Binnen was buiten
Beschrijving
Titel: Binnen was buiten
Schrijver: Kempers, Paul
Bindingswijze: Paperback
EAN: 9789078088448
Conditie: Goed
Let op: Hieronder staat een algemene beschrijving van hoe wij onze conditietypes classificeren. Als u een nauwkeuriger beeld wilt of specifieke vragen heeft, stuur ons dan een bericht en we kijken het graag voor u na.
Conditie-omschrijvingen:
- Als Nieuw: Nauwelijks gebruikssporen, bijna als nieuw.
- Goed: Kan lichte gebruikssporen vertonen, zoals wat verkleuring of een naam op de schutbladen, maar doorgaans geen onderstrepingen of aantekeningen in de tekst.
- Redelijk: Boek in redelijke staat. Kan gebruikssporen vertonen, zoals verkleuring, leesvouwen in de rug, onderstrepingen, aantekeningen, lichte vervuiling aan de randen, ezelsoren of een kromme rug.
- Nieuw: Boek is nieuw.
Beschrijving:
"Geen marmer, geen fluweel, geen Griekse Zuilen, geen bovenlicht.' Onder dit motto verrees begin jaren 50 aan de Amsterdamse Van Baerlestraat een bescheiden ogend museumgebouw van glas en wederopbouwbeton, dat spraakmakend zou worden. Geestelijk vader van de eerste uitbreiding van het Stedelijk Museum Amsterdam was directeur Willem Sandberg, wiens ideeën over kunstpresentatie zowel felle kritiek uitlokten als internationaal navolging vonden. De eerste directeur van het Centre Pompidou, de Zweed Pontus Hultén, verklaarde zich openlijk schatplichtig aan de doorzichtige vleugel, Stedelijk-directeur Edy de Wilde beschouwde de nieuwbouw als een ramp. Aat Veldhoen, Philip Guston en Picasso. Carolien Gehrels, Willem Sandberg en Edy de Wilde. Al deze namen zijn verbonden met de Nieuwe Vleugel van het Stedelijk Museum. In 2006 wierp de Amsterdamse wethouder van Cultuur een baksteen door de ruit van Sandbergs vermaarde museumuitbreiding, die aan sloop ten prooi viel. Na de steen, de schok en de verontwaardiging zette kunsthistoricus en publicist Paul Kempers de bewogen geschiedenis van de Sandbergvleugel op schrift.In deze publicatie beschrijft de auteur het rijke verleden van het nu afgebroken gebouw, dat lange tijd gold als de belichaming van het democratische, open museum. De auteur sprak met Sandberg-kenners en Amsterdamse kunstenaars, inventariseerde de reacties op de omstreden afbraak en knoopt aan bij de al meer dan tien jaar durende discussie over de functie van het museum voor hedendaagse kunst