Marklin - Treinset kraan Ardelt 57t DB - MfxPLUS+Geluid+RookZie omschrijving
Marklin - Dieselloc BR 212 DB - Mfx+Geluid+Telexkoppeling
Zie omschrijving
Ophalen
2582sinds 17 feb. '25, 12:35
Kenmerken
Beschrijving
Diesellocomotief serie 212 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Purperrode uitvoering van tijdperk IV. Bedrijfstoestand ca. 1978. Model: Met Digital-decoder mfx en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel centraal ingebouwd. Alle 4 assen over cardan aangedreven. Telex-koppeling voor en achter afzonderlijk schakelbaar. Antislipbanden. Driepuntsfrontsein wisselt met de rijrichting en 2 rode sluitseinen traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Verlichting met warmwitte LED’s. Gedetailleerde bufferbalk. Opsteekbare remslangen meegeleverd.
Lengte over buffers 14,1 cm.
.
De loc is onbespeeld/nieuw en wordt geleverd met boekje in de originele verpakking en kan weg voor € 319,-. Bij interesse even een bericht sturen . Kijk ook eens bij mijn andere advertenties.
.
FUNCTIES:
Frontsein
Telex-Koppeling voor
Rijgeluid dieselloc
Tyfoon hoog
Telex-koppeling achter
Directe regeling
Frontsein achter uit
Tyfoon laag
Frontsein voor uit
Piepen van remmen uit
.
Opbouw en onderstel van metaal.
Digital-decoder mfx.
Uitgebreide geluidsfuncties.
Telex-koppeling
De diesellocs van de serie V 100 werden in de jaren 1950 in eerste instantie als opvolger van de stoomlocseries 64 en 86 ontwikkeld. Ze waren bedoeld voor de lichte dienst op hoofdlijnen en gemengd verkeer op nevenlijnen. Als voorbeeld diende de V 80, hoewel de nieuwe loc moest een gunstiger kostenplaatje moest opleveren. De opdracht voor de ontwikkeling ging naar een samenwerkingsverband van BZA München en MaK in Kiel. In de late herfst van 1958 leverde MaK de eerste vijf locomotieven V 100 001-005 (later V 100 1001-1005, vanaf 1968: 211 001-005) met 1.100-pk-motoren en de V 100 006 (later V 100 2001, vanaf 1968: 212 001), die van een 1350-pk-motor was voorzien. In 1961/1962 volgde de bestelling van 20 locs van de serie V 100.20 met de zwaardere 1350-pk-motor als "lichte hoofdspoorweglocomotief". Tussen 1963 en 1966 leverde de Duitse industrie twee series met in totaal 360 exemplaren van deze krachtigere variant. Voor de inzet op het steile traject Rastatt – Freudenstadt werden in 1965 tien machines van de laatste serie (V 100 2332-2341) afgescheiden en van hydrokinetische remmen voorzien. De V 100 werd gekenmerkt door zijn hoekige vorm, die duidelijk aansloot op het uiterlijk van de V 60. Het motorvermogen werd via een elastische koppeling en een cardanas op de hydraulische Voith-aandrijving overgebracht, waarmee tussen baansnelheid (Vmax 100 km per uur) en rangeersnelheid (Vmax 65 km per uur) kon worden geschakeld. De draaistellen bestonden uit een nieuwe constructie van gelaste buizen, waaraan de lenkarmen via silentblocs waren bevestigd. De machine-installatie in het voorste deel van de lange uitbouw was van buitenaf toegankelijk via een schuifdeur. De universeel inzetbare machines trokken lichte en middelzware reizigers-, snel- en goederentreinen op hoofd- en nevenlijnen. In 1968 kregen de V 100.20 de nieuwe serieaanduiding 212, terwijl de locs voor steile trajecten omgedoopt werden tot serie 213. Halverwege de jaren 1990 liep de inzet duidelijk terug. De laatste locs werden in december 2004 bij de goederenvervoertak van de DB AG (Raillion) buiten dienst gesteld. De meeste locs kwamen echter niet op de schroothoop terecht, maar werden via loc-handelaars verkocht. Veel ervan worden nu door railbouwbedrijven in Frankrijk en Italië gebruikt. Maar ook Duitse particuliere spoorwegondernemingen en buitenlandse staatsspoorwegen waren en zijn nog steeds dankbare afnemers van de V 100.20 (212). Zelfs de DB kan de beproefde machines nog niet helemaal missen. Twaalf machines werden van een andere motor voorzien en rijden nu bij de DB Fahrzeugdienste GmbH en zes 212/213 zijn bij de DB Bahnbau-Gruppe GmbH te vinden. Vijftien exemplaren zijn als omgebouwde serie 714 beschikbaar voor de DB Netz Norfalltechnik en dienen als tractievoertuigen voor reddingstreinen, die vooral bij noodgevallen op nieuwe lijnen worden ingezet.
Lengte over buffers 14,1 cm.
.
De loc is onbespeeld/nieuw en wordt geleverd met boekje in de originele verpakking en kan weg voor € 319,-. Bij interesse even een bericht sturen . Kijk ook eens bij mijn andere advertenties.
.
FUNCTIES:
Frontsein
Telex-Koppeling voor
Rijgeluid dieselloc
Tyfoon hoog
Telex-koppeling achter
Directe regeling
Frontsein achter uit
Tyfoon laag
Frontsein voor uit
Piepen van remmen uit
.
Opbouw en onderstel van metaal.
Digital-decoder mfx.
Uitgebreide geluidsfuncties.
Telex-koppeling
De diesellocs van de serie V 100 werden in de jaren 1950 in eerste instantie als opvolger van de stoomlocseries 64 en 86 ontwikkeld. Ze waren bedoeld voor de lichte dienst op hoofdlijnen en gemengd verkeer op nevenlijnen. Als voorbeeld diende de V 80, hoewel de nieuwe loc moest een gunstiger kostenplaatje moest opleveren. De opdracht voor de ontwikkeling ging naar een samenwerkingsverband van BZA München en MaK in Kiel. In de late herfst van 1958 leverde MaK de eerste vijf locomotieven V 100 001-005 (later V 100 1001-1005, vanaf 1968: 211 001-005) met 1.100-pk-motoren en de V 100 006 (later V 100 2001, vanaf 1968: 212 001), die van een 1350-pk-motor was voorzien. In 1961/1962 volgde de bestelling van 20 locs van de serie V 100.20 met de zwaardere 1350-pk-motor als "lichte hoofdspoorweglocomotief". Tussen 1963 en 1966 leverde de Duitse industrie twee series met in totaal 360 exemplaren van deze krachtigere variant. Voor de inzet op het steile traject Rastatt – Freudenstadt werden in 1965 tien machines van de laatste serie (V 100 2332-2341) afgescheiden en van hydrokinetische remmen voorzien. De V 100 werd gekenmerkt door zijn hoekige vorm, die duidelijk aansloot op het uiterlijk van de V 60. Het motorvermogen werd via een elastische koppeling en een cardanas op de hydraulische Voith-aandrijving overgebracht, waarmee tussen baansnelheid (Vmax 100 km per uur) en rangeersnelheid (Vmax 65 km per uur) kon worden geschakeld. De draaistellen bestonden uit een nieuwe constructie van gelaste buizen, waaraan de lenkarmen via silentblocs waren bevestigd. De machine-installatie in het voorste deel van de lange uitbouw was van buitenaf toegankelijk via een schuifdeur. De universeel inzetbare machines trokken lichte en middelzware reizigers-, snel- en goederentreinen op hoofd- en nevenlijnen. In 1968 kregen de V 100.20 de nieuwe serieaanduiding 212, terwijl de locs voor steile trajecten omgedoopt werden tot serie 213. Halverwege de jaren 1990 liep de inzet duidelijk terug. De laatste locs werden in december 2004 bij de goederenvervoertak van de DB AG (Raillion) buiten dienst gesteld. De meeste locs kwamen echter niet op de schroothoop terecht, maar werden via loc-handelaars verkocht. Veel ervan worden nu door railbouwbedrijven in Frankrijk en Italië gebruikt. Maar ook Duitse particuliere spoorwegondernemingen en buitenlandse staatsspoorwegen waren en zijn nog steeds dankbare afnemers van de V 100.20 (212). Zelfs de DB kan de beproefde machines nog niet helemaal missen. Twaalf machines werden van een andere motor voorzien en rijden nu bij de DB Fahrzeugdienste GmbH en zes 212/213 zijn bij de DB Bahnbau-Gruppe GmbH te vinden. Vijftien exemplaren zijn als omgebouwde serie 714 beschikbaar voor de DB Netz Norfalltechnik en dienen als tractievoertuigen voor reddingstreinen, die vooral bij noodgevallen op nieuwe lijnen worden ingezet.
Advertentienummer: m2236292575
Populaire zoektermen
br 212marklin br 53 in Modeltreinen | H0marklin 5112 in Modeltreinen | H0marklin 37990 in Modeltreinen | H0marklin 4313 in Modeltreinen | H0marklin 74491 in Modeltreinen | H0marklin 3099 in Modeltreinen | H0mannesmann in Modeltreinen | H0wolvega in Modeltreinen | H0fleischmann br 65kerstboom in Modeltreinen | H0herpa in Modeltreinen | H0marklin v100esu ecos in Modeltreinen | H0gta 5 account in Spelcomputers, Gamesford ka velgen 14 inch in Banden en Velgenbarok spiegel in Antiek en Kunstherman brood stijlstudio leeuwarden studentvelours bankjeaquarium 80 x 80canon 760d occasionpax kast hasvik4 slaapplaatsen in Motorboten en Jachten