Kenmerken
Beschrijving
Zware diesellocomotief type PA-1 van de American Locomotive Company (ALCO) in dubbeltractie. Dieselelektrische aandrijving. Daylight-kleurstelling van de Southern Pacific Railroad.
Model: Dubbellocomotief met Digital-decoder mfx, 2 geregelde hoogvermogenaandrijvingen, geluidsgenerator en extra functies. In elke locomotief 2 assen aangedreven, met antislipbanden. Frontsein en verlichte nummerplaten traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Rijgeluid dieselloc, tyfoon, bel en optrek- en remvertraging met Control Unit of Systems schakelbaar. Piepen van de remmen en knipperlicht met de rijrichting (Marslight) met Systems schakelbaar. Krachtige luidspreker. Beide locomotieven met elektrische en speciale mechanische verbinding. Aan beide fronten kortkoppelingen in genormaliseerde schachten, uitwisselbaar tegen Amerikaans koppelingstype of afdekplaat. Berijdbare minimumboogstraal 360 mm. Lengte over koppelingen 47,2 cm.
Frontsein
·
·
·
·
·
Tyfoon
·
·
·
·
·
Rijgeluid dieselloc
·
·
·
·
·
Bel
·
·
·
·
·
Directe regeling
·
·
·
·
·
Piepen van remmen uit
·
·
·
·
Marslight
·
·
·
·
Trains in California. Het Daylight-concept van de Southern Pacific verscheen voor het eerst in 1937 met de trein "Coast Daylight" tussen de zetel van de spoorwegmaatschappij in San Francisco en Los Angeles. De rijtuigen waren met brede strepen in oplichtend oranje en fel rood op een donkere ondergrond geschilderd, de schitterende stoomlocomotieven van de serie "Golden State" waren qua kleuren aangepast. Meer treinen van de Daylight-serie volgden, zoals de "Sacramento Daylight", de "Noon Daylight" en de avondtrein "Sunset Limited". Vanaf 1953 werden de Northern-locomotieven GS-2 tot GS-5 (asindeling 2"D 2") voor de Daylight-treinen door diesellocomotieven afgelost. Naast de EMD-locomotieven van de series E en F kwamen vooral de grote machines van de serie PA van ALCO voor de trein. Meer dan 60 locomotieven van dit type voor de SP en haar dochtermaatschappijen werden uiteindelijk in de Daylight-kleuren afgeleverd. Ook locs voor andere treinen reden in dit design, waarmee de Southern Pacific zich tot in de jaren "60 identificeerde. Daarna kregen de machines een eenvoudiger maar markante rood/grijze verschijningsvorm. Met de reorganisatie van het nationale reizigersverkeer door Amtrak werden na 1971 weliswaar enkele Daylight-treinen aangehouden, maar alleen nog in het zilveren eenheidsdesign en vooral zonder de beroemde locomotieven ALCO PA. Deze grote machines heeft Amtrak niet in het eigen bestand van de reizigerstreinlocomotieven overgenomen. De Southern Pacific heeft een deel van de serie PA nog in het goederenverkeer ingezet en een deel voor nieuwe locomotieven ingeruild.
Model: Dubbellocomotief met Digital-decoder mfx, 2 geregelde hoogvermogenaandrijvingen, geluidsgenerator en extra functies. In elke locomotief 2 assen aangedreven, met antislipbanden. Frontsein en verlichte nummerplaten traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Rijgeluid dieselloc, tyfoon, bel en optrek- en remvertraging met Control Unit of Systems schakelbaar. Piepen van de remmen en knipperlicht met de rijrichting (Marslight) met Systems schakelbaar. Krachtige luidspreker. Beide locomotieven met elektrische en speciale mechanische verbinding. Aan beide fronten kortkoppelingen in genormaliseerde schachten, uitwisselbaar tegen Amerikaans koppelingstype of afdekplaat. Berijdbare minimumboogstraal 360 mm. Lengte over koppelingen 47,2 cm.
Frontsein
·
·
·
·
·
Tyfoon
·
·
·
·
·
Rijgeluid dieselloc
·
·
·
·
·
Bel
·
·
·
·
·
Directe regeling
·
·
·
·
·
Piepen van remmen uit
·
·
·
·
Marslight
·
·
·
·
Trains in California. Het Daylight-concept van de Southern Pacific verscheen voor het eerst in 1937 met de trein "Coast Daylight" tussen de zetel van de spoorwegmaatschappij in San Francisco en Los Angeles. De rijtuigen waren met brede strepen in oplichtend oranje en fel rood op een donkere ondergrond geschilderd, de schitterende stoomlocomotieven van de serie "Golden State" waren qua kleuren aangepast. Meer treinen van de Daylight-serie volgden, zoals de "Sacramento Daylight", de "Noon Daylight" en de avondtrein "Sunset Limited". Vanaf 1953 werden de Northern-locomotieven GS-2 tot GS-5 (asindeling 2"D 2") voor de Daylight-treinen door diesellocomotieven afgelost. Naast de EMD-locomotieven van de series E en F kwamen vooral de grote machines van de serie PA van ALCO voor de trein. Meer dan 60 locomotieven van dit type voor de SP en haar dochtermaatschappijen werden uiteindelijk in de Daylight-kleuren afgeleverd. Ook locs voor andere treinen reden in dit design, waarmee de Southern Pacific zich tot in de jaren "60 identificeerde. Daarna kregen de machines een eenvoudiger maar markante rood/grijze verschijningsvorm. Met de reorganisatie van het nationale reizigersverkeer door Amtrak werden na 1971 weliswaar enkele Daylight-treinen aangehouden, maar alleen nog in het zilveren eenheidsdesign en vooral zonder de beroemde locomotieven ALCO PA. Deze grote machines heeft Amtrak niet in het eigen bestand van de reizigerstreinlocomotieven overgenomen. De Southern Pacific heeft een deel van de serie PA nog in het goederenverkeer ingezet en een deel voor nieuwe locomotieven ingeruild.
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Alkmaar
42x bekeken
0x bewaard
Sinds 10 dec '25
Advertentienummer: m2343776491
Populaire zoektermen
Modeltreinen | H0marklinmarklin h0fleischmann h0marklinmodeltreinen hooude marklinmarklin startsetmarklin jaren 50marklin locomotiefmarklin locomotiefmarklin draaischijfmarklin treinbaanmarklin nsnikon af p 70 300mm in Fotografie | Lenzen en Objectievenveranda en overkapping 3 x 3 in Overkappingenfendt favorit 1 in Modelauto's | 1:32aanrecht* in Buitenkeukenssissy boy bank amsterdam in Banken | Bankstelleniphone 4 doos in Mobiele telefoons | Apple iPhonemichelin anakee adventure in Accessoires | Onderhoudsmiddelenbolderkar opvouwbaar in Bolderkarrenkruisingen in Honden | Jack Russells en Terriërslimoges bordjes in Antiek | Porselein