Kenmerken

StaatOngelopen
Periode1980 tot heden
ThemaOverige thema's

Beschrijving

0129  MAXIMILIEN LUCE  ~ wasvrouwen (4)
La Seine et les lavandières

Ongelopen kaart in goede staat, zie afbeelding 

Formaat is ongeveer 10,5 x 15 cm

Graag bieden vanaf 0,30 euro bij de advertentie op marktplaats

Opbieden vanaf minimaal 0,10 euro

De advertenties worden binnen 5 dagen gereserveerd voor de hoogste bieder

Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor meer kunstkaarten



Luce was altijd zeer geïnteresseerd in de zorgen en pijn van gewone mensen en probeerde dit menselijk lijden eerlijk over te brengen in zijn portretten van kleedkamers, metselaars en andere arbeiders van wie hij dagelijks werk zag. Hij schilderde veel landschappen en stadsgezichten en, als blijk van zijn diepe bezorgdheid voor de arbeidersklasse, beeldde hij arbeiders in verschillende houdingen af.

Als jongeman ging hij in de leer als graveur en volgde hij avondcursussen om zijn kennis op dit gebied te verdiepen.
Hij behaalde zijn diploma graveur in 1876 en vertrok het jaar daarop met Froment, zijn werkgever, naar Londen.

Terug in Frankrijk in 1879 nam hij dienst in het leger, maar slaagde er tegelijkertijd in schilderkunst te studeren bij Carolus Duran, terwijl Pissarro hem veel advies gaf. Luce onderhield ook nauwe banden met de Belgische pointillist Théo van Rysselberghe.

Camille Pissarro, die zijn anarchistische overtuigingen deelde, introduceerde hem bij Georges Seurat (1859-1891) en Paul Signac (1863-1935). Luce werd een van de grondleggers van de neo-impressionistische school (d.w.z. de pointillisten). Luce hield zich jarenlang aan de divisionistische techniek van kleurscheiding en theorieën van de wetenschappers Michel Chevreul, Charles Henry en Ogden Rood. Maar verre van de afstandelijke benadering van Georges Seurat, portretteerde Luce de hedendaagse wereld met passie.

Luce werd in 1887 lid van de Vereniging van de "Onafhankelijken" en nam in het eerste decennium van haar bestaan regelmatig deel aan de tentoonstellingen van deze groep, die als een avant-gardebeweging werd beschouwd.

In zijn jeugd was Luce al sterk gegrepen door het idee van 'de commune' en hij abonneerde zich op anarchistische tijdschriften zoals La Revolte en L'assiette au beurre. In 1894 werd hij beschuldigd van politiek incorrect gedrag, waarvoor hij een tijdje gevangen zat en vervolgens zijn toevlucht zocht in Charleroi, België, waar hij het neo-impressionisme propageerde. Luce onderhield nauwe banden met de Belgische pointillist Théo van Rysselberghe (1862-1926).

Na 1920, toen hij echter veel tijd in de omgeving van Rolleboise begon door te brengen, begon Luce vrijer te schilderen.

Luce volgde Signac in 1935 op als voorzitter van de Vereniging van Onafhankelijke Kunstenaars, maar nam in 1940 ontslag uit protest tegen de rassenwetten van het Vichy-regime, die Joodse kunstenaars uitsloten van alle officiële groeperingen en tentoonstellingen.

Maximien Luce blijft een zeer belangrijke figuur in de Franse postimpressionistische kunst, als pointillist en sociaal-realist. (Bron : Painting Menia)
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Didam
16x bekeken
2x bewaard
Sinds 10 sep '25
Advertentienummer: m2309454866