Honda CRF250L CRF300L voorvork project

€ 400,00
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 6,75 of thuis voor € 8,75
Thuisbezorgd voor € 13,90
2711sinds 7 feb. '24, 12:10
Deel via
of

Kenmerken

ConditieGebruikt

Beschrijving

Voorvork poten 45mm uit een Beta RR 250 4T welke ook gebruikt zijn in bepaalde types Aprilia RXV/MXV/SXV.

Deze cartridge zijn een stuk volwassener dan de low-budget standaard slappe vork uit de CRF250/300L.
Compressie en rebound verstelling is standaard. 

Ik heb zelf geen CRF en waar ze eventueel in zouden komen heeft er van af gezien.

Al wel een heel aantal bevindingen en metingen gedaan.
Voor de handige klusser met een draaibank heel goed te overzien!

Hier mijn bevindingen Honda - deze poten, maten in mm's:

Krooplaatdiameter boven: 54 -54

Krooplaatdiameter onder: 57 -57

Asgat links: 15 met schroefdraad - 30 glad

Ik zou een flensbus laten maken met schroefdraad er in. Deze druk je dan aan de buitenkant poot er in draait de as vast en klemt dan de poot vast, dit hoeft dan in wezen nooit meer los omdat je nu draad in de poot gecreerd hebt. Als je de lengte van deze bus goed bepaalt kun je de originele spacers blijven gebruiken en zit je wiel in het midden.

Asgat rechts: 22 - 35
Mijn oplossing zou zijn op een 35-22 bus te draaien en een gleuf er in te maken zodat deze klemt. 2 gleuven is nog mooier, maar dan is het geen bus meer, eigen inschatting uiteraard.

Remklauw gaten: 95 - 102
Deze lijkt dus niet 1 op 1 te passen! Heb er een passende Nissin 2 cilinder remklauw bij voor €30 meerprijs.

Lengte totale poot, bovenkant poot tot center as: 910 - 940
De poten zijn dus 30 mm langer, dit is op verschillende manieren op te vangen.
- Accepteren dat hij wat achterover komt, wordt hij stabieler van rechtuit in zand.
- Poot een stukje doorsteken, hier is veel ruimte voor boven de poot en op de gladde delen van de poot.
- Minder pré-load, hoeveel daar te halen is weet ik niet, heb de poten niet open gehad.
- Ik kan de slag naar wens inkorten. Dit kan ruim, de slag van de CRF300L zou 250mm zijn, de slag van deze poten 300. Voor de handige sleutelaar kan ik dit proces ook uitleggen en is het zelf te maken.

Lengte buitenpoot inclusief keerring 590 - 585
Je kunt de buitenpoot dus nagenoeg net zo ver doorsteken als origineel zou kunnen. Als je de originele 35mm door kunt steken zonder dat het wiel wat raakt (niet kunnen bepalen) kun je de poten 30mm doorsteken en houdt je dus de volle extra veerweg over.

Remklauw afstand
Optisch is te zien dat de remklauwophanging een stukje verder naar binnen zit dan bij deze poten.
Dit is goed nieuws! Je kunt dan namelijk tussen ophanging en klauw een opvulplaat/dikke ringen plaatsen naar wens zodat je remklauw goed uitkomt met je schijf.

ABS sensor
Deze zit aan de vorkpoot, helaas zal je daar afscheid van moeten nemen OF ergens een beugeltje zien te maken. Naar eigen inzicht.

Veersterkte
Van het grote boze internet:
Standaard zit er 1 veer in de CRF300L van 7.2 N/mm.
In deze poten zit 2x 4,8 N/mm. 9.6 N/mm in totaal. Dit is op een enduro van 110-120 kg redelijk standaard, maar niks overdreven stugs. Dus voor de CRF ook lang niet gek lijkt me.

Remschijf diameter
Van het grote boze internet:
CRF300L 256mm, Beta donor 255mm. Niet noemenswaardig verschil, gaat gewoon passen.

Prijzen
Poten kaal €400
Poten met remklauw €430
Poten met bussen gemonteerd om de slag te verkorten €480

In overleg is het mogelijk om de poten van nieuwe keerringen, glijbussen en olie te voorzien voor verkoop. Huidige interne staat is onbekend.
Advertentienummer: m2078340778