Het Gezantschap Der Neerlandtsche Oost-Indische Compagnie

Zie omschrijving
Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
691sinds 11 mar. '25, 19:51
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGelezen
GebiedAzië
Periode15e en 16e eeuw
Jaar (oorspr.)1666
AuteurNiehof

Beschrijving

Zeer oud compleet boek met alle tekenening/prenten

Verzekeringswaarde 20K    . Biedingen moeten redelijk zijn 


Binnen de 'nieuwe' stroom van informatie over China die ontstond aan het eind de zeventiende eeuw, bestaande uit reisverslagen van handelsmissies, vormde Het Gezantschap een unieke bron. De publicatie van het werk, voorzien van in totaal 149 prenten waarin Nieuhof zijn observaties 'na het leven' zou hebben afgebeeld, markeert een van de eerste punten in de geschiedenis van de literaire chinoiserie waarin illustraties aan te treffen waren die een naar realistische weergave zouden bieden van zowel de uiterlijke kenmerken van het Chinese volk als haar klederdracht. Voorafgaand aan deze periode werd het beeld van de Chinezen in Europa vooral gedomineerd door fantasie-illustraties, die al een aantal eeuwen de ronde deden.
Vooral na 1640 waren er in de Nederlanden verschillende vertaalde reisbeschrijvingen en beschrijvingen van China in druk verschenen, waaronder die van Mendes Pinto (1652), Martini (1660) en Marco Polo (1664), voorzien van fantasie-illustraties. Johan Nieuhof tekende China echter „naar het leven‟ en dat was voor het eerst in Europa.
— Arie Pos[4]Zodoende was Het Gezantschap het eerste werk in een serie bronnen dat trachtte een representatie te geven die niet berustte op fantasieën, maar op de directe observatie van de auteur. Johan Nieuhof was de eerst persoon die persoonlijk geïllustreerde beelden van China aan het Europese volk leverde. Deze nieuwe trend werd snel opgepikt en voortgezet door Athanasius Kircher's China Illustrata (1667) en Olfert Dapper's reisverslag. Het Gezantschap en de werken die in diens voetsporen traden, vervulden de Europese fascinatie voor het exotische en mysterieuze China in een ongekende vorm. Zodoende berustte het Europese beeld van dit verre oord niet meer op de fantasierijke beschrijvingen van Marco Polo of Pinto, maar kreeg men een letterlijke weergave van het Chinese volk aangereikt, die hen gemakkelijk in staat stelde om de plaatsen en mensen waarover zij gelezen hadden te visualiseren. Het werk bood voor het eerst een gedetailleerd en visueel ondersteund ooggetuigenverslag over China, van Kanton tot aan Peking, dat de lezer als het ware aan de hand meevoerde op de desbetreffende reis.
Daarnaast leidden de 150 prenten in de 18e eeuw tot een groei in populariteit van de chinoiserie, een artistieke stroming. Veel kunstenaars en architecten baseerden zich op de prenten in de boeken van Nieuhof. De oorspronkelijke prenten werden door Leonard Blussé van Oud Alblas pas in 1984 teruggevonden in de collectie van prins Roland Bonaparte, een antropoloog die alles over Madagaskar, maar onder andere ook over Lapland en Amerikaanse indianen verzamelde.
Referenties[bewerken | brontekst bewerken]
  • ↑ Nieuhof, Johan (1665), Het gezantschap der Neêrlandtsche Oost-Indische Compagnie, aan den grooten Tartarischen Cham, den tegenwoordigen keizer van China : waar in de gedenkwaerdighste geschiedenissen, die onder het reizen door de Sineesche landtschappen, Quantung, Kiangsi, Nanking, Xantung en Peking, en aan het keizerlijke hof te Peking, sedert den jare 1655 tot 1657 zijn voorgevallen, op het bondigste verhandelt worden : befeffens een naukeurige Beschryving der Sineesche steden, dorpen, regeering, wetenschappen, hantwerken, zeden, godsdiensten, gebouwen, drachten, schepen, bergen, gewassen, dieren, &c. en oorlogen tegen de Tarters : verçiert men over de 150 afbeeltsels, na't leven in Sina getekent. Jacob van Meurs. Geraadpleegd op 7 mei 2014.
Advertentienummer: m2244709263