Conceptuele Kunst - Miss General Idea - 1968-1984 - zeldzaam
Kenmerken
Beschrijving
BESTELLEN KAN ALLEEN DOOR TE KLIKKEN OP DE LINK RECHTS IN DE ADVERTENTIE VIA MIJN WEBSHOP. PLAATS UW BESTELLING IN HET WINKELMANDJE. VERZENDEN EN AFHALEN ZIJN MOGELIJK (IN HET KEUZE-MENU ) EN BIJ MEERDERE PRODUCTEN WORDEN AUTOMATISCH SLECHTS 1X VERZENDKOSTEN BEREKEND.
BETALING VIA IDEAL OF PAYPAL.
OOK VERZENDING NAAR BELGIË IS MOGELIJK (BETALING VIA PAYPAL). UW BESTELLING WORDT UITERLIJK 1 WERKDAG NA BESTELLING VERZONDEN. EEN TRACK EN TRACE CODE KRIJGT U VAN MIJ DOOR.
KIJK OOK EENS NAAR MIJN ANDERE ADVERTENTIES. VAAK HEB IK VAN EEN BEPAALD ONDERWERP DIVERSE BOEKEN OP VOORRAAD – SCHEELT IN VERZENDKOSTEN.
Paperback met lichte gebruikssporen, algeheel is het boek in zeer goede, gave staat, zonder inschrijvingen.
- 1984
- 112 blz.
- Van Abbe Museum Eindhoven
- Engels
General Idea was een kunstenaarscollectief dat met mediawerken internationaal de aandacht trok van 1967 tot 1994. Het collectief bestond uit Felix Partz, Jorge Zontal en AA Bronson en speelde een vooraanstaande rol binnen de conceptuele kunst. Het Canadese collectief had als thuisbasis Toronto en werkte tussen 1986 en 1993 ook vanuit New York.
De werkwijze van het collectief bestond onder meer uit het realiseren van onconventionele publicaties binnen de massamedia en vormde een richtingwijzend model voor latere generaties van conceptuele kunstenaars. De productie bestond onder meer uit postkaarten, offset-affiches, vloerkleden, luchtballonnen, wapenemblemen, speldjes en ruimtevullende installaties
Het collectief publiceerde een groot aantal edities waaronder ook video's en films. Werk van General Idea was in Europa onder andere te zien op de Biënnale van Venetië en documenta 10 in Kassel. In 1992 toonde de Württembergischer Kunstverein in Stuttgart de grote expositie Fin de siècle.
Tussen 1972 en 1984 publiceerde dit collectief het tijdschrift FILE Magazine (vanaf 1975: FILE Megazine) dat ontstond naast haar kunstenaarsinitiatief Art Metropole in Toronto. Tijdschrift, expositieruimte en uitgeverij boden een podium aan kunstenaars met bijzondere uitgaven zoals kunstenaarsboeken en multiples. De uitgeverij van Art Metropole bestaat nog steeds en realiseert kunstenaarspublicaties in alle denkbare vormen.
In 1968 vonden AA Bronson, Jorge Zontal en Félix Partz zichzelf opnieuw uit als de kunstenaarsgroep General Idea, waarbij ze films, video's, optredens en foto's produceerden, die allemaal samen functioneerden. Zoals ze in 1975 zeiden: "Het algemene idee is eigenlijk dit: een kader waarin we de rol van de kunstenaar vervullen terwijl we de levende legende zien." Ze zagen zichzelf opnieuw als figuren van de populaire cultuur, die op zoek waren naar roem, fortuin en glamour. Hoewel een onderzoek naar de aard van glamour de voornaamste zorg van hun vroege werken was, vond het zijn wezenlijke uitdrukking in de verschillende schoonheidswedstrijden die ze in 1970 begonnen te ontwikkelen. Meer specifiek waren de Miss General Idea Beauty Pageant uit 1984 en de daaropvolgende Missie uit 1984. Algemeen idee Paviljoen werkte kaderstructuren uit die verwijzen naar vormen van populair amusement. General Idea zocht de geneugten van de zogenaamde entertainmentindustrie en bedacht verschillende manieren van verspreiding - bijvoorbeeld publiciteits-/promo-shots van hun verschillende identiteitsmaskers en een video die het georkestreerde en geprogrammeerde gejuich van een publiek documenteerde. In Let's Entertain wordt General Idea vertegenwoordigd door General Idea's Yen Boutique (1991), die verschillende General Idea-veelvouden bevat.