Grote partij boomerang kaarten

210sinds 26 jul. '25, 14:29
€ 200,00
Ophalen of Verzenden
Afhaalpunt voor € 5,99 of thuis voor € 8,75
Thuisbezorgd via PostNL voor € 14,50
Deel via
of

Kenmerken

Periode1980 tot heden

Beschrijving

Grote partij boomerangkaarten te koop

1 grote krat en 1 doos (meer dan 1500)

De boomerangkaarten die je in kroegen, cafés en andere horecagelegenheden zag, zijn een interessant stukje Nederlandse reclamegeschiedenis. Hieronder geef ik een overzicht van hun geschiedenis, tijdsperiode en succes:

📆 Tijdlijn en Geschiedenis
Beginjaren – Eind jaren 80 / begin jaren 90

De Boomerang-kaarten zijn ontstaan rond 1986, maar het grote succes begon vanaf de jaren 90.
Ze werden ontworpen door Boomerang Media, opgericht in Amsterdam.
Het idee: gratis ansichtkaarten die mensen mee konden nemen uit displays in horecagelegenheden.
Hoogtepunt – Jaren 90 en begin 2000

In deze periode waren ze razend populair.
Ze stonden bekend om hun grappige, choquerende, creatieve of kunstzinnige ontwerpen.
Vaak gingen ze viraal nog vóórdat sociale media bestonden – mensen namen ze mee, hingen ze op of verstuurden ze.
Gebruik als marketingmiddel

Bedrijven zagen de kaarten als een origineel reclamekanaal gericht op jonge mensen (18-35 jaar).
De achterkant werd gebruikt voor advertenties, met slimme koppelingen aan de afbeelding.
Ze stonden vaak in rekken van 20 tot 40 kaarten in kroegen, bioscopen, universiteiten, en uitgaansgelegenheden.
Langzaam verval – na 2010

Door de opkomst van digitale media en social media werd het gebruik van fysieke kaarten minder relevant.
De populariteit nam af, maar Boomerang bleef nog wel actief – ook online.
Sommige cafés hadden nog steeds rekken hangen, vooral met designs, kunst of activistische boodschappen.
📈 Waarom waren ze zo succesvol?
Gratis & laagdrempelig
Iedereen kon er eentje meenemen. Perfect voor studenten en jonge uitgaanders.
Sterke visuals & humor
De kaarten spraken aan: grappig, sexy, vreemd, activistisch of juist artistiek.
Persoonlijke expressie
Mensen gebruikten ze om op kamers op te hangen of naar vrienden te sturen.
Guerrilla marketing voor merken
Ideaal medium voor opvallende campagnes, vooral gericht op jongeren.
Cultureel icoon van de jaren 90
Ze werden onderdeel van de uitgaanscultuur en stedelijke jongerencultuur.
📚 Bronvermelding / Leestips
Interviews met de oprichters zijn terug te vinden in archieven van Het Parool of NRC.
Documentaires of tentoonstellingen over Nederlandse reclame- of popcultuur bevatten vaak Boomerang als case.
Sommige kaarten zijn inmiddels verzamelobjecten op Marktplaats en eBay.
Advertentienummer: m2292898228