Ritter v. Paller Bremsversuche Motorcycle Instr. 1901 GER

Bieden
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 3,99 of thuis voor € 3,95
Thuisbezorgd voor € 4,25
450sinds 17 feb. '24, 16:38
Deel via
of

Kenmerken

Beschrijving

History; Hercules

Honderdtwintig jaar Hercules is meer dan welk conventioneel bedrijfsjubileum dan ook. Deze 120 jaar omvatten tegelijkertijd de Duitse tweewielergeschiedenis en betekenen wereldwijd dat de Neurenberg Hercules-fabriek een van de oudste nog bestaande en continu producerende tweewielerfabrieken ter wereld is. Daarom is de geschiedenis van het bedrijf ook een korte terugblik op de ontwikkeling van tweewielers, en het is het verhaal van Carl Marschütz, de grondlegger van de tweewielerindustrie in Neurenberg en Duitsland. Sinds de oudheid hebben mensen geprobeerd hun eigen kracht te gebruiken om sneller te bewegen dan hun eigen benen hen konden dragen. De uitvinding van het wiel, 5000 jaar vóór onze jaartelling, bracht het idee voort, maar het duurde lang, heel lang zelfs, voordat de ideeën rond de tweewieler zich in de 17e en 18e eeuw begonnen te concentreren. Velen probeerden het, velen wanhoopten door het idee. Velen werden uitgelachen en bespot, sommigen werden bewonderd, zoals Baron de Sivrac, die in 1790 heel Parijs verraste met zijn rijpaard "Celerifer". Maar noch hij, noch de Graz Trexler met zijn “Pirutsch” of de Schweinfurt Fischer werden serieus genomen.

Fietsen in het eerste jaar:

Dit nieuwe bedrijf Marschütz & Co. vestigde zich eerst in een kleine gehuurde werkplaats aan de Bleichstrasse in Neurenberg. Voor de aandrijving van de bestaande 5 machines werd een 4 pk gasmotor gebruikt. In het eerste jaar waren er 10 arbeiders in dienst, die in het eerste jaar 120 high-wheelers produceerden. In 1887 werden er 186 fietsen geproduceerd en in 1888 steeg de productie tot 400 fietsen, waardoor het fabrieksterrein te klein werd. Ze verhuisden naar Obere Fürther Straße nr. 61 en vanaf 15 februari 1887 heette het bedrijf Nuremberger Velozipedfabrik Hercules, voorheen Carl Marschütz & Co.

Drie grote concurrenten:

De eerste wedstrijd voor Hercules was de Victoria Works, die in de herfst van 1886 werd opgericht. Met Express waren al drie fietsenfabrieken geconcentreerd in het Midden-Frankische gebied. De Engelsen hielden deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten en al in 1888 bouwde de Engelse Premier & Co. Ltd., Londen, een tweede fabriek in Neurenberg, waar fietsen werden gebouwd totdat ze naar Eger verhuisden. In 1894 begon Herdfabrik Mars AG in Neurenberg-Doos met de productie van fietsen. In 1895 werd in Neurenberg de Sirius-fietsfabriek opgericht, die tot 1899 produceerde, en in 1896 richtte een ander Engels bedrijf, Triumph Cycle & Co Ltd., een filiaal op in Coventry, dat vervolgens in 1897 met de productie begon in de Fürther Straße.
Het zag er goed uit voor Hercules. In 1889 waren er al 70 arbeiders in dienst, het aantal machines steeg tot 45 en de kroniek vermeldde dat er 800 fietsen per jaar werden gebouwd. En de volgende jaren waren net zo positief: en met succes de eerste crisis doorstaan.

Rond 1900 begon echter de eerste ernstige crisis in de fietsenindustrie. Te veel bedrijven beproefden hun geluk in de fietsenbranche, en de import van goedkope Amerikaanse fietsen verhoogde de concurrentie. Dat Hercules op vaste grond onder zijn voeten bleef, lezen we in het boekje "The Bavarian Bicycle Industry" van R. Ritter von Paller, die schrijft: "... De crisis die de Duitse fietsenindustrie aan het einde van de jaren 2000 trof De jaren negentig waren hevig Deze vraag naar offers had nauwelijks gevolgen voor de Neurenbergse Hercules Werke AG (zoals het bedrijf sinds 18 juni 1900 heet). Dankzij het uitstekende management, de grote voorzichtigheid bij de productie en de trouwe klanten zijn deze jaren van crisis zo goed geslaagd dat de gesloten fabriek tot de weinige Duitse tweewielerfabrieken moet worden gerekend die nooit met een onderbalans hebben gewerkt...". Nee, Hercules was op dat moment feitelijk uitgebreid. Het gehuurde fabrieksterrein aan de Fürther Straße 61 was te klein geworden, er werd een nieuw terrein, Fürther Straße 191-193, aangekocht, een nieuwe fabriek werd gebouwd en in 1895 betrokken.
Als actieve fietser was Marschütz vooral geïnteresseerd in technologische onderwerpen. Uit praktijkervaring herkende hij de toekomst van het lage wiel en leverde deze nieuwe wielen al in 1891/92. En de Hercules-fietsen uit die tijd laten zien hoe naar de goedkoopste vorm en constructie werd gezocht. Maar Marschütz onderkende ook tijdig de schommelingen in de branche en dat de fietsenindustrie andere artikelen moest produceren om te overleven, omdat de tijd van het jaar waarin fietsen werden gekocht te kort was. Daarom was het rond de eeuwwisseling gebruikelijk dat de productie van fietsen in de late herfst begon en duurde tot Pasen, of hoogstens tot Pinksteren. Toen werden de meeste arbeiders ontslagen en bleef alleen de zogenaamde ‘stam’ in de fabriek achter.

De eerste Hercules-auto: milieuvriendelijk!

In 1898 verraste Hercules de hele industrie toen het het eerste vierwielige voertuig introduceerde, een elektrische chaise longue met vier zitplaatsen. Deze eerste Hercules-auto had een topsnelheid van 40 km/u en kon 40 km afleggen op één acculading. De batterijen moesten vervolgens 's nachts worden opgeladen. Zelfs vanuit het perspectief van vandaag was dit een grote technische prestatie.

Hercules Electro-chaise (1898)

En dan de motorfiets, de succesvolle start van een nieuwe beweging.

Ja, en toen kwam de motorfiets. Marschütz kon dit nieuwe idee natuurlijk niet negeren, vooral omdat zijn concurrent Victoria-Werke ook aan zo'n ultramodern voertuig werkte. In 1904 was voor beide bedrijven de tijd aangebroken om hun prototypes te presenteren en vanaf 1905 werden motorfietsen in Neurenberg in massa geproduceerd.

Deze Hercules motorfiets was voorzien van een Belgische FN motor, had een vermogen van 4,5 pk, magneetontsteking, spray carburateur en V-snaar aandrijving. Als gevolg hiervan werden er ook Duitse Fafnir-motoren geïnstalleerd en werd toen al besloten dat Hercules niet zelf motoren wilde bouwen, maar zich enkel wilde concentreren op het chassis en beproefde motoren selecteerde op basis van het grote assortiment dat destijds beschikbaar was. gebaseerd op prestaties en kwaliteit. Dit besluit is al die jaren gehandhaafd.

Het eerste Hercules-motorfietsmodel 1905

De economische bloei kan ook parallel worden gezien met de technische ontwikkeling van de fabriek. Een kleine statistiek laat zien wat de reeds geciteerde Ritter von Paller te zeggen heeft over de Hercules-ontwikkeling. De schommelingen waaraan de tweewielerindustrie altijd onderhevig is geweest, zijn duidelijk zichtbaar. Uit bedrijfsrapporten blijkt echter dat b.v. B. In het boekjaar 1911/1912 werd een brutowinst van 484.547 mark gerapporteerd. En het rapport over 1914/15 bericht over een nieuw fabrieksgebouw op het tegenoverliggende terrein aan de Adam-Klein-Straße. Een nieuw gebouw voor vrachtwagenproductie!


~~ Collectors Item ~~

Instructie boek Duitstalige versie met haarscherpe beeld materiaal.
Zeldzaam exemplaar Collectors Item.
Model: 2PS.
Opmerking: verkeerd nieuw staat!, Zeldzaam!
Uitgave: Robert Stich, Nürnberg.
Importeurs: niet benoemd.
Agentschap: niet benoemd.
Cat. No.; niet benoemd.
Pagina’s: 15.
Formaat: 14 x 22,2 cm.

We raden u aan van elk item van zeldzaam waarde, er een fotokopie & of scan van te maken voor uw eigen archief en de originele veilig te bewaren.
Een must voor de vintage/historic Motorcycle verzamelaar.

Artikel word netjes in brievenbus doos verstuurd. Om de kwaliteit te waarborgen tijdens de verzending.

Prijs is excl. bij komende verzendkosten.

Verzending zonder Track & Trace is voor eigen risico.

T&T code voor €4,15 incl. Brievenbus doos.
Dus alles word goed verpakt en met PostNL verzonden.

Voor verzending buiten Nederland gelden andere verzendkosten.

Kijk voor tarieven op Post NL.

België. €5,70 tot 100gram.
Germany. €6,10
France. €6,10
Italy. €6,10
Spain. €6,10
Oostenrijk. €6,10
Engeland. €7,40
Sweden. €6;10
Denemarken €6,10
Swiss. €7,40
Tsjechië €7,40

Kijk ook naar mijn andere advertenties, voor specifieke vragen kunt u altijd een mail sturen.
Ik beantwoord u vragen binnen een werkdag.

Hartelijk dank voor jullie interesse.
En veel zoek plezier op Marktplaats.

Met vriendelijke groet,
Mark

Bieden naar waarde word gewaardeerd.

Für meine deutschen Motorradliebhaber versende ich auch mit DHL nach Großbritannien.
Sie können mit mir auf Englisch sprechen, wenn Sie Fragen zu meinen Sammlerstücken haben, die ich zum Verkauf anbiete. Ich kann Ihnen einen besseren Preis anbieten, wenn Sie mehrere Artikel kaufen.

Herzliche Grüße, Mark.

Vraagprijs €124,95
Advertentienummer: m2082242509