LGB :DRESDEN tram-stel nr 107 geheel versuperd ,merk BachmanBieden
LGB :HTM motorwagen 200 uit 1908 lijn 13, eigenbouw ,messing
321sinds 17 jun. '25, 08:01
Bieden
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 4,95 of thuis voor € 5,95
Thuisbezorgd voor € 6,95
Kenmerken
Beschrijving
HTM motorwagen 200 uit 1908 met sleepbeugel en met halfopen balkons in roomgeel met Jugendstil motieven in het rood ; periode 1931-34 ; was een proto type en was de eerste 4 assige stadsmotorwagen van Nederland ; bedoeld voor de geplande nieuwe tramlijn 18 naar Voorburg/Leidschendam te rijden via Schenkkade , de Kon. Wilhelmina laan en Parkweg om de oude stoomtram lijn via o.a. de Laan van N.O.Einde te vervangen .
Echter de NZH kreeg de voorkeur : Scheveningen - Den Haag-Voorburg -Leidschendam-Voorschoten -Leiden en bleef het bij een eenling ipv. van de geplande 20 stuks ;bijnamen van deze tram waren Raadzaal ,Reus, Kegelbaan en Zeppelin .
Op diverse lijnen gereden ; 5, 7, 8, 10, en later hoofdzakelijk op lijn 13 .
In 1938 werd de sleepbeugel of lyra genoemd verwijderd en door 2 beugels met oor voorzien en in 1942 een beugel veranderd in snor pantograaf( zie bijgegaande foto ) en ook de kleur donkerrood en roomgeel werd met mosterdgroen/bruin met roomgeel .
In 1947 is de tram gedegradeerd tot aanhanger ( ook mede door de oorlogschade aan deze wagen die gehavend terug kwam uit Duitsland ) en hiervoor totaal verbouwd bij werkspoor in Utrecht en kreeg het nr. 300
Deed dienst als aanhanger op lijn 8 en is in 1958 gesloopt in Scheveningen.
Dit fraaie model is gebouwd van messingplaatwerk en vele metalen profielen, houten interieur met lengte banken en met de nodige passagiers en bestuurder ; het dak van hout en allerlei details met niet funktionele sleepbeugel met touwen ; koplampen wisselen met de rijrichting en met binnen verlichting.
2 motoren in tram ophanging drijven de tram aan met in ieder draaisel 1 motor, deze tram is niet geschikt op buiten banen ivm open liggende tandwielkasten en houten dak. Geen extra railslepers voor stroom afname alleen via de wielen , dus moet op schone baan rijden; hij weegt 2700 gram
Deze modeltram gebouwd in 1998 ; lijn 13 , heeft op mijn tram prensentatie,s gereden o.a. Eurospoor , Spoorweg museum, Dordt in Stoom , Darlingmarkt Rijswijk maar ziet er nog steeds goed uit ; de vraagprijs is MINIMAAL € 750 ( 1500 gulden dat heb ik er destijds voor betaald )maar in een veel goedkopere tijd dan heden .
Liever ophalen ter voorkoming van schade en dan kunt u gelijk zien hoe die rijdt !
Echter de NZH kreeg de voorkeur : Scheveningen - Den Haag-Voorburg -Leidschendam-Voorschoten -Leiden en bleef het bij een eenling ipv. van de geplande 20 stuks ;bijnamen van deze tram waren Raadzaal ,Reus, Kegelbaan en Zeppelin .
Op diverse lijnen gereden ; 5, 7, 8, 10, en later hoofdzakelijk op lijn 13 .
In 1938 werd de sleepbeugel of lyra genoemd verwijderd en door 2 beugels met oor voorzien en in 1942 een beugel veranderd in snor pantograaf( zie bijgegaande foto ) en ook de kleur donkerrood en roomgeel werd met mosterdgroen/bruin met roomgeel .
In 1947 is de tram gedegradeerd tot aanhanger ( ook mede door de oorlogschade aan deze wagen die gehavend terug kwam uit Duitsland ) en hiervoor totaal verbouwd bij werkspoor in Utrecht en kreeg het nr. 300
Deed dienst als aanhanger op lijn 8 en is in 1958 gesloopt in Scheveningen.
Dit fraaie model is gebouwd van messingplaatwerk en vele metalen profielen, houten interieur met lengte banken en met de nodige passagiers en bestuurder ; het dak van hout en allerlei details met niet funktionele sleepbeugel met touwen ; koplampen wisselen met de rijrichting en met binnen verlichting.
2 motoren in tram ophanging drijven de tram aan met in ieder draaisel 1 motor, deze tram is niet geschikt op buiten banen ivm open liggende tandwielkasten en houten dak. Geen extra railslepers voor stroom afname alleen via de wielen , dus moet op schone baan rijden; hij weegt 2700 gram
Deze modeltram gebouwd in 1998 ; lijn 13 , heeft op mijn tram prensentatie,s gereden o.a. Eurospoor , Spoorweg museum, Dordt in Stoom , Darlingmarkt Rijswijk maar ziet er nog steeds goed uit ; de vraagprijs is MINIMAAL € 750 ( 1500 gulden dat heb ik er destijds voor betaald )maar in een veel goedkopere tijd dan heden .
Liever ophalen ter voorkoming van schade en dan kunt u gelijk zien hoe die rijdt !
Advertentienummer: m2280037269
Populaire zoektermen
lgbModeltreinen | Overige schalenlgb treinlgb treinenlgblgb startsetlgb railslgb locomotieflgb treinsetlgb tramlgb trafopraktisch handboek modeltreinenantieke modeltreinenlgb spoorwastang in Curiosa en Brocantesony metal in Cassettebandjesroyal vkb karaf in Keuken | Servieszeeslag veenhof in Oorlog en Militairrubber slang in Overige Doe-het-zelf en Verbouwcompromis zeiljacht in Kajuitzeilboten en Zeiljachtenhuur -sneek in Autostallingen en Garagesmassief houten bed 140 200 in Slaapkamer | Beddenkoga miyata traveller in Fietsen | Heren | Sportfietsen en Toerfietsenaspen 2 in Hand-tuingereedschap