CMC 1:18 - Modelauto - Mercedes-Benz W 25 - 1934

€ 325,00
00sinds 14 mei. '25, 17:12
Deel via
of

Beschrijving



CMC Mercedes-Benz W 25, 1934
De replica van de eerste Mercedes-Benz Silver Arrow W 25 is een echt CMC-waardig collector's item voor alle Silver Arrow- en Classic Modelauto- verzamelaars en mag niet ontbreken in een CMC-modelauto-collectie.
Het nieuw ontwikkelde CMC-spakenwiel is een uitstekend bewijs van verfijnde CMC-vakmanschap: 75 CMC-onderdelen per wiel vormen een verfijnd CMC-meesterwerk.
Die Entscheidung zur Rückkehr in den Grand-Prix-Rennsport wurde im März 1933 bei Daimler-Benz getroffen. Es musste ein völlig neuer Rennwagen entwickelt werden, die den Richtlinien der neuen Rennformel zur Begrenzung des Fahrzeuggewichts auf 759 kg entsprachen.
2 juni 1934: Op de avond voor de Eifel-race op de Nürburgring vindt de keuring plaats van de Mercedes-Benz raceauto W 25, die voor het eerst in de nieuwe 750 kg raceformule verschijnt. Het wegen van de in stralend wit gelakte monopostos geeft een gewicht van 751 kg. Een echte ramp, want dat betekent een startverbod. Maar zo gemakkelijk geeft het Mercedes-team niet op. Die kilo te veel moet eraf - maar hoe? Uiteindelijk wordt de geniale oplossing gevonden: het enige dat niet nodig is, is de verflaag! Dus worden de raceauto's in een lange en zwoele nachtdienst volledig geschuurd.
Al in 1934 konn Mercedes-Benz met de W25A een klaar-voor-race enkelvoudige raceauto aan het publiek presenteren. Het moest het roemrijke tijdperk van de zilveren pijl inluiden.
Er ontstond een gestroomlijnd en aerodynamisch uitstekend gevormd voertuig met een lang uitgestoken hoofdsteun en een uitlaatverzameling die langs de zijkant van het voertuig loopt.
Een geladen achtcilinderlijnauto met aanvankelijk 354 pk gaf de bolide voldoende vermogen en een ongelooflijk acceleratievermogen om de concurrenten Auto Union, Alfa Romeo, Bugatti en Maserati in toom te houden. Het luidruchtige uitlaatlawaai en het huilende geluid van de Roots-compressor werden sindsdien bijna angstaanjagend en fungeerden als herkenningsteken van het merk.
In de ochtend staat een raceauto met een zilverkleurige aluminium huid klaar, die precies 750 kg weegt - en wint. Een spectaculair succes voor Mercedes-Benz en de winnaar Manfred von Brauchitsch. Hierop volgden meer overwinningen door Luigi Fagioli bij de Coppa Acerbo in Pescara en de Grote Prijs van Spanje, evenals door Rudolf Caracciola bij de Grote Prijs van Monza in Italië.
Het enthousiaste journalisme geeft de raceauto de bijnaam "Silberpfeil". En terecht: van de acht Grand-Prix-races die in het eerste race-seizoen werden gehouden, winnen de zilveren raceauto's vier eerste en drie tweede plaatsen. Er is een mythe ontstaan die tot op de dag van vandaag niets van zijn magie heeft verloren.
Aan het einde van 1936 werd de racewagen, die inmiddels als typevariant W25C werd gebruikt, vervangen door de opvolger W125.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app

    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Advertentienummer: a1513799235