0961A THÉO VAN RYSSELBERGHE ~ meisje in bad

Gereserveerd
Verzenden
Verzenden voor € 1,21
737sinds 26 apr. '25, 16:15
Deel via
of

Kenmerken

StaatOngelopen
Periode1980 tot heden
ThemaOverige thema's

Beschrijving

0961A THÉO VAN RYSSELBERGHE ~ meisje in bad

Ongelopen kaart in goede staat, zie afbeelding 

Formaat ongeveer 10 x 15 cm

Graag bieden vanaf 0,30 euro bij de advertentie op marktplaats

Opbieden vanaf minimaal 0,10 euro

De advertenties worden binnen 5 dagen gereserveerd voor de hoogste bieder

Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor meer kunstkaarten



Vanaf 1905 werd het vrouwelijk naakt meer en meer belangrijk in de werken van Théo van Rysselberghe, zoals “Meisje in bad” en “Na het bad”

Théo (Théophile) van Rysselberghe (Gent, 23 november 1862 - Le Lavandou, 14 december 1926) was een Vlaamse neo-impressionistische kunstschilder, graficus en ontwerper, die op het einde van de 19de eeuw een sleutelrol speelde binnen de Europese kunstwereld. Zo was hij onder meer een van de oprichters van de avant-gardegroep les XX (Les Vingt) in 1883.

Théo van Rysselberghe werd geboren in een Franssprekend Gents middenklasse gezin. Zijn vader werd in 1862 vermeld als "schrijnwerker". Hij kreeg zijn eerste artistieke vorming aan de Gentse Academie voor Schone Kunsten onder Théodore-Joseph Canneel. In 1879 stapte hij over naar de Brusselse Academie voor Schone Kunsten, onder de leiding van Jan Frans Portaels. Deze schilder, die vele maanden in Marokko had doorgebracht, had met zijn Noord-Afrikaanse schilderijen een zekere oriëntalistische mode geschapen voor een cliënteel dat belust was op het exotische. De impact van deze werken zou de jonge Van Rysselberghe sterk beïnvloeden. Tussen 1882 en 1888 maakte hij drie reizen naar Marokko, met een totaal verblijf aldaar van ongeveer anderhalf jaar.
Hij was net 18 jaar oud toen hij met twee portretten deelnam aan zijn eerste tentoonstelling: het driejaarlijkse Salon van Gent. Kort daarna schilderde hij zijn Zelfportret met pijp (1880), geschilderd in vrij sombere kleuren, in de stijl van de toenmalige Belgische realistische traditie. Zijn Kind in een open plek in het bos (1880) en de marines Zeilboten op een rivier (1880) en Schepen in de haven (1881) wijken reeds af van deze stijl en vormen een schuchtere poging in de richting van het impressionisme. Vlug daarop zou hij zijn eigen realistische stijl, die aanleunt tegen het impressionisme, ontwikkelen. Hij ging in 1881 wonen in Brussel en in hetzelfde jaar nam hij voor het eerst deel aan het Salon van Brussel. In augustus 1882 schilderde hij het doek Poel in de Kempen, dat bewaard wordt in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Mogelijk ontstond dit werk in Genk, op dat moment een geliefd kunstenaarsoord in België. (Bron : Wikipedia)
Advertentienummer: m2261665906