Kenmerken

Staat
Ongelopen
Periode
1980 tot heden
Thema
Overige thema's

Beschrijving

KAART VAN DE WEEK ~ Jan Toorop avond voor de staking

Ongelopen kaart in goede staat, zie afbeelding

Formaat is ongeveer 10,5 x 15 cm

Graag bieden vanaf 0,30 euro bij de advertentie op marktplaats

Opbieden vanaf minimaal 0,10 euro

De advertenties worden binnen 5 dagen gereserveerd voor de hoogste bieder

Kijk ook eens bij mijn andere advertenties voor meer kunstkaarten

Met “Na de staking” (Otterlo, Museum Kröller-Müller), dat dezelfde afmetingen heeft, lijkt “De vooravond van de staking” een paar te vormen. Zowel qua stijl als inhoud zijn deze schilderijen een opmerkelijk statement van de kunstenaar. Hij slaagde erin sociaal-progressieve inhoud te verenigen met de meest geavanceerde stijl van dat moment. Daarmee vormen deze schilderijen een mijlpaal van de moderniteit.

In 1887 exposeerde Georges Seurat zeven schilderijen in Brussel op de progressieve salon van Les Vingt, waaronder de beroemde Dimanche d'été la Grande Jatte. Een aantal Belgische schilders, en ook de Nederlandse schilder Johan Toorop, medeoprichter van Les Vingt, waren onder de indruk van Seurats divisionistische techniek. Toorop nam deze nieuwe stijl in zijn repertoire op, maar heeft Seurats werk mogelijk al eerder in Parijs gezien.

Het dateren van zijn eigen werken was niet Toorops sterkste punt. Noch 'De vooravond van de staking', noch 'Na de staking' draagt ​​een datum, maar het is bekend dat het huidige schilderij in 1890 bij Les Vingt werd tentoongesteld, hoewel het toen de onheilspellende en symbolistische titel 'Donkere wolken' droeg. Het jaar daarvoor exposeerde hij een ander pointillistisch werk dat commentaar leverde op prostitutie, nr. 3 'Au Nes' (Den Haag, Gemeentemuseum Den Haag), en een schilderij dat zowel qua techniek als inhoud nauw verwant is aan het huidige werk 'Machelen, een tuinman die kool plant'. Beide werken dateren uit 1889. Dezelfde datum vinden we terug op Broeck in Waterland (Chicago, Art Institute) en op een ander pointillistisch landschap, 'Les deux saules' (Dordrecht, Dordrechts Museum), dat in 1890 bij Les Vingt werd tentoongesteld. Het lijkt veilig om aan te nemen dat After the Strike en The Eve of the Strike beide uit 1889 dateren, aangezien de tentoonstelling van Les Vingt in 1890 in februari van start ging.

Zoals al deze schilderijen uit 1889 is De vooravond van de staking uitgevoerd in een niet al te precieze pointillistische techniek. De stippen dienen niet zozeer om kleur te creëren door middel van een optische menging, maar eerder om een ​​kalm verlichte sfeer weer te geven. Hoewel het schemert, werken enkele arbeiders nog steeds hard aan een rivieroever. Op de voorgrond zit een berooid, wanhopig echtpaar op de grond. Het bijbehorende schilderij toont de daaropvolgende gebeurtenis: een paar mensen dragen een slachtoffer weg na de onderdrukking van de staking.

Toorops keuze voor het ongewone, dramatische onderwerp is mogelijk ingegeven door een feitelijke gebeurtenis, een staking in de industriestad Charleroi in 1886. De kring van progressieve advocaten rond Octave Maus, die Les Vingt oprichtte, was zeer begaan met sociale doelen en Toorop had op hun jaarlijkse Salons al andere schilderijen tentoongesteld die deze betrokkenheid weerspiegelden, zij het in een andere, Courbet-achtige techniek, gedomineerd door het gebruik van het paletmes. De nieuwe stijl van de navolgers van Seurat en Signac leek zich bij uitstek te lenen voor dergelijke sociale onderwerpen. Sterker nog, de uitvinders van de stijl waren socialistisch en anarchistisch van aard. Zij zagen in deze stijl een breuk met de door klassen gedomineerde schilderkunst ter wille van een objectieve analyse, niet alleen van licht, textuur en ruimte, maar ook van maatschappelijke omstandigheden. Het is interessant dat Toorop, een groot bewonderaar van Courbet, Millet en ook van Josef Israëls, deze maatschappelijke opmerking veel verder doorvoerde dan de uitvinders van de stijl. Door zich te concentreren op enkele figuren die de onheilspellende gebeurtenissen belichamen, slaagde hij er bovendien in zijn schilderij boven de uitbeelding van een incident uit te tillen. Daarmee kondigt het schilderij al een symbolistische esthetiek aan die Toorop al snel zou omarmen, wederom in een geheel andere stijl.

Wij danken Dr. F. Leeman hartelijk voor zijn hulp bij het catalogiseren van dit kavel. (Bron : Christies)
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
...
Didam
25x bekeken
2x bewaard
Sinds 27 okt '25
Advertentienummer: m2327189720