My shelfie het dobbelspel nieuw€ 15,00
Kenmerken
ConditieZo goed als nieuw
UitgeverKosmos
Aantal spelersDrie of vier spelers, Vijf spelers of meer
Beschrijving
Duitse Editie
Iedere speler begint met 2 castello's op een grote landkaart. Dit zullen de centra worden van je steden. Op de landkaart liggen ook nog voorraadgebieden: meren, die zorgen voor water (uiteraard) en graanvelden, die zorgen voor, euh, graan. Er zijn ook bergen, die zorgen voor goud (Catan, iemand?).
Hoe kan je jouw steden nu uitbouwen? Wel, elk jaar (er zijn er zes in een spel) heeft iedere speler 5 acties. Die acties kunnen ondermeer inhouden dat je geld neemt, of een nieuwe stad sticht door een nieuw castello op de landkaart te leggen. Of je kan ook één van je steden uitbreiden door er een gebouw aan toe te voegen. Kleine gebouwen kan je gratis bouwen, voor middelgrote en grote gebouwen moet je betalen. Een actie kan ook zijn dat je één van de aangeboden politieke kaarten neemt. Hiermee kan je gebouwen goedkoper neerzetten, of eens gaan piepen bij de Stem van het Volk, of extra voedsel verzamelen.
Waarom zou je nu gebouwen neerzetten? Wat is er mis met een gezellig, klein dorpje in de groene heuvels van Italië? Moet alles weer groot, groter , grootst? Ja dus, want anders zou je stad wel eens snel leeg, lege, leegst kunnen zijn.
Elk gebouw dat je neerzet, draagt immers bij tot de aantrekkingskracht van je stad. Bepaalde gebouwen dragen bij tot Cultuur, anderen dragen bij tot Scholing en weer anderen dragen bij tot Gezondheid. Kleine gebouwen dragen één aantrekkingspunt bij, middelgrote gebouwen twee punten en grote gebouwen, drie aantrekkingspunten. En als iedere speler zijn 5 acties heeft gespeeld, dan wordt de Stem van het Volk bekendgemaakt. Deze bepaalt welke aantrekkingskracht (Cultuur, Scholing of Gezondheid) de burgers dit jaar belangrijk vinden. Steden met een grote antrekkingskracht op dat gebied kunnen immers inwoners van andere gebieden afsnoepen - en dit kan zware gevolgen hebben...
Steden waarbij burgers weglopen, kunnen immers gebouwen kwijtspelen (je moet minstens één inwoner per gebouw in je stad hebben)... Steden die echter nieuwe burgers verwelkomen, maar ze niet kunnen voeden, verliezen niet alleen burgers en eventuele gebouwen, maar ook acties in de volgende jaren... Het is dus een constant balanceren tussen groter worden en niet te groot worden!
Iedere speler begint met 2 castello's op een grote landkaart. Dit zullen de centra worden van je steden. Op de landkaart liggen ook nog voorraadgebieden: meren, die zorgen voor water (uiteraard) en graanvelden, die zorgen voor, euh, graan. Er zijn ook bergen, die zorgen voor goud (Catan, iemand?).
Hoe kan je jouw steden nu uitbouwen? Wel, elk jaar (er zijn er zes in een spel) heeft iedere speler 5 acties. Die acties kunnen ondermeer inhouden dat je geld neemt, of een nieuwe stad sticht door een nieuw castello op de landkaart te leggen. Of je kan ook één van je steden uitbreiden door er een gebouw aan toe te voegen. Kleine gebouwen kan je gratis bouwen, voor middelgrote en grote gebouwen moet je betalen. Een actie kan ook zijn dat je één van de aangeboden politieke kaarten neemt. Hiermee kan je gebouwen goedkoper neerzetten, of eens gaan piepen bij de Stem van het Volk, of extra voedsel verzamelen.
Waarom zou je nu gebouwen neerzetten? Wat is er mis met een gezellig, klein dorpje in de groene heuvels van Italië? Moet alles weer groot, groter , grootst? Ja dus, want anders zou je stad wel eens snel leeg, lege, leegst kunnen zijn.
Elk gebouw dat je neerzet, draagt immers bij tot de aantrekkingskracht van je stad. Bepaalde gebouwen dragen bij tot Cultuur, anderen dragen bij tot Scholing en weer anderen dragen bij tot Gezondheid. Kleine gebouwen dragen één aantrekkingspunt bij, middelgrote gebouwen twee punten en grote gebouwen, drie aantrekkingspunten. En als iedere speler zijn 5 acties heeft gespeeld, dan wordt de Stem van het Volk bekendgemaakt. Deze bepaalt welke aantrekkingskracht (Cultuur, Scholing of Gezondheid) de burgers dit jaar belangrijk vinden. Steden met een grote antrekkingskracht op dat gebied kunnen immers inwoners van andere gebieden afsnoepen - en dit kan zware gevolgen hebben...
Steden waarbij burgers weglopen, kunnen immers gebouwen kwijtspelen (je moet minstens één inwoner per gebouw in je stad hebben)... Steden die echter nieuwe burgers verwelkomen, maar ze niet kunnen voeden, verliezen niet alleen burgers en eventuele gebouwen, maar ook acties in de volgende jaren... Het is dus een constant balanceren tussen groter worden en niet te groot worden!
Advertentienummer: m2283828650470sinds 29 jun. '25, 00:33
Populaire zoektermen
Gezelschapsspellen | Bordspellenbordspel tafelknikker bordspelra bordspelkeezen bordspeljongens tegen de meisjes bordspeltokken bordspelhet logo bordspelsantorini bordspelworld of warcraft bordspelbordspel tafelatlantis bordspeleufraat en tigris bordspelsalaris bordspel03l130277b in Brandstofsystemenvalbeugels sym fiddle in Scooters | SYMe4motion in Fietsen | Vouwfietsenlifepo4 280 in Accu's en Toebehorenduplo kerst in Speelgoed | Duplo en Legostihl fsa 45 in Grastrimmersdavos gomma in Schoenendutch in three months in Taal | Engelsmotor heemskerk in Bootonderdelenhieronymus in Antiek | Boeken en Bijbels