Unieke Pipowagen, woonwagen, tiny house: ruim 3 x 10m !

€ 16.500,00
Ophalen
203666sinds 14 mar. '24, 21:49
Deel via
of

Beschrijving

Te koop deze unieke Pipowagen uit de jaren '70.

Deze salonwagen is gemaakt in Ede of Veenendaal (waarschijnlijk door Donkervoort) als, en heeft toen een aantal mooie "opties" meegekregen, zoals gegraveerde ruiten en spiegels (foto's volgen), en de tussen- en achterdeuren (eigenlijk voordeuren, als je rijdt) met houtsnijwerk. Ook de gordijnhouders rondom boven de ramen zijn voorzien van prachtig houtsnijwerk.

Aan de andere kant bevindt zich een ruime erker, die veel licht geeft. In het algemeen heeft de wagen grote ramen en veel licht.

Ook uniek zijn de halfronde hoekkasten binnen, in de middelste ruimte (keuken bij ons) en achterste kamer (woon/slaapkamer) zijn ook uniek en nog helemaal origineel, met gegraveerd glas en houtsnijwerk (zie foto's).

Uiteraard kent de wagen na bijna 50 jaar ook zijn gebreken. Opvallendste is het boven de woonkamer iets doorgezakte dak. Waarschijnlijk met sneeuw gebeurd, voor wij hem hadden. In de 7 jaar dat wij hem hebben is er echter niets gelekt, en ik heb de 'deuk' gebruikt ook een zonnepaneel in te monteren. Het zou in een warme zomerperiode rustig te verhelpen zijn met bouwstempels. Dan is het bitumen zacht en kan de spant terug in vorm gebracht worden (en gesteund of vervangen).

Eén buitenzijde van de wagen is al geheel vervangen en meteen geïsoleerd met steenwol. Dat was 4 jaar terug. Inmiddels is de andere kant daar ook wel aan toe, al zou het met wat handigheid met het goede hout dat we van de ene kant over hebben gehouden ook nog wel lukken, want het is vooral onderin dat het hout op is.

Wij hebben de wagen verwarmd met een staande houtkachel (potkachel). De schoorsteen is omgebouwd van een voor een gaskachel naar een die de hitte van hout aankan. Dat is de schoorsteen in het middengedeelte naast waar we de keuken hebben.

De 'woonkamer' heeft nog een schoorsteen die geschikt is voor een gaskachel. Een kachel voor aardgas zit er nog in.

De slaapkamer aan de disselzijde bevat nu twee stapelbedden. Die gebruiken wij nu aan één kant als bergruimte en de andere kant voor gasten.

Er is een 220V stroomcircuit met eenvoudige stoppenkast. Omdat de wagen bij ons off-the-grid stond heb ik dat gebruikt met zonnepanelen en een omvormer. Maar op een plek waar stroom is, hoeft dat natuurlijk niet.

De wagen wordt in principe verkocht met de meubels die er nu instaan. Uiteraard met de vaste kasten en spiegels en de trap buiten.

Zonnepanelen en omvormer wil ik eigenlijk zelf blijven gebruiken voor een ander project, maar eventueel is er over te praten om dat over te nemen.

Lbnl. De wagen heeft een stalen onderstel (schamel) met twee assen met elk vier wielen. De maat was een vrij archaïsche (oude tractor/aanhanger-wielmaat), maar aan de voorzijde heb ik de banden vervangen door een iets andere moderne maat, die goed te krijgen is. (Moet opzoeken welke ook weer.)

Ik heb bouwstempels en een viertal extra poten om de wagen, wanneer ie op een vaste plek staat, netjes iets van zijn banden te lichten en recht te zetten.

Hij is de afgelopen twee winters van zijn plek (Renkum) met de tractor naar een overwinterplek over de rivier gereden. (Zo'n 15 kilometer.)

Veel grotere afstanden moet je zeker wel op een dieplader doen. Zo heb ik hem ook uit Drenthe laten komen. Toevallig dus naar een plek op steenworp afstand (vergeleken met Drenthe zeker) van waar ie gemaakt is.

Ik hoop dat er een enthousiaste liefhebber de tijd heeft om deze mooie wagen verder in ere te herstellen.

Wij hebben er heel heel veel plezier van gehad, maar op de plek waar we hem het liefste hebben staan, moet ie sinds anderhalf jaar elke winter weg (dus nu voor de tweede keer) en we zijn de laatste paar jaar juist in de zomer minder in Nederland. Dus wij willen wat kleiners zoeken.
Advertentienummer: m2092638269