Ondertitel: het instrument waarmee kinderdagverblijven zelf hun pedagogische kwaliteit in kaart kunnen brengen
Taal: Nederlands; Vlaams
Aantal pagina's: 126
Hét instrument waarmee kinderdagverblijven zelf hun pedagogische kwaliteit in kaart kunnen brengen
Er wordt veel gesproken over de kwaliteit in de kinderopvang van nul tot vier jaar, onder andere waar het de interactievaardigheden van de groepsleiding in de omgang met kinderen betreft. Maar ook de aanwezigheid en kwaliteit van onder andere spelmateriaal en meubilering zijn bepalend voor de kwaliteit van de dagelijkse ervaringen van de kinderen. Ook structurele kwaliteitskenmerken zoals groepsgrootte, staf-kindratio en de opleiding en training van pedagogisch medewerkers spelen een rol. De vraag is alleen hoe je die kwaliteit kunt meten.
De NCKO-Kwaliteitsmonitor is een praktisch instrument waarmee kinderopvangorganisaties zelf de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang in kaart kunnen brengen. Met de Kwaliteitsmonitor is het mogelijk om de kwaliteit te beoordelen van de interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinde...