Verhalen verbinden. Ruimte voor vertellen op school
Kenmerken
Beschrijving
Verhalen verbinden. Ruimte voor vertellen op school
(Aat van der Harst, Bas van den Berg, Cocky Fortuin – van der Spek & Alida Gersie-essay)
Mensen en verhalen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kinderen groeien door verhalen. Zo leren zij de wereld om zich heen kennen. Waar ruimte wordt gemaakt voor vertellen, ontstaat een plek waar jongeren leren van ervaringen van elkaar of van ouderen. Verhalen zijn geen informatiedragers, maar voertuigen van praktische wijsheid die het leven richting geven. Iedereen, jong of oud, draagt verhalen met zich mee die het verlangen naar een goed en echt leven wekken.
Dit boek wil de kunst van het vertellen als instrument voor het delen van ervaringskennis weer terugbrengen in het hart van de school. Het is geschreven voor leraren die dagelijks in het contact met leerlingen en met elkaar gestalte geven aan zinvol en levensecht onderwijs. Zij vertellen elke dag kleine en grote verhalen die zij verweven in hun lessen.
Dit praktijkboek wil hen ondersteunen in het scheppen van een klimaat waarin verhalen van leerlingen en leraren elkaar kunnen raken zodat iedereen in de klas leert aan en met elkaar. Hoe roep je de verhalen van de leerlingen wakker? Hoe sluit je als leraar met een verhaal aan bij situaties die zich voordoen in de klas. Daarover gaat dit boek. Leraren in het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs en de bovenbouw van het primair onderwijs worden met een keur aan verhalen en voorbeelden wegwijs gemaakt in de wonderlijke wereld van verhalen en vertellen.
Als het boek evenveel plezier in verhalen en het vertellen van verhalen losmaakt bij de gebruikers als het bij de makers heeft gedaan, dan is het in zijn opzet volledig geslaagd.
Met als uitgangspunt dat vertellen een belangrijke rol speelt in het onderwijs wordt in zes verschillende hoofdstukken informatie gegeven over deze didactische werkvorm, bestemd voor vooral leerkrachten in het basis-, voortgezet, beroepsonderwijs en volwasseneducatie. Nadat eerst theorie wordt gegeven, steeds gelardeerd door korte en (on)bekende verhalen wordt aandacht besteed aan persoonlijke, fictieve en overgeleverde verhalen. In de laatste hoofdstukken wordt een handleiding aangeboden met aandachtspunten. Het taalgebruik is niet moeilijk. Het prachtig opgemaakte en uitgevoerde boek met kunstzinnige verbeeldingen (foto's etc) leest zeer plezierig, mede door de enorme bevlogenheid van de auteurs die uit alles blijkt. Mede hierdoor kan het ook zeker door anderen dan louter onderwijsmensen een enorme inspiratiebron zijn om een start te maken met vertellen. Bevat een uitgebreide literatuurlijst en een heldere inhoudsopgave.
Gebonden, 172 pag., geïllustreerd
Uitg. CPS, 2007
ISBN 9789065085689
· alleen verzenden, niet ophalen
· op biedingen die te laag zijn wordt niet gereageerd
· op biedingen die acceptabel zijn wordt snel gereageerd
· boeken worden na ontvangst van betaling meteen verstuurd