Kenmerken

Conditie
Gebruikt
Maximum snelheid
Maximaal 45 km/u
Bouwjaar
2001
Kilometerstand
79780
Brandstof
Benzine
Cilinderinhoud
50

Beschrijving

Een Gilera DNA (niet de Chinese namaak, alle onderdelen zijn uit Italië) met een 4-takt blok er aan.

Het blok komt van een Piaggio Liberty, welke dezelfde lengte heeft als het 2-takt blok wat er fabriek af onder zat. Reductietandwielen en remklauw heb ik behouden, dus de schijfremmen zijn hetzelfde gebleven.

Kabelboom heb ik zelf gemodificeerd. Ik ben het type pietje-precies en systeemontwerper/elektrotechnicus van beroep: Alles klopt gewoon, alles werkt. Behalve de temperatuursensor, want 4-takt blokken met oliekoeling hebben die niet. Als je temperatuurmeting wil zul je zelf ergens een gat moeten boren en schroefdraad tappen voor een geschikte sensor. De toerenteller is erg inaccuraat, maar beweegt wel. Voor de rest werkt alles.

Deze DNA is al sinds 2011 in mijn bezit, en sindsdien altijd een rijdend project geweest. Ik heb 'em gekocht met net onder de 50.000km op de teller, nu staat er net geen 80.000 op. Dat getal zegt echter weinig meer, gezien alle slijtage onderdelen al meermaals zijn vervangen en zelfs het motorblok is gewisseld.

De scooter is niet alleen een 4-takt geworden, maar staat ook aangemeld in het 4-takt register van gemeente Den Haag: Je kunt er gewoon mee door Leidschendam, Voorburg, Den Haag en Scheveningen, ook al isie gebouwd in 2001.

Er komt een hele lading aan reserve onderdelen bij, waaronder een tank, zadel, nieuwe zadeldeck (zadelstof), twee paar voorpoten, teller unit, wat kappen en een spatbord, voorwiel met remschijf, zijstandaard (zit er nu niet op geschroefd). Originele knipperlichten/spatbord en originele koplamp zijn er ook nog bij.

Dit apparaat heeft cosmetisch gezien aandacht nodig. Het frame is vrij van roest (heb ik een keer gezandstraald en gespoten met bunkerharde container verf) maar de remklauwen en voorvering bijvoorbeeld zijn aan het roesten en hebben nieuwe verf nodig.

Mechanisch is het allemaal vrij vers: Afgelopen maand heb ik alle plastics, rubbers en pakkingen in het blok vervangen, nieuwe kettingen er in, olie is vers. Hij werkt & rijd gewoon. Accu is echter over de houdbaarheidsdatum. Soms valt hij uit door slechte afstelling of omdat de carburateur vies is geworden door stil staan. Scooter rijd keurig 50km/u.

Dit apparaat is lang mijn beste vriend geweest en heeft mij in 30.000km maar een paar keer in de steek gelaten. Als je alles netjes onderhoud gaat dit ding je veel rijplezier brengen. Ik wil 'em daarom ook eigenlijk niet perse verkopen. Maar...

..er zijn intussen echter nog allemaal andere speeltjes en activiteiten bij gekomen, waardoor ik te weinig tijd heb om 'em weer cosmetisch netjes te maken & berijden. En dat is waar dit ding voor gemaakt is: Rijden.

Daarom isie nu voor iemand die wel genoeg tijd heeft. Van alle scooters ooit gemaakt is dit waarschijnlijk de coolste waar je mee kunt aankomen.

Het is een relatief zeldzaam model, en misschien ook wel de enige die naar 4-takt is omgebouwd.
Als je een originele 2-takt wil moet je een andere kopen. Als je een mooi bijna klassiek maar customized model wil die niet fietsers in de stinkrook zet, dan is dit wat je wil.

Doe een goed bod en hij is van jou. Gaat niet voor cheap weg.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Zoetermeer
173x bekeken
5x bewaard
Sinds 5 okt '25
Advertentienummer: m2319015769