samenleving op haar kop. De Nederlandse "bazen" werden achter prikkeldraad opgesloten en bijna al de spoor- en tramwegmaatschappijen op Java werden samengesmeed tot één spoorwegbedrijf onder directe Japanse leiding. Dit alles had enorme gevolgen voor het personeel, het materiaal en de infrastructuur. De Japanners lieten op Sumatra en Java oorlogslijnen bouwen ten koste van vele duizenden levens. In de chaotische periode na de Tweede Wereldoorlog ontstonden twee spoorwegbedrijven: die van de Republiek Indonesië en het Verenigd Spoorwegbedrijf aan Nederlandse zijde.
Over de geschiedenis van de spoor- en tramwegen in voormalig Nederland-Indie in tijden van oorlog is zeer weinig gepubliceerd. Met dit boek heeft Jan de Bruin getracht om inzicht te verschaffen in de complexe geschiedenis van de railbedrijven in die perioden. Omdat velen niet bekend zijn met de geschiedenis van de afzonderlijke bedrijven in de voormalige kolonie wordt in de inleidende hoofdstukken de ontwikkeling van de spoor- en tramwegnetten beschreven en elke maatschappij afzonderlijk belicht.
HET INDISCHE SPOOR IN OOROGSTIJD. De spoor- en tramwegmaatschappijen in nederlands-Indië in de vuurlinie, 1873-1949
9789071513466
Vaste prijs, op lagere biedingen wordt niet gereageerd
€ 14,20 inclusief verzending binnen Nederland
€ 10 bij ophalen in Groningen
2 punten kaft gestoten, verkleuring boven op snee en langs bovenrand blzn, lichte gebruikssporen kaft, iets uitgegomd voorin, naamsticker voorin
Uitgeverij Uquilair, 1e druk 2003; hardcover, 224 blzn
Mede dankzij de Atjeh Tram konden de Nederlanders zich in de negentiende eeuw handhaven in Koetaradja. De aanleg van de Atjeh Tram na 1896 maakte de verovering door de Nederlanders van heel Atjeh mogelijk. Deze enige Nederlandse "oorlogslijn" wordt in dit boek dan ook uitgebreid beschreven. Na de Duitse inval in Nederland werden in de kolonie verstrekkende mobilisatiemaatregelen genomen. De Japanse bezetting in februari/maart 1942 zette de gehele koloniale samenleving op haar kop. De Nederlandse "bazen" werden achter prikkeldraad opgesloten en bijna al de spoor- en tramwegmaatschappijen op Java werden samengesmeed tot één spoorwegbedrijf onder directe Japanse leiding. Dit alles had enorme gevolgen voor het personeel, het materiaal en de infrastructuur. De Japanners lieten op Sumatra en Java oorlogslijnen bouwen ten koste van vele duizenden levens. In de chaotische periode na de Tweede Wereldoorlog ontstonden twee spoorwegbedrijven: die van de Republiek Indonesië en het Verenigd Spoorwegbedrijf aan Nederlandse zijde.
Over de geschiedenis van de spoor- en tramwegen in voormalig Nederland-Indie in tijden van oorlog is zeer weinig gepubliceerd. Met dit boek heeft Jan de Bruin getracht om inzicht te verschaffen in de complexe geschiedenis van de railbedrijven in die perioden. Omdat velen niet bekend zijn met de geschiedenis van de afzonderlijke bedrijven in de voormalige kolonie wordt in de inleidende hoofdstukken de ontwikkeling van de spoor- en tramwegnetten beschreven en elke maatschappij afzonderlijk belicht.
Advertentienummer: m2251952230
Populaire zoektermen
de jong koninkrijk der nederlanden in Geschiedenis & Vaderlandkroniek van nederland in Geschiedenis & Vaderlandgens nostra in Geschiedenis | Vaderlandalgemene geschiedenis der nederlandenshell in Geschiedenis, Vaderlandelsevier in Geschiedenis, Vaderlandhandboek in Geschiedenis, VaderlandGeschiedenis & Vaderland in Boekenreader's digest in Geschiedenis & Vaderland100 jaar in Geschiedenis, Vaderlandvan alexander in Geschiedenis, Vaderlandmet radio in Geschiedenis, Vaderlandj de rek in Geschiedenis & Vaderlandde schoonheid van ons land in Geschiedenis & Vaderlandlego 200 in Duplo en Legobts sleutelhangerbarok ornamentasus laptop i7 in Computers en Softwarebringo golfkarbeamer scherm in Projectieschermengroessen in Dieren en Toebehorenfietsen maastricht in Damesfietsenkinderboeken 7 jaar1440x900 inch