R12 Airco vullen oldtimers / klassiekers voor 1995
€ 140,00
138915sinds 18 apr. '18, 10:47
Beschrijving
Ombouwen (retrofitten) niet verstandig!! vul met een alternatief voor het oorspronkelijke koudemiddel.
-
Aircosystemen van old- en youngtimers van vóór 1995 die oorspronkelijk gevuld zijn met het inmiddels niet meer verkrijgbare R12 (Freon), kunnen gevuld worden met een vervanger voor R12, Duracool 12a. Duracool 12a is op dit moment de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen, en heeft zelfs betere koeleigenschappen. De kosten voor het vullen van uw oude R12 systeem met Duracool 12a zijn 140 euro per vulling koudemiddel ongeacht het gewicht, inclusief alle werkzaamheden. (diagnose van een niet werkend systeem 60 euro) Als extra wordt er altijd een kleine hoeveelheid UV vloeistof toegevoegd voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. Tevens kan er vlak voor het vullen de juiste olie die geschikt is voor R12 systemen toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.
-----------
Het vullen van de airconditioninginstallatie omvat standaard de volgende werkzaamheden:
-Het aircosysteem leeghalen en controleren van de hoeveelheid rest koudemiddel voor het bepalen van de conditie van het systeem.
-Indien mogelijk, vaststellen wat voor soort koudemiddel er tijdens de laatste vulling van het systeem gebruikt is.
- Vacümeren en lektesten.
- Spoelen met stikstof en/of afpersen van het systeem om lekkages op te sporen.
- Het aircosysteem vullen met de juiste hoeveelheid Duracool 12a koudemiddel en uv vloeistof.
- Controle op de werkdruk tijdens bedrijf, en de juiste werking van het systeem.
-----------
Ik werk alleen op afspraak, klaar terwijl u wacht! Voor een afspraak kunt u me bereiken onder nummer: 0610679008
-
airco.bolt@gmail.com (Geldrop)
-
Met vriendelijke groeten Richard Bolt.
-
-----------
De hierna volgende uitleg is bedoeld voor mensen die technisch geïnteresseerd zijn in het, hoe en waarom het raadzaam is om de airco te vullen met de vervanger voor R12:
-
Bij oldtimers en klassiekers komt het vaak voor dat de airco-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt is, dit heeft verschillende negatieve effecten. Afdichtingen in het systeem worden niet gesmeerd zoals tijdens het in bedrijf zijn van de installatie. Hierdoor zullen deze afdichtingen uitdrogen waardoor koudemiddel uit het systeem ontsnapt. De rubber slangen van het systeem hebben altijd een natuurlijke porositeit. Tijdens het draaien van de installatie zal zich op de binnenkant van de slangen een oliefilm afzetten die deze porositeit grotendeels tegengaat en voor een afdichting van de rubber slangen zorgen. Wordt de installatie gedurende langere tijd niet gebruikt, dan zal deze oliefilm verdwijnen en zal het koudemiddel via deze weg sneller zijn weg naar buiten vinden. Duracool 12a fungeert, behalve als koudemiddel, tevens als “drager” voor de olie in het systeem en zorgt daarmee voor de smering ervan. Indien er nog slechts een deel van het koudemiddel in het systeem aanwezig is, zal de compressor van de airconditioninginstallatie onvoldoende gesmeerd worden. Wat er voor kan of zal zorgen dat de aircocompressor heet loopt en in het ergste geval vastloopt. Dit vormt dan ook een hoofdreden voor het feit dat een aircosysteem regelmatig (advies: om het jaar) onderhouden dient te worden d.m.v. het bijvullen van het ontsnapte koudemiddel. Want het ontsnappen van koudemiddel zal nooit voorkomen kunnen worden, wat voor airco-installatie of wat voor merk en type auto u ook bezit. Probleem voor een relatief kleine groep mensen die nog een oude R12 (Freon) airconditioninginstallatie in hun auto hebben, is dat er geen R12 meer geproduceerd en gebruikt mag worden. Dit is in 1995 uitgefaseerd. Dit komt door de grote belasting van R12 op het milieu, de zogenaamde GWP (global warming potential). 1 Kg R12 staat gelijk aan 8,5 ton aan CO2! Veel specialisten zullen u wellicht aanraden uw oude R12 systeem om te bouwen of te “retrofitten” naar het sinds de negentiger jaren algemeen in airconditioninginstallaties toegepaste R134a, indien mogelijk??!Oude systemen (R12) maken gebruik van minerale olie die meegenomen wordt door de R12/freon in het systeem en daardoor circuleert. Elke keer als het koudemiddel langs de pomp komt wordt deze dus met de olie in het koudemiddel gesmeerd. Probleem bij “retrofitten naar R134a” is dat de bestaande minerale olie in het R12 systeem zich niet vermengt met het nieuwere R134a, dus niet circuleert en blijft zitten waar het zich toevallig in het systeem bevindt. De compressorpomp wordt op dat moment niet of nauwelijks meer gesmeerd zodat heetlopen van de pomp op den duur een feit is. Dan zou je denken dat je met het vervangen van de olie van de compressor dit probleem kunt oplossen, maar er spelen helaas nog andere zaken een rol. Zo zijn de rubberen afdichtingen en slangen van het oude R12 systeem vrijwel nooit bestand tegen het agressievere R134a koudemiddel en zullen deze binnen bepaalde tijd van binnenuit “oplossen”. Met alle gevolgen van dien. Een goede retrofit is dan ook eigenlijk slechts mogelijk indien, naast de compressorolie, alle rubberen onderdelen (O-ringen, slangen, vergeet de asafdichting van de compressor niet!) vervangen worden. Soms kan de asafdichting van de compressor niet vervangen worden door een exemplaar dat bestand is tegen het R134a gas en dient de gehele compressor vervangen te worden. Na een dergelijke ingrijpende retrofit dient het complete systeem vervolgens gespoeld te worden zodat alle resten van de oorspronkelijke minerale olie uit het systeem verwijderd worden en tenslotte kan het systeem met R134a afgevuld te worden. Dit is een op z’n minst omslachtige en over het algemeen dure aangelegenheid! En daarbij dus totaal overbodig omdat er al jaren geleden goede vervangende koudemiddelen voor R12 op de markt zijn.
-
Kortom: het ontbreken van voldoende koudemiddel is dus de meest voorkomende storing die bij oldtimers en jongtimers voorkomt en vooral in het voorjaar opgemerkt wordt of door het wisselen van eigenaar. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te laten controleren op het juiste koudemiddel en de hoeveelheid ervan. Het vullen van uw R12 installatie met Duracool 12a is dus verreweg de meest praktische, voor de hand liggende en minst kostbare methode om uw R12 airconditioninginstallatie weer in ere te herstellen. Mocht het zo zijn dat u na het lezen van deze uitleg nog aanvullende vragen heeft, kunt u me altijd mailen of bellen voor extra informatie of natuurlijk voor het maken van een afspraak om uw oude R12 airco-installatie weer nieuw leven in te blazen!
-
Met vriendelijke groeten Richard Bolt.
-
Aircosystemen van old- en youngtimers van vóór 1995 die oorspronkelijk gevuld zijn met het inmiddels niet meer verkrijgbare R12 (Freon), kunnen gevuld worden met een vervanger voor R12, Duracool 12a. Duracool 12a is op dit moment de beste vervanger voor R12 met dezelfde eigenschappen, en heeft zelfs betere koeleigenschappen. De kosten voor het vullen van uw oude R12 systeem met Duracool 12a zijn 140 euro per vulling koudemiddel ongeacht het gewicht, inclusief alle werkzaamheden. (diagnose van een niet werkend systeem 60 euro) Als extra wordt er altijd een kleine hoeveelheid UV vloeistof toegevoegd voor het opsporen van kleine lekkages in de toekomst met UV-licht. Tevens kan er vlak voor het vullen de juiste olie die geschikt is voor R12 systemen toegevoegd worden als er componenten uit het systeem vervangen zijn.
-----------
Het vullen van de airconditioninginstallatie omvat standaard de volgende werkzaamheden:
-Het aircosysteem leeghalen en controleren van de hoeveelheid rest koudemiddel voor het bepalen van de conditie van het systeem.
-Indien mogelijk, vaststellen wat voor soort koudemiddel er tijdens de laatste vulling van het systeem gebruikt is.
- Vacümeren en lektesten.
- Spoelen met stikstof en/of afpersen van het systeem om lekkages op te sporen.
- Het aircosysteem vullen met de juiste hoeveelheid Duracool 12a koudemiddel en uv vloeistof.
- Controle op de werkdruk tijdens bedrijf, en de juiste werking van het systeem.
-----------
Ik werk alleen op afspraak, klaar terwijl u wacht! Voor een afspraak kunt u me bereiken onder nummer: 0610679008
-
airco.bolt@gmail.com (Geldrop)
-
Met vriendelijke groeten Richard Bolt.
-
-----------
De hierna volgende uitleg is bedoeld voor mensen die technisch geïnteresseerd zijn in het, hoe en waarom het raadzaam is om de airco te vullen met de vervanger voor R12:
-
Bij oldtimers en klassiekers komt het vaak voor dat de airco-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt is, dit heeft verschillende negatieve effecten. Afdichtingen in het systeem worden niet gesmeerd zoals tijdens het in bedrijf zijn van de installatie. Hierdoor zullen deze afdichtingen uitdrogen waardoor koudemiddel uit het systeem ontsnapt. De rubber slangen van het systeem hebben altijd een natuurlijke porositeit. Tijdens het draaien van de installatie zal zich op de binnenkant van de slangen een oliefilm afzetten die deze porositeit grotendeels tegengaat en voor een afdichting van de rubber slangen zorgen. Wordt de installatie gedurende langere tijd niet gebruikt, dan zal deze oliefilm verdwijnen en zal het koudemiddel via deze weg sneller zijn weg naar buiten vinden. Duracool 12a fungeert, behalve als koudemiddel, tevens als “drager” voor de olie in het systeem en zorgt daarmee voor de smering ervan. Indien er nog slechts een deel van het koudemiddel in het systeem aanwezig is, zal de compressor van de airconditioninginstallatie onvoldoende gesmeerd worden. Wat er voor kan of zal zorgen dat de aircocompressor heet loopt en in het ergste geval vastloopt. Dit vormt dan ook een hoofdreden voor het feit dat een aircosysteem regelmatig (advies: om het jaar) onderhouden dient te worden d.m.v. het bijvullen van het ontsnapte koudemiddel. Want het ontsnappen van koudemiddel zal nooit voorkomen kunnen worden, wat voor airco-installatie of wat voor merk en type auto u ook bezit. Probleem voor een relatief kleine groep mensen die nog een oude R12 (Freon) airconditioninginstallatie in hun auto hebben, is dat er geen R12 meer geproduceerd en gebruikt mag worden. Dit is in 1995 uitgefaseerd. Dit komt door de grote belasting van R12 op het milieu, de zogenaamde GWP (global warming potential). 1 Kg R12 staat gelijk aan 8,5 ton aan CO2! Veel specialisten zullen u wellicht aanraden uw oude R12 systeem om te bouwen of te “retrofitten” naar het sinds de negentiger jaren algemeen in airconditioninginstallaties toegepaste R134a, indien mogelijk??!Oude systemen (R12) maken gebruik van minerale olie die meegenomen wordt door de R12/freon in het systeem en daardoor circuleert. Elke keer als het koudemiddel langs de pomp komt wordt deze dus met de olie in het koudemiddel gesmeerd. Probleem bij “retrofitten naar R134a” is dat de bestaande minerale olie in het R12 systeem zich niet vermengt met het nieuwere R134a, dus niet circuleert en blijft zitten waar het zich toevallig in het systeem bevindt. De compressorpomp wordt op dat moment niet of nauwelijks meer gesmeerd zodat heetlopen van de pomp op den duur een feit is. Dan zou je denken dat je met het vervangen van de olie van de compressor dit probleem kunt oplossen, maar er spelen helaas nog andere zaken een rol. Zo zijn de rubberen afdichtingen en slangen van het oude R12 systeem vrijwel nooit bestand tegen het agressievere R134a koudemiddel en zullen deze binnen bepaalde tijd van binnenuit “oplossen”. Met alle gevolgen van dien. Een goede retrofit is dan ook eigenlijk slechts mogelijk indien, naast de compressorolie, alle rubberen onderdelen (O-ringen, slangen, vergeet de asafdichting van de compressor niet!) vervangen worden. Soms kan de asafdichting van de compressor niet vervangen worden door een exemplaar dat bestand is tegen het R134a gas en dient de gehele compressor vervangen te worden. Na een dergelijke ingrijpende retrofit dient het complete systeem vervolgens gespoeld te worden zodat alle resten van de oorspronkelijke minerale olie uit het systeem verwijderd worden en tenslotte kan het systeem met R134a afgevuld te worden. Dit is een op z’n minst omslachtige en over het algemeen dure aangelegenheid! En daarbij dus totaal overbodig omdat er al jaren geleden goede vervangende koudemiddelen voor R12 op de markt zijn.
-
Kortom: het ontbreken van voldoende koudemiddel is dus de meest voorkomende storing die bij oldtimers en jongtimers voorkomt en vooral in het voorjaar opgemerkt wordt of door het wisselen van eigenaar. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te laten controleren op het juiste koudemiddel en de hoeveelheid ervan. Het vullen van uw R12 installatie met Duracool 12a is dus verreweg de meest praktische, voor de hand liggende en minst kostbare methode om uw R12 airconditioninginstallatie weer in ere te herstellen. Mocht het zo zijn dat u na het lezen van deze uitleg nog aanvullende vragen heeft, kunt u me altijd mailen of bellen voor extra informatie of natuurlijk voor het maken van een afspraak om uw oude R12 airco-installatie weer nieuw leven in te blazen!
-
Met vriendelijke groeten Richard Bolt.
Website
www.aircobolt.nlAdvertentienummer: m1276815125
Populaire zoektermen
actie airco vullen in Monteurs en Garagesairco bijvullen in Monteurs en Garagesgoedkoop airco vullenmotor monteur in Monteurs en Garagesairco vullen r1234yf in Monteurs en Garagesmobiele automonteur in Monteurs en Garagesgala auto huren in Auto en Motorauto verhuur in Auto en Motorautoambulance huren in Auto en Motorairco bijvullen r1234yf in Monteurs en Garagesairco vullen auto in Monteurs en Garagesoprijwagen te huur in Auto en Motorairco installateuraudi rs3 huren in Auto en Motoraudi rs huren in Auto en Motornikkie ski jas geelgasbarbecuechespin in Pokémonsierlepel in Antiek en Kunstsimrad autopilot