Circulair bouwen
Kenmerken
Conditie
Gebruikt
Type
Handelsnaam fabrikant
Walstra
Postadres fabrikant
Bolsward
E-mailadres fabrikant
Info@walstra.nl
Beschrijving
Partij oude metselsteen van tram remise Leeuwarden +500m2.
4500 stuks geel.
35000 stuks rood Groninger rood glad circa 22x5,3x11cm.
Ongeveer 75 stuks p/m2 halfsteens.
Dit is het verhaal achter deze partij stenen dat niet zo heeft mogen worden wegens omstandigheden.
Met beide handen trekken Peter Klaver en Martin Helmhout van onderaannemer Van der Wiel het dakleer van de oude tramloods in het Tramkwartier in Leeuwarden. Het zit vast op de houten planken. "Die zijn verrot en worden niet meer gebruikt", licht Klaver toe. De rest wel.
De tramremise uit 1899 wordt steen voor steen afgebroken en in Stavoren weer opgebouwd. Binnen in de ongeveer 30 meter lange loods staan tientallen gietijzeren ramen, die inmiddels zijn gedemonteerd. De circa 30.000 gele en rode bakstenen worden met een knijpbak in blokken afgehaald. "Daar zetten we rubber tussen, want de steentjes mogen niet beschadigd raken", licht Klaver toe. Het is afwachten hoe stevig de stenen vastzitten. "Er zit geen specie tussen, maar iets met kalk".
Vorige week begon de afbraak van de tramloods van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NMT) van start. Op 2 januari 1899 werd die feestelijk geopend, toen de stoomtram naar St. Jacobiparochie in gebruik werd genomen. De loods is een van de weinig overgebleven industriële gebouwen uit die tijd in Nederland en de enige in Friesland. Eind volgend jaar moet hij in volle glorie op het nieuwe stoomemplacement van de Friese Stoomtrein Maatschappij zijn tweede leven als museum beginnen.
De Stichting Museum Treinen op Zee wil er de geschiedenis van de spoorlijn Leeuwarden- Enkhuizen belichten. Rond 1930 was Stavoren een treinknooppunt, waar goederenwagons op ponten naar Enkhuizen werden overgevaren. Het museum gaat in 2009 open. Op dat moment rijdt vier keer daags een stoomtrein van Stavoren naar Sneek.
Schoonmaakbeurt
Alle bakstenen van de werkplaats, waar onderhoud werd gepleegd aan de trams, krijgen een schoonmaaktbeurt in Stavoren, de ramen worden gestraald en geverfd en zelfs de hoge houten deuren hergebruikt. Binnen in de loods wijst Klaver op het spantwerk. "Dat is denk ik van Amerikaans grenen en ook dat wordt bewaard. Die spanten moeten we merken, zodat ze bij het opbouwen weten waar wat moet komen", verduidelijkt Helmhout. De totale kosten van de afbraak en herbouw liggen op ongeveer 7 ton, rekent Max Kooijmans van de Stichting Treinen op Zee.
Het afbreken van de remise is onderdeel van een groter project in deze laatste "rotte plek" nabij de Leeuwarder binnenstad, zegt projectcoördinator Wigle Anema van hoofdaannemer Lont Bouwbedrijf uit Sint Annaparochie. Een oud winkelpand wordt gesloopt en maakt plaats voor acht duurdere koopappartementen. Op de plek van de tramloods worden zeventien zorgappartementen gebouwd, met daarin een grand café.
Bezorgen is mogelijk.
Handel in antieke / oude bouwmaterialen:
(stenen, dakpannen, wandtegels, tegelvloeren, natuursteen, houtenvloeren, deuren, luiken, schouwen, ijzerwaren, estriken, estrikken, glas in lood, en nog veel meer).
Walstra antieke bouwmaterialen b.v.
de Marne 109
8701 MC Bolsward
0515-572310
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 08:00 t/m 17:00 zaterdag tot 16:00.
Wijzigingen en typefouten onder voorbehoud.
4500 stuks geel.
35000 stuks rood Groninger rood glad circa 22x5,3x11cm.
Ongeveer 75 stuks p/m2 halfsteens.
Dit is het verhaal achter deze partij stenen dat niet zo heeft mogen worden wegens omstandigheden.
Met beide handen trekken Peter Klaver en Martin Helmhout van onderaannemer Van der Wiel het dakleer van de oude tramloods in het Tramkwartier in Leeuwarden. Het zit vast op de houten planken. "Die zijn verrot en worden niet meer gebruikt", licht Klaver toe. De rest wel.
De tramremise uit 1899 wordt steen voor steen afgebroken en in Stavoren weer opgebouwd. Binnen in de ongeveer 30 meter lange loods staan tientallen gietijzeren ramen, die inmiddels zijn gedemonteerd. De circa 30.000 gele en rode bakstenen worden met een knijpbak in blokken afgehaald. "Daar zetten we rubber tussen, want de steentjes mogen niet beschadigd raken", licht Klaver toe. Het is afwachten hoe stevig de stenen vastzitten. "Er zit geen specie tussen, maar iets met kalk".
Vorige week begon de afbraak van de tramloods van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NMT) van start. Op 2 januari 1899 werd die feestelijk geopend, toen de stoomtram naar St. Jacobiparochie in gebruik werd genomen. De loods is een van de weinig overgebleven industriële gebouwen uit die tijd in Nederland en de enige in Friesland. Eind volgend jaar moet hij in volle glorie op het nieuwe stoomemplacement van de Friese Stoomtrein Maatschappij zijn tweede leven als museum beginnen.
De Stichting Museum Treinen op Zee wil er de geschiedenis van de spoorlijn Leeuwarden- Enkhuizen belichten. Rond 1930 was Stavoren een treinknooppunt, waar goederenwagons op ponten naar Enkhuizen werden overgevaren. Het museum gaat in 2009 open. Op dat moment rijdt vier keer daags een stoomtrein van Stavoren naar Sneek.
Schoonmaakbeurt
Alle bakstenen van de werkplaats, waar onderhoud werd gepleegd aan de trams, krijgen een schoonmaaktbeurt in Stavoren, de ramen worden gestraald en geverfd en zelfs de hoge houten deuren hergebruikt. Binnen in de loods wijst Klaver op het spantwerk. "Dat is denk ik van Amerikaans grenen en ook dat wordt bewaard. Die spanten moeten we merken, zodat ze bij het opbouwen weten waar wat moet komen", verduidelijkt Helmhout. De totale kosten van de afbraak en herbouw liggen op ongeveer 7 ton, rekent Max Kooijmans van de Stichting Treinen op Zee.
Het afbreken van de remise is onderdeel van een groter project in deze laatste "rotte plek" nabij de Leeuwarder binnenstad, zegt projectcoördinator Wigle Anema van hoofdaannemer Lont Bouwbedrijf uit Sint Annaparochie. Een oud winkelpand wordt gesloopt en maakt plaats voor acht duurdere koopappartementen. Op de plek van de tramloods worden zeventien zorgappartementen gebouwd, met daarin een grand café.
Bezorgen is mogelijk.
Handel in antieke / oude bouwmaterialen:
(stenen, dakpannen, wandtegels, tegelvloeren, natuursteen, houtenvloeren, deuren, luiken, schouwen, ijzerwaren, estriken, estrikken, glas in lood, en nog veel meer).
Walstra antieke bouwmaterialen b.v.
de Marne 109
8701 MC Bolsward
0515-572310
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag van 08:00 t/m 17:00 zaterdag tot 16:00.
Wijzigingen en typefouten onder voorbehoud.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Bolsward
568x bekeken
13x bewaard
Sinds 27 dec '24
Advertentienummer: m2216660836
Populaire zoektermen
Metselstenenrestpartij metselstenenmetselstenen gratisoude metselstenenoude bakstenengebruikte metselstenenvuilwerk metselstenenoude roodrode metselstenenoude gele stenengele metselstenenoude gevelstenengeglazuurde metselstenengroninger metselsteendbgm in Antiek | Speelgoedskanti in Zenders en Ontvangerslaser graveermachine hout in Elektronica-componentenbrimnes kast zwart in Kasten | Kledingkastenlego star wars battle pack in Speelgoed | Duplo en Legoldv in Antiek | Religieoud klederdracht popje in Poppensamsung tablet mini in Mobiele telefoons | Toebehoren en Onderdelenpanterprint stoel in Stoelenpixies beeldjes in Beelden en Beeldjes