Hartleers Klaas Fleurke
Beschrijving
Altijd al willen weten hoe het er nu in school écht aan toe gaat en welke bagage er nodig is om een goede leerkracht en opvoeder te zijn? Dan kan de lezer in dit boek zijn hart ophalen.
De schrijver, die als geen ander weet hoe de hazen in het onderwijsveld lopen, gunt de lezer via leerkracht Thijs een jaar lang een verrassende kijk in de fascinerende basisschoolpraktijk van alledag. Een praktijk die soms erg weerbarstig is en waarin heel veel goed gaat, maar soms ook fout. En van fouten kun je leren. Toch?
Meester Thijs laat de lezer zien hoe hij betrokken anticipeert op zijn steeds veeleisender wordende omgeving. Er zijn namelijk legio uitdagingen en bedreigingen die hij het hoofd moet bieden. Wat te denken van overvolle klassen, kieskeurige ouders, hoge werkdruk, administratieve rompslomp, passend onderwijs, taakuitbreiding, lange vergadersessies en vragen als: Hoe haal ik gezond m'n pensioen, hoe ga ik om met 'moeilijke' kinderen, wat moet ik doen om niet door te draaien en hoe ziet de school van de toekomst er uit?
In 'Hartleers' liggen veel antwoorden besloten op (actuele) vragen over onderwijs en opvoeden. De dagelijkse schoolgebeurtenissen worden afgewisseld met schetsen over vroeger: hierin passeren alle relevante onderwijsvakgebieden de revue en geven waardevolle informatie over het hoe en waarom van het hedendaagse onderwijs en opvoeden. De koppeling van het verhaal uit de praktijk van nu met de kennis uit het verleden maakt dit boek uniek.
Hiermee is het een stevige aanrader voor iedereen die interesse heeft in onderwijs- en opvoedingszaken. Humoristisch beschreven in klare taal met hart voor het kind, de professie en leren, waarbij de auteur erin geslaagd is de lezer tot de allerlaatste bladzijde bij de les te houden.
RecensieDit is een belangrijk boek over het huidige basisonderwijs, waarin de waan van de dag het schoolprogramma dreigt te overvleugelen. De auteur, onderwijsman in hart en nieren, laat zijn onderwijshart via zijn alter ego Meester Thijs zodanig spreken, dat velen zich in zijn kennis en ervaringen zullen herkennen. Het hoofdverhaal van dit boek speelt zich af in een volledig schooljaar. Vandaar de indeling in 38 (school)weken, die tevens de opzet van de hoofdstukindeling bepalen. In elk hoofdstuk staat een eigen thema of vakgebied centraal, waarbij hij tegelijk veel historische kennis en achtergronden over de schoolvakken biedt, zoals: de geschiedenis van rekenonderwijs, schrijfonderwijs, schooltijden, avondvierdaagse, ouderbetrokkenheid etc. Op deze wijze biedt dit boek een historisch-eigentijdse en pedagogisch-onderwijskundige dwarsdoorsnede van de dagelijkse schoolpraktijk. Dit bijzondere egodocument is niet alleen een herkenbaar boek voor vakgenoten, maar ook voor ouders en opvoeders die het onderwijs steeds meer in het hart dragen.
NBD Biblion, Drs. A. Schipper MA
- snel en goed verpakt verzonden op dezelfde of de volgende werkdag
- en bij een bestelling van boven de 75,= GRATIS verzenden