Marklin Stoomloc BR 01.5, DR/DDR MfxPLUS+Geluid+Rook-Eenmali

Zie omschrijving
Ophalen
1931sinds 3 mar. '25, 13:54
Deel via
of

Kenmerken

ConditieZo goed als nieuw
TypeLocomotief
SoortWisselstroom

Beschrijving

Sneltrein-stoomlocomotief serie 01.5 met kolentender. Gereconstrueerde uitvoering van de Deutsche Reichsbahn der DDR (DR/DDR). Met Boxpok-wielen, kolentender met universele bak 2´2´T34, Witte-windleiplaten in speciaal ontwerp voor BR 01.5, doorlopende dombekleding, inductieve treinzekering aan één zijde en waarschuwingsverf op de bufferschijf. Bedrijfsnummer 01 512. Zoals in gebruik rond 1967. Model: Met digitale decoder mfx+ en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel in ketel. 3 aangedreven assen. Antislipbanden. Locomotief en tender grotendeels van metaal. Geschikt voor rookgarnituur 7226. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en naderhand in te bouwen rookgarnituur traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Cabineverlichting eveneens digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsvrije warmwitte lichtdiodes (LED's). Door snelheid bekrachtigde kortkoppeling tussen loc en tender. Aan de tender een door snelheid bekrachtigde kortkoppeling met NEM-schacht. Kleinst berijdbare boogradius 360 mm. Doorvoermantels voor zuigerstangen en remslangen worden meegeleverd.
Lengte over de buffers 28,2 cm.
.
Deze sneltrein-stoomlocomotief uit de serie 01.5 werd naar aanleiding van het 25-jarige jubileum van de Duitse hereniging in een eenmalige serie geproduceerd.
.
De loc is voorzien van een rookgenerator en verkeert in vitrinestaat en wordt geleverd met alle boekjes in de originele verpakking en kan weg voor € 449,-, bij interesse even een bericht sturen. Kijk ook eens bij mijn andere advertenties.
.
FUNCTIES:
Frontsein
Contact rookgarnituur
Rijgeluid stoomloc
Locfluit
Directe regeling
Piepen van remmen uit
Cabineverlichting
Rangeerfluit
Bedrijfsgeluid
Stoom afblazen
Kolen scheppen
Schudrooster
Luchtpomp
Waterpomp
Gesprek
.

Volledig nieuw ontwikkeld.

Zeer fijne metaalconstructie.

Markante Boxpok-wielen en doorlopende dombekleding.

Onderbroken stavenframe en veel gemonteerde details.

Met Speelwerelddecoder mfx+ en uitgebreide gebruiks- en geluidsfuncties.

Voor nog meer speelplezier in de "Speelwereld" van Märklin.


01 512 met Boxpok-wielen Begin zestiger jaren werden door de Deutsche Reichsbahn van de DDR in totaal 35 machines uit serie 01 aan een ingrijpende reconstructie onderworpen. Terwijl in eerste instantie alleen de inbouw van een gelaste gereconstrueerde ketel was voorzien, dwong de onderhoudstoestand van de geselecteerde locomotieven tot verregaande ombouw, die van deze machines nagenoeg nieuwe voertuigen maakten. De gereconstrueerde ketel werd geleverd door Raw Halberstadt en ingebouwd in Raw Meiningen. Bij de ombouw werd de ketel hoger geplaatst, de ketelboog voorzien van een doorlopende dombekleding en een nieuwe cabine in de machines gelast. De zo omgebouwde locomotieven leken nauwelijks nog op de oorspronkelijke uitvoering, daarom werden de machines na de ombouw onder de nieuwe seriecode 01.5 ingedeeld. Vanaf de 01 519 (ombouw 1964) werden de locs voorzien van oliestook, de overige machines werden in 1965/66 overeenkomstig aangepast. Slechts zes machines bleven vaste brandstof stoken. Twaalf exemplaren (01 502-504, 507-513, 517 en 518) waren gedurende enige tijd van Boxpok-wielen voorzien, die in 1976 echter allemaal door versterkte spaakwielen waren vervangen. De 01 504 reed in het begin met een platte Giesl-ejector, daarnaast hadden alle machines na de ombouw een kegelvormige rookkastdeur zonder centrale sluiting. Met de invoering van de EDV-nummers kregen de koolgestookte machines seriecode 01.15, de oliegestookte werden door de DR met 01.05 aangeduid. Na de ombouw werden de locomotieven ingezet in het zware sneltreinverkeer van de DR vanaf Berlin-Ostbahnhof (kolengestookte locs) en de Bw Wittenberge en Erfurt en reden tot in de jaren zeventig binnen het interzonale verkeer zelfs tot aan de West-Duitse keerpunten Bebra en Hamburg-Altona. Uiteindelijk eindigde in 1982 in het Saaletal de carrière van dit topmodel uit serie 01. In totaal vijf machines uit serie 01.5 bleven behouden en maken - voor zover ze inzetbaar zijn - ook na de Duitse hereniging het spoor in oost en west onveilig.
Advertentienummer: m2241471440