Hedendaagse muziek in de westerse wereld-+ Gids orkestmuziek€ 3,00
MELODIEËN EN LIEDEREN: Tweede Jaar door JUSTINE WARD
310sinds 9 jun. '25, 09:49
€ 4,00
Ophalen of Verzenden
Kenmerken
Beschrijving
MELODIEËN en LIEDEREN
ten gebruike van onderwijzer en leerlingen
bij
MUZIEK
in de school
TWEEDE LEERJAAR
Eerste druk 1950.
Dit mooie boekwerk bevat de liedteksten plus bijbehorend noten. Zelfs staan er aanwijzingen voor te dirigeren bij. Het gaat om 47 Nederlandse liederen, 29 Gregoriaanse gezangen en 250 melodieën. Aan het einde van ieder zangstuk staat nog een vertaling of verklaring van bepaalde woorden.
Justine Ward was een Amerikaanse muziekpedagoge die een zangmethode ontwikkelde voor de katholieke lagere school, de zogeheten Ward-methode. Kenmerkend voor de lessen was, dat de schoolkinderen naast kinderliedjes en volksliedjes ook Gregoriaans leerden zingen. De methode was met name in zwang van de jaren 1920 tot de jaren 1960.
Zij was gegrepen door de muzikale hervormingen van Paus Pius X, die vanaf 1903 de Gregoriaanse muziek binnen de katholieke kerk in zijn oorspronkelijke luister wilde herstellen. Ze ontwikkelde in de jaren 1910 de Ward-methode. Haar uitgangspunt was, dat muziek een fundamenteel onderdeel is van de opvoeding. Muzikale vorming zou leiden tot harmonische ontwikkeling, waarbij het kind een actieve rol moest spelen. Muziekonderwijs zou ook deel uit moeten maken van andere vakken, zoals godsdienst- en taallessen.
Belangrijk waren daarbij ritme en melodie (met ondersteunende lichaamsbeweging), stemvorming, gehooroefeningen, geheugentrainingen, van blad leren zingen en improvisatie. Het liedrepertoire bestond uit kinderliedjes, volksliedjes, canons en Gregoriaans.
In 1927 ontmoette Ward twee Nederlanders: pastoor Henri Vullinghs en onderwijzer Jos Lennards. In de zomer van dat jaar volgden zij een cursus bij haar in Amerika en na terugkomst introduceerden zij de Ward-methode op verschillende katholieke lagere scholen. In 1934 verscheen Wards eerste lesboek als Muziek in de school in het Nederlands. In 1938 gebruikten 250 scholen in Nederland deze zangmethode. Vanaf de jaren 1960 nam het gebruik van de Ward-methode af.
Inclusief inhoudsopgave van Nederlandse liederen en Gregoriaanse gezangen
====================================
Bindwijze: Gebonden hardcover met gedeeltelijk linnen band (groen)
Afmeting in mm HxBxD ongeveer: 170 x 210 x 15
Aantal blz: 152
Trefwoorden: kinderliedjes, zangspelletjes, zangkunst
Uitgever: Desclée en Cie Doornik
Auteur: Justine Ward (1879-1975)
Illustraties: Frances Delehanty
Taal: NL
Druk: 1 uit 1950
ten gebruike van onderwijzer en leerlingen
bij
MUZIEK
in de school
TWEEDE LEERJAAR
Eerste druk 1950.
Dit mooie boekwerk bevat de liedteksten plus bijbehorend noten. Zelfs staan er aanwijzingen voor te dirigeren bij. Het gaat om 47 Nederlandse liederen, 29 Gregoriaanse gezangen en 250 melodieën. Aan het einde van ieder zangstuk staat nog een vertaling of verklaring van bepaalde woorden.
Justine Ward was een Amerikaanse muziekpedagoge die een zangmethode ontwikkelde voor de katholieke lagere school, de zogeheten Ward-methode. Kenmerkend voor de lessen was, dat de schoolkinderen naast kinderliedjes en volksliedjes ook Gregoriaans leerden zingen. De methode was met name in zwang van de jaren 1920 tot de jaren 1960.
Zij was gegrepen door de muzikale hervormingen van Paus Pius X, die vanaf 1903 de Gregoriaanse muziek binnen de katholieke kerk in zijn oorspronkelijke luister wilde herstellen. Ze ontwikkelde in de jaren 1910 de Ward-methode. Haar uitgangspunt was, dat muziek een fundamenteel onderdeel is van de opvoeding. Muzikale vorming zou leiden tot harmonische ontwikkeling, waarbij het kind een actieve rol moest spelen. Muziekonderwijs zou ook deel uit moeten maken van andere vakken, zoals godsdienst- en taallessen.
Belangrijk waren daarbij ritme en melodie (met ondersteunende lichaamsbeweging), stemvorming, gehooroefeningen, geheugentrainingen, van blad leren zingen en improvisatie. Het liedrepertoire bestond uit kinderliedjes, volksliedjes, canons en Gregoriaans.
In 1927 ontmoette Ward twee Nederlanders: pastoor Henri Vullinghs en onderwijzer Jos Lennards. In de zomer van dat jaar volgden zij een cursus bij haar in Amerika en na terugkomst introduceerden zij de Ward-methode op verschillende katholieke lagere scholen. In 1934 verscheen Wards eerste lesboek als Muziek in de school in het Nederlands. In 1938 gebruikten 250 scholen in Nederland deze zangmethode. Vanaf de jaren 1960 nam het gebruik van de Ward-methode af.
Inclusief inhoudsopgave van Nederlandse liederen en Gregoriaanse gezangen
====================================
Bindwijze: Gebonden hardcover met gedeeltelijk linnen band (groen)
Afmeting in mm HxBxD ongeveer: 170 x 210 x 15
Aantal blz: 152
Trefwoorden: kinderliedjes, zangspelletjes, zangkunst
Uitgever: Desclée en Cie Doornik
Auteur: Justine Ward (1879-1975)
Illustraties: Frances Delehanty
Taal: NL
Druk: 1 uit 1950
Advertentienummer: m2277336738
Populaire zoektermen
25 jaar popmuzieksurinaamse muziekintro, muziek25 jaar popmuziekkrontjong liederenMuziekleger des heils muziek25 jaar popmuziekdraaiorgel muziek25 jaar popmuziekblues muziekmuziek encyclopediecountry muziekmuziek zangfietsenberging in Bergingen en Tuinkasteniveco daily open laadbak in Bestelauto'svolkswagen fox 2010 in Volkswagenfeyenoord nieuw in Breien en Hakenmodelauto boers in Modelauto's | 1:50bouwjaar 2000 in Motoren | Hondaplateel delfts in Antiek | Keramiek en Aardewerkcreafort meubels in Stoelenaugust in Piano'srenault 56 tractor in Accu's en Toebehoren