Das Volkswagenwerk und seine Arbeiter im Dritten Reich

€ 19,90
Ophalen of Verzenden
Verzenden voor € 6,45
210sinds 4 mei. '25, 09:41
Deel via
of

Kenmerken

ConditieNieuw
OnderwerpOverige onderwerpen
PeriodeTweede Wereldoorlog
Auteur Mommsen & Grieger

Beschrijving

zeer dikke hardcover uitgave met stofomslag en origineel leeslint, door Hans Mommsen & Manfres Grieger, uitgeverij Econ, 1ste druk 1996, in het duits, 1055 blz, met vele zw/wit foto's en vele statistieken.

Volkswagen is een van Duitslands grootste exportsuccessen aller tijden. Afgelopen jaar werd meer winst gemaakt dan ooit. Dat de wortels liggen in de duistere jaren dertig, verzwijgt de fabrikant het liefst.Volkswagen is een van Duitslands grootste exportsuccessen aller tijden. Afgelopen jaar werd meer winst gemaakt dan ooit. Dat de wortels liggen in de jaren dertig verzwijgt het concern het liefst.

De eerste zaadjes voor de latere Volkswagen werden al in 1933 geplant, toen niemand minder dan Adolf Hitler tijdens de Berlijnse autosalon de automobilisering van het Duitse volk eiste. Hitler wenste letterlijk een auto voor het volk, om daarmee de Duitse Volksgemeinschaft te stimuleren. Het was de Oostenrijker Ferdinand Porsche die in 1934 de opdracht kreeg om een prototype van een wagen voor het volk te ontwikkelen. Hitler en zijn entourage wilden een auto die met honderd kilometer per uur over de Autobahn zou rijden, die zuinig was en die niet meer dan duizend Reichsmark zou kosten. Vooral die laatste eis – de lage prijs voor de auto – was moeilijk te realiseren.

Overigens was het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de auto in Duitsland ontwikkeld werd. Voordat hij in dienst trad van Volkswagen ontwierp de jonge Porsche al auto’s en motoren voor verschillende andere Duitse bedrijven. Zijn reputatie was zo groot dat hij al in 1932 bezoek kreeg van een delegatie uit Moskou. Jozef Stalin wilde Porsche graag als algemeen directeur voor de ontwikkeling van de sovjetautoindustrie in dienst nemen. Dat Porsche dit aanbod uiteindelijk afsloeg, had weinig met de politieke kleur van Stalin te maken. Volgens Hans Mommsen, auteur van het duizend pagina’s dikke boek Das Volkswagenwerk und seine Arbeiter im Dritten Reich, was Porsche een typische ingenieur, die niet in politiek, maar alleen in technologische ontwikkeling geïnteresseerd was. Porsche twijfelde vooral over het feit dat hij in Rusland in een omgeving zou moeten werken waar zijn naaste medewerkers geen Duits spraken. In plaats van Stalin werd het uiteindelijk dus Hitler. Had Porsche anders besloten, dan hadden de Russen misschien wel niet in Lada’s maar in Volkswagens rondgereden.

Een meer dan interessant boek

in uitstekende staat
binding perfect, hoekjes perfect, geen naam vorige eigenaar, omslag heeft minimale gebruikssporen (zie foto's), kado waardig

prijs excl € 6.45 portokosten via DHL Parcel met track & trace
afhaal in Apeldoorn is uiteraard ook mogelijk

zie ook mijn andere advertenties oorlog & militair, sport, topografie, Scandinavische thrillers, SF, topografie, literatuur, religie, planten en dieren, fotografie, breien, haken, mode, tapijten, astrologie, esoterie, het bakkersvak, wielrennen, vechtsport, techniek, schaken en nog vele andere onderwerpen

Bij aankoop van meerdere boeken betaalt u nooit meer dan € 6.45 portokosten met track & trace
Advertentienummer: m2264217334