Bikestepper / Stepperbike (City): Algemene informatie

Zie omschrijving
Ophalen
1241sinds 12 apr. '25, 05:52
Deel via
of

Kenmerken

TypeGewone step

Beschrijving

Algemene kenmerken Batavus Bikestepper City / Race:
= Nieuw prijs destijds € 499,-
   (Advies tweede hands: maximaal € 250 voor een extreem goed exemplaar)
= Beschikbaar bij Batavus sinds 2007 tot 2014? De steppen zijn dus meer dan 10 jaar oud.
   Via Batavus worden de Bikesteppers niet meer aangeboden.
= o.a. 7 versnellingen, 2 handremmen, verstelbaar stuur
= Serienummers beginnen met IBA71200, IBA80100 of IBA80200, gevolgd door 3 cijfers.
   Bijvoorbeeld IBA71200430, IBA80100765 of IBA80200981.
   De serienummers van zo'n 200 Bikesteppers die ik ter hand heb gehad vallen hierbinnen.
   Dit suggereert dat er slechts 3.000 Bikesteppers City of Race zijn gebouwd.
Mocht jouw step een écht ander nummer hebben dan ontvang ik graag een foto.

Aanschaffen van een Bikestepper City / Race:
De Batavus Bikesteppers worden vaak aangeboden als "zgan".
Toch zijn alle Batavus Bike stepper’s van vóór 2015, en minstens 10 jaar oud.
► Let dus op het gezegde:  goedkoop is duurkoop.
Heel soms zit er een pareltje tussen, maar het wordt schaarser.

Het verschil tussen een goede of slechte Bikestepper is bij aanschaf moeilijk te herkennen.
Veel voorkomende mankementen bij de Bikestepper zijn:
= Geleidelijk loslopende RECHTER crank tijdens het steppen.
   Dit euvel is moeilijk te repareren. Nieuwe onderdelen zijn schaars en/of kostbaar.
= Kapotte kogellagers onder de "kettingkast", met name de beide voorste kogellagers.
   Slecht lopende lagers zijn alleen te ontdekken via een zeer grondige inspectie.
   Het zal steeds meer kracht kosten om met de step vooruit te komen.
= Bij een slecht onderhouden Bikestepper is de treeplank-as verroest.
   Soms zitten daardoor ook de glijlagers van de treeplank muurvast op de as.
= De rollers van de cylinderpedals maken geluid bij de lagers of het loopvlak is beschadigd.
= Droogtescheuren in de wangen van de banden.

Controleer opvallende punten:
= Maak een extra lange proefwerk en bekijk of zowel jij als de step heel blijven
= Probeer ergens heuvel op te gaan. (On)getraind valt dat meestal tegen.
= Sterk (zon)verkleurde RODE kettingkast en treeplankarmen
= Beweeg de treeplank zijwaarts en check op te veel speling.
= Vraag de verkoper of hij de treeplank even wil loshalen.
   Als de treeplanken nooit zijn losgeweest breekt waarschijnlijk een bout af.
= Bekijk de onderzijde van de treeplank waar de roller over beweegt op intensief gebruik.


GEZOCHT: defecte/kapotte Bikestepper City.
Wie heeft een defecte Batavus Bikestepper City staan die niet wordt gebruikt?
Wil/kan je hem niet zelf (meer) verkopen?

Mogelijk heb ik interesse om de Bike stepper City te repareren en anders voor de onderdelen.
Stuur van de betreffende City (uitvoering met de brede banden) wat foto's en het verhaal.
Maximaal  € 50,-  voor een  City  zgan,  afgezien van een eventueel mankement.
Zgan: dus met goede banden, mooie treeplank, kettingkast, etc.


Foto 1:
Mijn step, uitgerust met een 26 tands achtertandwiel.
De 3de versnelling komt hierdoor overeen met de oorspronkelijke 1ste versnelling.
Zware tegenwind en/of rulle zandpaden vormen nu  wél  een hanteerbare uitdaging.
Door meer schakelen is uit  ALLE  7  versnellingen de soepelste te kiezen.
Fietsenmakers zullen beweren dat een 22 tands achtertandwiel het maximaal haalbare is.
Gewoon een kwestie van het veel grotere tandwiel "op zijn kop" monteren.

► De Bikestepper City/Race werd standaard geleverd met een 18 tands achtertandwiel.
Veel mensen hebben daardoor moeite bij tegenwind of wat steilere heuvels.
Tijdens een workout komt men zelden in de 5de of een hogere versnelling.
Onbewust vermindert het animo voor de step.
De periodes tussen ritten worden steeds langer.
De step wordt een sta-in-de-weg. Zonder verdriet neemt men afscheid.
Jammer … want met een 26tands tandwiel biedt de step een prima workout.

Mijn 8inch BMX stuur vervangt het afgebroken stuur en komt daarmee meteen wat hoger.
Het zelfbouw achterspatbord werkt (redelijk) effectief bij een nat wegdek.
Beter is om niet (te vaak) met de step in de regen te rijden.

Deze City heeft oa een pre 2011 HS338 Schwalbe Big Apple 60-406 Kevlar Guard achterbuitenband. (Bij mij goed voor zo'n 4.000 km, ofwel circa een jaar).

Foto 2:
Een City uitgerust met nóg iets kleinere Schwalbe banden:
= Schwalbe Big Ben Plus HS439 55-507 24x2.15 Art.-No. 11101340
= Schwalbe Big Ben Plus HS439 55-406 20x2.15 Art.-No. 11101122 EAN: 4026495787901
Het artikel nummer is van belang, aangezien er veel banden Big Ben zijn genoemd.

De treeplanken zijn bedekt met aluminium traanplaat (gelijmd en geschroefd). In de regen is dit dek gelukkig niet echt glad. Het standaard antislip op de treeplank sleet te snel.
Mijn treeplank-armen zijn al eens vervangen, omdat aan de onderzijde de cylinderpedals vrijwel door het metaal waren gesleten. Ook de nieuwe set treeplank-armen heeft inmiddels zijn langste tijd gehad. Ik step blijkbaar veel en vaak  ;-)

Foto 3:
► Kapotte kogellagers onder de "kettingkast".
Via de lange treeplank-armen worden enorme krachten op de lagers overgebracht.
Ook regenwater doet geen goed. Voor het vervangen van de kogellagers moet de Bikestepper vrijwel compleet worden gedemonteerd.
De rechter kogellager van de middelste as is favoriet. Bij de achterste as zijn de kogellagers dubbel uitgevoerd en blijven daardoor iets langer heel.

Foto 4 en 5:
► Geregeld koop ik Bikesteppers op. Slechte exemplaren worden gestript.
Nog goede steppen worden tijdens een zeer grondige onderhoudsbeurt zorgvuldig gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Het standaard 18 tands achtertandwiel wordt daarbij vervangen door een 26T, of soms door een kleinere 22T.
Daarna komt de dan weer zgan step via Marktplaats beschikbaar.

Desgewenst is een nieuwe, originele, ongebruikte Batavus Bikestepper City beschikbaar.
De vaste prijs is € 400,- los van eventuele extra aanpassingen.
De Bikestepper City staat gedeeltelijk gedemonteerd in de opslag.
Roest- en krasvrij, opgepompte banden, losse cylinderpedals en treeplanken.
De originele 3G buitenbanden zijn vervangen door nieuwe 55-507/406 Schwalbe banden.
Wordt tevens geleverd met een extra achter buitenband, eveneens de Schwalbe 55-406.
Verder is het standaard 18tands tandwiel vervangen door de fijnere 26tands.
Na zakelijke overeenkomst wordt de City rijklaar gemaakt.

Foto 6:

Zijn er nog meer mensen die de Bikestepper City op (zeer) regelmatig basis gebruiken?
Ik ben benieuwd naar ervaringen, met name op het gebied van slijtage.
Ik vermoed dat een City (of een Race) vooral voor de show wordt aangeschaft  ;-)
In de vele jaren dat ik uitgebreid rond cross met Bikesteppers ben ik onderweg slechts enkele keren een collega stepper tegengekomen.

Foto 7:

De drie assen uit de Bikestepper / stepperbike.
De pijlen geven aan waar onderdelen in de loop der tijd zijn gebroken.
Destijds is het mij steeds gelukt om via de dealer onderdelen te regelen.
Inmiddels is de Bikestepper zo'n 10 jaar uit productie en hoeft Batavus geen onderdelen meer op voorraad te hebben.
Repareren van de Bikestepper wordt dus een steeds grotere/leukere uitdaging  :-(

Foto 9:
In de latere Bikestepper's heeft Batavus een andere trapas gemonteerd.
Dezelfde as wordt ook gebruikt in de 3G Work It en 3G Hammer stepperbike.
De rechterbout heeft nog steeds de neiging om door de trapbeweging los te draaien.


Foto 11:
De Batavus Bikestepper  Race  is, naast mogelijke problemen met de assen en loslopende rechter crank, vooral bekend door gebroken spaken in het achterwiel en extreem snelle slijtage van de achterband.
Controleer daarom of de spaken van het achterwiel nog op voldoende spanning zijn..
Ook kan het frame van de  Race  bij (te) zware belasting breken.

Foto 12, 13:
Overzicht van andere leuke sportieve modellen.
Op Internet zijn verkooppunten te vinden.


Stuur een berichtje voor meer informatie.
Advertentienummer: m2256412706